Mikael_L
krilleman_215 skrev:
Visst kan man det. Dock ser det ut som du har gamla varianten utan "ribborna" på sidan. Går det verkligen att leva med två olika vred på två ballofixer bredvid varandra?!
Nu är du så där härligt rörmokarnördig. :D

Men lösning är lika enkel som genial, Ramnemark beställer helt enkelt 2 vred, och byter bägge för att inte behöva skämmas om någon (du? ;)) kryper in i skåpet och råkar se eländet.
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Nördig och nördig, ett allvarligt brott mot husfriden att ha olika vred ju! ;)

Kanske lättast för min nattsömn att två vred inhandlas.

Synd bara att Bynor har uppdatering nu. Nördig som jag är vill jag ju veta vad detta vred kostar. Och just Bynor verkar vara den enda butiken som listar dessa. Och varken Dahl eller Ahlsell har vredet i deras internetbutiker... :wow:
 
krilleman_215 skrev:
Går det verkligen att leva med två olika vred på två ballofixer bredvid varandra?!
Lika lite som det går att leva med två olika strömbrytare bredvid varandra.
 
Då är de bäst att jag köper två :)
 
Mikael_L
Jag kan vara ännu värre.
Tycker det ser dåligt och oproffsigt ut om det är blandat olika slags kopplingsklämmer inne i en kopplingsdosa. :)
T.ex. blandat wago och torix.
th_4134735.jpg 10298541-origpic-9dadb2.jpg

Finns det godtagbara skäl för blandning är det dock OK, det kan alltså vara "godkänt" med en ubåt eller wago222 ibland. :cool:
 
Helt enig med dig Mikael. Jag klipper bort alla gamla torix när jag kopplar om i dosorna, även om jag inte ska koppla till nått på just den. Jag kör bara med "klick" wago. De tar lite plats men man ska garanterat dit och koppla om igen :)
 
Ramnemark skrev:
...Sambon använder den hela tiden men för ett par tusen får man väldigt mycket kolsyrat vatten på flaska. Ismaskinen använder jag däremot, och den funkar utan problem...
6 x 1,5 liter kolsyrat mineralvatten 32,95 kr.
Den som är nördigast kan väl räkna på vad kranvatten + kolsyra + maskin kostar per liter :)
Och ur kranen kommer det inte "mineral"vatten.

Sen kan man fundera över vad ismaskineriet i frysen kostar också.
Ibland kan det duga med manuell "tillverkning" :)
 
Då får man lägga in i priset att frysen/kylen kostar mycket mer med de funktionerna.
I kylen har du vattenfilter som ska bytas 1ggr/år alt. 1000L och det kostar 400 spänn
Det blir flaskvatten i framtiden :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Välkommen i gänget Ramnemark :)

Jag har skrivit på annan plats att jag försöka hålla ned tekniknivån, just för att minimera felkällor och slippa krångel.

Mitt vatten är från CityGross och riktigt gott. Möjligen lite för salt.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ja det blir inte kylskåp och frys med vatten/ismaskin igen. Men mitt biorum är väll raka motsatsen till att hålla nere tekniknivån. Tänk de som har smarta hus med KNX el liknande.
 
Filtret behöver du inte byta om du har kommunalt vatten. Vi fick rådet från Husqvarna att ta bort det bara. Jag kommer aldrig köpa kyl utan vattendispenser. Alltid kallt vatten!
 
Idag har jag satt lite smyglister och golvlister på övervåningen.
Nu sitter jag och ska fylla i en strandskyddsdispens och en anmälan om vattenverksamhet.
Men jag kan inte riktigt förstå eller motivera varför jag måste ha strandskyddsdispens för att timra en kaj i min båtläninng..
Det man fyller i verkar inte alls relevant för mitt ändamål utan blanketten är ju inriktad på byggnader.
Hur känns det att fylla i "marken anses redan vara ianspråktagen" när jag redan har gräsmatta ner till vattnet och brygga när dessutom min tomt går ut i vattnet.

Dessutom tycker jag en strandskyddsdispens känns väldigt onödig för en mindre brygga som ligger på mark och vatten som min tomt inrymmer.

Nädå jag är inte bitter men många blanketter blir det...:)
 
Korvgubbe
I min kyl står ett par av den här, alltid gott, kallt vatten till hands och de har faktiskt fått godkänt att dukas fram på bordet med rent designmässigt.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
I min kyl står ett par av den här, alltid gott, kallt vatten till hands och de har faktiskt fått godkänt att dukas fram på bordet med rent designmässigt.
Det står sådana i vår kyl med. Det är helknasigt att släpa hem vatten i flaskor när vi har jättefint vatten i kranen. Oftast tycker jag att temperaturen är lagom direkt ur kranen också, men frun vill ha det kallare.
 
holmberg87 skrev:
Det man fyller i verkar inte alls relevant för mitt ändamål utan blanketten är ju inriktad på byggnader.
Hur känns det att fylla i "marken anses redan vara ianspråktagen" när jag redan har gräsmatta ner till vattnet och brygga när dessutom min tomt går ut i vattnet.

Dessutom tycker jag en strandskyddsdispens känns väldigt onödig för en mindre brygga som ligger på mark och vatten som min tomt inrymmer.

Nädå jag är inte bitter men många blanketter blir det...:)
Många blanketter blir det.... eventuellt behöver du tillstånd för vattenverksamhet också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.