Om leverantören hotar med Kronofogden och det kommer krav från Kfm skall du svara att det föreligger en tvist. Då kan fogden inte göra något utan ärendet hänvisas till Tingsrätten.

För det andra åligger det hantverkaren att i allt precisera vad som gjorts, antingen i en detaljerad offert eller i en specificerad räkning. Du har alla rättigheter till detta i ABS09 som småhusbyggare. kan du inte själv dessa regler så anlita en advokat. Motparten får betala det eller din rättsskyddsförsäkring.:)

Får du inte rätsida med detta så ansök om hjälp hos den kommunala konsumentvägledaren.eller ARN.

MVH strandli
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
H
Coolman skrev:
Känns som TS skriker i varje inlägg.... :x

Du anlitade dem utan ta reda på timpris och materialkostnadsnivån? That¨s it. Nu i efterhand ringer du till andra firmor och frågar om deras timpeng.
Specad faktura inget måste om fast pris avtalats.

Fast pris kom kanske på tal men TS minns det inte och firman uppfattar som det var bekräftat. Att TS sparkar ut dem från huset under avtalstiden gör ju att det fasta priset gäller. Hade TS låtit dem utföra klart jobbet och åtgärda dessa fel hade timpeng nog hamnat på 550-600 som TS vill ha.

Inget skrivet på papper/mail? I detta case har firman större chans få in sina pengar. De kan säga det var muntligt och TS nämnde inget om att be om en offert och skriva under att allt ser ok ut. Firman kan säga att fasta priset var avtalat men TS bröt avtalet genom att skicka hem elektriker(na).

Så jag anser att det är bara att bita i det sura äpplet och betala. Var glad att det inte var 6 siffrig.
Konsumenttjänstelagen vad är det för något? 🙈🙉🙊
 
Ser ut som om att du får massor råd för att ge dig råg i ryggen, Arn, konsumentverk osv. De försöker få dig att tro att du inte kommer få betala något. Jag tror du behöver bestämma dig. Vill du gå vägen att du ska försöka slippa betala för det arbete och material du fått, och därmed ägna stor del av din energi något år framåt på en sak du har moraliskt fel och kommer få fel i tingsrätten. Eller så bestämmer du dig för att du vill betala rätt summa för det du fått (inte i indignation lågt satt summa).
Om du väljer det sistnämnda måste du lägga alla andra frågor åt sidan, och komma med ett seriöst förslag till motparten. Med mycket stor sannolikhet kommer ni då komma överens. Annars blir det tingsrätten. Där går det inte till som i en tv rättegång där du får ställa dig och hålla brandtal. När ni kommer in i rättssalen kommer ordförande fråga dig om vilken summa du anser rätt. Bolaget kommer redovisa sin. Ni uppmanas att förhandla mellan parterna utan att blanda in rätten. Om du inte har något bud, utan bara en lång rad saker som inte kommer bedömas viktiga så blir utfallet inte till din fördel. Även om du kontaktar advokat kommer han be dig det första han gör att skriva ner ett eget bud. Är det ett orealistiskt känslosamt bud kommer han råda dig att återkomma med ett seriöst, annars kan han inte förhandla i rätten.
PS man kan inte boka rotavdraget, när du betalar söks rotavdraget, aldrig i förebyggande syfte.
 
hantverkare1 skrev:
Tänk på att du måste betala en del av beloppet innan förfallodatum. Du kan ej hålla inne med allt.
Det är precis vad man ska, hålla inne med allt eftersom man då är i en bättre sits vid förlikning.
 
Coolman skrev:
Känns som TS skriker i varje inlägg.... :x

Du anlitade dem utan ta reda på timpris och materialkostnadsnivån? That¨s it. Nu i efterhand ringer du till andra firmor och frågar om deras timpeng.
Specad faktura inget måste om fast pris avtalats.

Fast pris kom kanske på tal men TS minns det inte och firman uppfattar som det var bekräftat. Att TS sparkar ut dem från huset under avtalstiden gör ju att det fasta priset gäller. Hade TS låtit dem utföra klart jobbet och åtgärda dessa fel hade timpeng nog hamnat på 550-600 som TS vill ha.

Inget skrivet på papper/mail? I detta case har firman större chans få in sina pengar. De kan säga det var muntligt och TS nämnde inget om att be om en offert och skriva under att allt ser ok ut. Firman kan säga att fasta priset var avtalat men TS bröt avtalet genom att skicka hem elektriker(na).

Så jag anser att det är bara att bita i det sura äpplet och betala. Var glad att det inte var 6 siffrig.

Du måste skämta!? Skulle jag ha glömt bort vad som avtalats och inte?

Inget fast pris vad satt eller avtalat! Jag sa "kom och börja så fort ni kan"..

