Mikael_L
Ljudtrycket avtar med denna formel ifrån en i rymden fritt upphängd högtalare, som inte begränsas av rumsytor.
Lp = Lw + 10 log*(1/(4*pi*r^2))
där:
Lp = ljudtrycket vid avståndet r från ljudkällan.
Lw = ljudeffekten

Så ser man att ljudtrycket avtar med kvadraten på avståndet.

Har man en högtalare i ett rum, dvs begränsande väggar uppstår istället ett generellt efterklangsfält efter bara typ ett par meter från högtalaren (beror på storlek på rummet och akustiken) och då faller ljudnivån mindre med ökande avstånd från ljudkällan.
 
Mikael_L
Hugo Åkerstedt skrev:
Ja alltså altanen har ett djup på 4.5m och en bredd på ca 13m
Jag kan knappast tänka mig att det inte ska räcka med åtminstone 4 högtalare.
2 högtalare kan ju bli problem, kanske främst med ojämnare ljudvolym på olika ställen.

4 högtalare jämfört med 6 betyder 33% mer pengar att lägga på varje högtalare och betydligt lättare att koppla ihop på något vettigt vis. Både 4 och 8 ohm funkar. 8 ohm parallellkopplat, 4 ohm seriekopplat.

Men sen kvarstår ett bekymmer, att välja placering och hur kanalerna ska representeras i högtalarna.
Jag vill lite försiktigt föreslå att sätta två högtalare kloss mot varandra i mitten (fast då borde dom vara riktade åt varsitt håll) och båda kopplade till samma kanal (vänster eller höger).
Men det kan helt klart finnas andra, mer lämpliga placering och inkopplingsalternativ.

Det är alltid en hel del bekymmer med att anordna ihop en flerhögtalarlösning som låter bra. Lättare med endast två.
 
Jo faktum är att jag tänkte "kloss" -tanken själv.. då skulle ljudbilden få en bättre spridning tror jag!

Måste kolla upp bästa lösningen och framförallt rimliga högtalaralternativ tror jag :)

Blir ju dessutom enklare än att montera in dem under takutsprång!
Dock bör jag ju leta upp ip-klassade eftersom de kommer utsättas för väder och vind!
 
Snygga, ger de bra ljud?

Bör ju gå att montera under utsprånget efter att jag sänkt det i nivå med takfotsbrädan?

Hur gör jag med de två i mitten, på vilket sätt monterar jag dessa kloss?
 
Vi är mycket nöjda, kör 2 st, huset är bara ca 7 m brett, med rätt stor uteplats dock. Du kanske får snickra ihop någon extra regel eller liknande för att fästa dom mittersta om du ska köra 4 st, bör inte vara något problem. Har du bild på huset/takfoten?
 
Kan tänka mig en tråd under juridik under juli månad 2015.
"Grannen har satt upp en massa jävla högtalare på sin altan och spelar högt när vi försöker sova. Jag klarar inte av sån där taggtrådsmusik. Är det störningstjänsten man ska ringa?"

Nu får vi hoppas TS har ett ställe långt uti skogen.

Protte
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bor centralt men med hyfsat stor tomt och avstånd till grannar.. som dessutom jobbar hela dagarna!

blir ju mest dagarna man spelar, och kanske kvällar.. helger osv.. bör inte vara några problem!

dessutom går det ju att reglera ljudvolymen så att den inte stör :)
 
Du har ju bara varit med ett halvår på forat så då har du inte läst så många trådar, det finns mycket som folk stör sig på.

Protte
 
jo det finns det ju alltid! sen finns det ju hänsyn och tolerans också!

vad jag vet så kan knappast klagomål under dagtid vara helt befogade?
dessutom tänkte jag en ljudvolym på kanske 60db?
 
tommib
För att lösa placeringen av högtalarna kanalmässigt skulle jag rekommendera att helt enkelt mixa ner till mono på alla högtalare. Skillnaden i ljud är inte så stor som man skulle kunna tro. Fick tipset själv av en professionell ljudtekniker som regelmässigt körde mono på konserter när jag hade problem med högtalarplacering. Utomhus med 12m mellan högtalarna kommer du ändå få en förvrängd ljudbild om du kör stereo.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ang. impedansproblemet så vill jag minnas att jbl och infinity hade bilhögtalare som låg på 2ohm.
Det var visserligen runt 7 år sedan jag var i branchen, men det kan ju vara värt att kolla upp... Om man vill köra på 6 högtalare förstås.
 
Lostmoose skrev:
Ang. impedansproblemet så vill jag minnas att jbl och infinity hade bilhögtalare som låg på 2ohm.
Det var visserligen runt 7 år sedan jag var i branchen, men det kan ju vara värt att kolla upp... Om man vill köra på 6 högtalare förstås.
Och för max 300;-/styck?
 
Mikael_L
Men 4 högtalare kan ge ett avstånd på mindre än 3 meter mellan varje, jämnt utspridda. Borde räcka med 4 högtalare, tycker jag.
 
AndersS skrev:
Och för max 300;-/styck?
Vid en snabbkoll såg jag på prisjakt att Jbl gto938 verkar gå att bända loss för 590:- /paret.
Visserligen en 6x9", och eventuellt väl tung för nämnda förstärkare, men då borde en 6,5:a eller mindre inte vara dyrare.

Edit: fast egentligen håller jag nog med Mikael_L; färre, och bättre högtalare borde nog bli just det; bättre.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.