Akahigi
Tänkte skaffa mig en rejäl kakelsåg inför diverse plattor som ska monteras, har både helkaklat/klinkrat kök och ett 16m2 badrum att göra på sikt.

Funderar då på denna 110v blåbosch kakelsåg:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och denna transformator:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer detta fungera i praktiken? Sågen kostar $750 plus moms i USA, dvs strax under 8000kr tot ex frakt. Har inte hittat någon sjysst i Svedala för under 12k kr.

Tar tacksamt emot tips/synpunkter.
 
Akahigi
Thomas_Blekinge skrev:
Vad tycker du om denna?
[länk]
Enklare att åka till Tyskland och köpa. Från USA kan du även åka på moms 25%.
Tja, kör gärna något som jag vet är bra och inte glappar eller stänker så mycket, ens på sikt, och har bra erfarenheter av blåbosch så här långt...

Har räknat in momsen ovan. Och den taskiga dollarkursen :)

Skulle gärna köra en 220v, men gärna en som någon testat och vet är sjysst. Tror inte riktigt på en bra för 2000kr dock, har någon testat?
 
Akahigi
Den är nog inte vattenkyld, är den? Rätt skönt utan damm...
 
M
Jag har inte testat denna, men ATIKA är ett proffsmärke man hittar i uthyrningsdjungeln och storföretag, så jag misstänker att den är väl genomtänkt och stabil samt tål att användas:

http://www.testberichte.de/p/atika-tests/st-200-testbericht.html

Edit: Eller en i din tilltänkta prisklass/storleksklass:
http://www.heise.de/preisvergleich/atika-st300-fliesenschneider-a894564.html


Einhell skulle jag inte peta på med stav ens. I min uppfattning samma klass som bruksbo och meec i dag. Det var säkert annorlunda förr dock...
 
Redigerat av moderator:
Akahigi skrev:
Den är nog inte vattenkyld, är den? Rätt skönt utan damm...
Koppla till dammsugare och slipp vattensprutet.
 
Kgc verktyg har en sänksåg som man kan koppla både dammsugare och vatten till, har ingen koll på priset
 
Akahigi
Ska kika runt lite, vad tror ni om att köra med den där transformatorn?

De där kakelsågarna som kommer typ från Bosch och Dewalt verkar inte finnas för jämförbara priser i Europa (?). Tyckte Atikan kändes dyr i jämförelse.

Kör nog hellre vattenkyld än med dammsugare.
 
Köra US maskiner med trafo är inget problem. Dock så kan vissa roterande eller sådana med klockor som känner av nätfrekvens gå för sakta då US har 60Hz och vi 50.
 
Akahigi
Tror du det kommer krångla med en såg?
 
Briccolina, är det inget alternativ?
 
Akahigi
Var finns briccolina att kika på?
 
Akahigi skrev:
Tror du det kommer krångla med en såg?
Bra fråga. Beror på motorn och om det är känsligt med varvtalet (om den råkar vara konstruerad så den går mot frekvensen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.