Varvid de började två dygn senare, och då hade jag då inte fått någon typ av offert!
 
Jag har aldrig påstått att jag inte tänker betala!

Däremot vill jag att rätt ska vara rätt.. de ska inte komma undan med detta!

Jag vill ha exakt specat timtid (skrev upp varje dag de var där eftersom jag var ledig)
Sedan vill jag även ha specat materialkostnad, samt ett svar på varför de använder tydligt begagnade eluttag?
 
flygrc skrev:
Det är precis vad man ska, hålla inne med allt eftersom man då är i en bättre sits vid förlikning.
Nej, man ska betala den del som man är överens om. Gör man inte det så har man en dålig sits vid ev förhandling.
 
henper skrev:
Ser ut som om att du får massor råd för att ge dig råg i ryggen, Arn, konsumentverk osv. De försöker få dig att tro att du inte kommer få betala något. Jag tror du behöver bestämma dig. Vill du gå vägen att du ska försöka slippa betala för det arbete och material du fått, och därmed ägna stor del av din energi något år framåt på en sak du har moraliskt fel och kommer få fel i tingsrätten. Eller så bestämmer du dig för att du vill betala rätt summa för det du fått (inte i indignation lågt satt summa).
Läser vi samma tråd??? Kan inte minnas att någon försökt få TS att tro att han inte kommer behöva betala något och TS har väl aldrig uttryck att han vill komma undan utan att betala. För att överhuvudtaget kunna bedöma riktigheten i fakturan behöver TS en specifikation vilket han har all rätt att kräva. Utifrån det kan TS ta ett beslut hur han vill gå vidare och det kan ju till och med resultera i att TS tycker fakturan är rimlig när han får specifikationen.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Självklart ska de specificera fakturan (du har rätt till en sådan) och självklart borde du begärt att firman åtgärdade felen de gjorde. Och varför inte begära att få se offerten? Visst ska du godkänna den, men eftersom du gick med på att arbetet skulle få fortskrida "alt eftersom" , etc, så låter det inte som en eventuell offert hade innehållit mycket mer än ett timpris.
 
hantverkare1 skrev:
Nej, man ska betala den del som man är överens om. Gör man inte det så har man en dålig sits vid ev förhandling.
Om inte firman kan presentera en specificerad räkning så kan TS rimligen hålla inne hela beloppet.
 
Jag är egenföretagare inom grävning.
Jag tror ändå det är bara till att betala..
Är inte bara gå in och säga dra igång så fort ni kan.
Tycker fortfarande du har lite att ta reda på när du beställer jobb..Kan bli dyrt att betala din advokat och deras plus rättegångskostnader.Om det inte blir en förlikning,vilket jag tror det blir i detta fall.
Lycka till.
 
Ingen skillnad mot än att tex. ringa hit en vvsare vid akut läcka..

De måste kunna precisera vad fan de har använt för material,
samt vad de baserar den vansinnigt höga timkostnaden på!

Om inte annat får de ta fram ett avtal där jag undertecknat att "ja jag betalar gärna orimligt mycket för jobbet"
 
Enligt konsumenttjänstlagen "Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa.

"I tid" betyder att man gör det realtivt snart och definitivt innan utgångsdatumet för räkningen.
 
Ja i mitt fall så ringde jag ju deras faktoringtjänst och bestred fakturan inom 24 timmar sedan jag fått den!

Meddelade dagarna efter firman att jag förutsatte att få en specificerad räkning på material och arbetstid!

Detta borde inom alla ramar tyckas vara "inom rimlig tid" anser då jag!
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Läser vi samma tråd??? Kan inte minnas att någon försökt få TS att tro att han inte kommer behöva betala något och TS har väl aldrig uttryck att han vill komma undan utan att betala. För att överhuvudtaget kunna bedöma riktigheten i fakturan behöver TS en specifikation vilket han har all rätt att kräva. Utifrån det kan TS ta ett beslut hur han vill gå vidare och det kan ju till och med resultera i att TS tycker fakturan är rimlig när han får specifikationen.
Alla utom vissa vänligt inställda på ett internetforum kommer uppfatta det som händer i verkliga livet helt utan känslor och indignation. En faktura är skickad, inget är betalt, inget motbud är framställt. Ett krav på specifikation är ställt, men även om det kommer en specifikation kommer inte fakturan i sin helhet betalas eftersom den anses fel av den som ska betalas.
Men visst, om man vill ägna sitt liv åt att lyfta lans mot väderkvarnar så får man väl göra det. Eller så är man lösningsinriktad, ställer ett motkrav och förhandlar. Det är så lätt att blanda bort korten och flumma iväg i olika rättigheter man minsann har... Istället för att lösa problemet, nämligen komma fram till en rimlig summa att betala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.