Tycker det verkar helt märkligt att snörasskydd ska ses som en falsk säkerhet. Det finns regler och normer för hur dom ska utföras och följer man det kommer dom stanna kvar på taket tillsammans med snön.

Det verkar vettigare att ha snörasskydd OCH lära alla att snö och is på taket kan vara farligt.
 
Pratar vi om högre hus inne i stan så tycker jag att det är befogat. Men för vanliga villor så känns det väldigt överdrivet om det inte är så att det rasar ut över en trottoar eller liknande. Möjligtvis kan ett mindre skydd ovanför dörrar vara befogat.

Sen finns ju alltid problemet med stora istappar där inte takskydden hjälper. I sådana fall är det ju också dumt med falsk trygghet.
 
Jag har satt NOMO på framsidan på huset och det fungerar klockrent, baksidan har jag kvar att montera. Förra veckan då det började töa så kom de 3-4dm tjocka snötäcket på baksidan nedfarande bitvis, varje gång tror man att en lastbil håller på att köra in i huset. På framsidan ligger snön fortfarnade kvar dock smält bort en del i värmen som varit.
 
Tack för alla svar!
Men är fortfarande lite kluven i beslutet.

Är det bättre att sätta dit skyddet när vi får taket omlagt eller kan man sätta dit det senare?

Har kollat på nomo, det blir ju inte helt tätt mellan pannorna vid användning av dessa. Kommer det inte in snö och regn där?, känns ju inte så bra kanske.
 
Jag la om taket för 4 år sedan och hade året efter massor med snöras som knäckte buskar och blockerade ytterdörren.
Monterade Benders värsta snörasskydd (blev mycket billigare än NOMO) och är helnöjd med hur snön smälter bort numera. Kan tilläggas att snödjupet här sällan blir mer än 50cm och taklutningen är 45 grader.
Knäckte väl ett halvdussin betongpannor när jag monterade i efterhand, så med facit i hand skulle det gjorts när taket byttes.
 
Björkisvägen skrev:
Jag la om taket för 4 år sedan och hade året efter massor med snöras som knäckte buskar och blockerade ytterdörren.
För att skydda husets grund/källarväggar så bör inte buskar mm vara planterade närmre huset än en meter, gäller hela rotsystemet, rotsystemet sprider ut sig ungefär lika mycket som buskens krona.

Snön som har rasat ner hos oss har slått i backen ungefär en meter ut från huset.
 
lisoma skrev:
Tack för alla svar!
Men är fortfarande lite kluven i beslutet.

Är det bättre att sätta dit skyddet när vi får taket omlagt eller kan man sätta dit det senare?

Har kollat på nomo, det blir ju inte helt tätt mellan pannorna vid användning av dessa. Kommer det inte in snö och regn där?, känns ju inte så bra kanske.
Det spelar ingen roll när du monterar det. Gör du inte arbetet själv kanske det finns pengar att spara på att göra det samtidigt som taket läggs om. Tänker du montera snörasskyddet själv skulle jag göra det i sommar när det är varmt och skönt....
 
  • Gilla
dannnej
  • Laddar…
lbgu skrev:
Pratar vi om högre hus inne i stan så tycker jag att det är befogat. Men för vanliga villor så känns det väldigt överdrivet om det inte är så att det rasar ut över en trottoar eller liknande. Möjligtvis kan ett mindre skydd ovanför dörrar vara befogat.

Sen finns ju alltid problemet med stora istappar där inte takskydden hjälper. I sådana fall är det ju också dumt med falsk trygghet.
Det är högst relevant på många villor också. Här finns flera platser det behövs:

1. Vid altanen som används året runt - pga snösmältning takhatten för köksfläkten bildas det tjocka lager med is på taket som ibland väljer att rasa ner i kvadratmeter stora bitar som är 10cm tjocka. Sådant dör man av.
2. Vid entren fylls hela trappan om snön glider ner.
3. Vid parkeringen hamnar snön/isen på någon bil, inte heller ok.
 
Jag ser bara fördelar med snörasskydd, vi har en granne vars garagetak lutar mot vår p-plats + att vi har vår trapp upp till vår tomt där också. Under dom vargavintrar som var flera år för 2-3 år sedan, så kom det ju snö som blev 60-70 cm högt på detta garagetak, lägg sedan till att det var av plåt....konsekvensen blev när det töade att hela takets snömängd rasade ner på både p-plats och trappa, nu pratar vi ju mååånga kilo snö, tänk om vår son hade varit under precis.
Efter flera års tjat på grannen att dom måste sätta upp rasskydd ledsnade vi och gick till kommunen, dom fick brev om vitesföreläggande om inte rasskyddet kom upp och för första gången nu när den snön som låg på taket töat, har vi kunnat njuta av snö som sakta rinner ned i vätskeform istället för rasar i ett enda tungt tjok.
 
lisoma skrev:
Tänker att snön då alldrig läggs på taket utan glider bort direkt, så då skulle man ju inte behöva snörasskydd. Eller tänker jag helt fel?
Som jag förstått fungerar det tvärtom. Glaserade takpannor har ett större behov av snörasskydd, oglaserade fungerar ganska bra utan, eftersom snön för det mesta bromsas tillräckligt för att inte glida av i ett enda sjok.
 
Största fördelen jag ser med snörasskydd är att all snö smälter och rinner ner i stuprören en bra bit från huset, istället för att fylla på med snö, is, vatten runt om.
 
Ett alternativ är ju att sätta skydden just över ingång/uteplats (om man tex har plasttak som lätt går sönder).
Då kommer troligen den mesta av snön rasa av brevid och risken för att det kanar över blir mindre...

/K
 
Vatthagen skrev:
Jag ser bara fördelar med snörasskydd, vi har en granne vars garagetak lutar mot vår p-plats + att vi har vår trapp upp till vår tomt där också.
Hur tänkte de som byggde? Är förvånad ifall man får bygglov för ett garage som ligger så nära granntomten att snöras landar på grannens parkering. Ifall parkeringsplatsen byggts efter att garaget stod där är det ju ingen direkt lysande placering av den, att det kommer snö på vintern är ju ingen nyhet.
 
klaskarlsson skrev:
Ett alternativ är ju att sätta skydden just över ingång/uteplats (om man tex har plasttak som lätt går sönder).
Då kommer troligen den mesta av snön rasa av brevid och risken för att det kanar över blir mindre...

/K
Är det inte risk för att det blir snedbelastat på taket då? Att en mindre del får ta större belastning.
 
lisoma skrev:
Har idag inte alls något problem med snöras. Men ska lägga om taket och då blir ju de nya pannorna lite "halare" än de gamla.
Tänker att snön då alldrig läggs på taket utan glider bort direkt, så då skulle man ju inte behöva snörasskydd. Eller tänker jag helt fel?
Då får nog de nya pannorna vara teflonbehandlade och helst uppvärmda. Min lagård har plåttak och där lägger sig snön fint tillrätta tills det tinar och rasar av.
 
  • Gilla
Michel M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.