MathiasS skrev:
Det är ju just DET som är det positiva med hus som detta!!! Ett möjligheternas hus där endast fantasin sätter gränser.
Är du mäklare?!
 
1.735.000?!?!?!?! I Bergsjön ????? Folk har tappat förståndet. För en mille till köper du schyssta kåkar på Hisingen och i Angered utan problem och då snackar vi färdigt att flytta in, inget mögel, 70-tal med modernare standard etc etc etc.

Sedan går egnahem från 40-talet för max 1.7-2.0 i Gärdsås vill jag påstå i ok skick. Vilket få är i.

Om TS vill köpa hus nära GBG för under 2 millar så gäller det att ha is i magen och vänta på rätt tillfälle. Och inse att det troligen blir en bit i utkanterna. Ett tips är att kolla längs väg 190 från Hjällbo ut. Eller om egnahem räcker i storlek är Kyrkbyn och Bräcke inte fel fast jag tycker man får ge alldeles för mycket. Men det är charmiga områden.
 
Anders_Nilsson skrev:
1.735.000?!?!?!?! I Bergsjön ????? Folk har tappat förståndet. För en mille till köper du schyssta kåkar på Hisingen och i Angered utan problem och då snackar vi färdigt att flytta in, inget mögel, 70-tal med modernare standard etc etc etc.

Sedan går egnahem från 40-talet för max 1.7-2.0 i Gärdsås vill jag påstå i ok skick. Vilket få är i.

Om TS vill köpa hus nära GBG för under 2 millar så gäller det att ha is i magen och vänta på rätt tillfälle. Och inse att det troligen blir en bit i utkanterna. Ett tips är att kolla längs väg 190 från Hjällbo ut. Eller om egnahem räcker i storlek är Kyrkbyn och Bräcke inte fel fast jag tycker man får ge alldeles för mycket. Men det är charmiga områden.

Folk vill inte bo i ghetton där det bränns bilar varje kväll, därför kostar husen mindre där..
 
Anders_Nilsson skrev:
...Ett tips är att kolla längs väg 190 från Hjällbo ut. Eller om egnahem räcker i storlek är Kyrkbyn och Bräcke inte fel fast jag tycker man får ge alldeles för mycket. Men det är charmiga områden.
Min salig far, som aldrig gjorde några vettiga husaffärer, fastän han jobbade i branschen,
köpte radhus på Herregårdsgärdet i Hjällbo.
När mor föll ifrån trivdes han inte längre. Det var bara utlänningar uppe vid torget. Ingen han kunde tala med. Så han sålde och flyttade upp till Tjörn i stället.

Bräcke tror jag kan vara trevligt, nu när trafiken är nedgrävd under mark.
Likadana små hus som tråden handlar om, 60 m2 + källare och vindsvåning.
Och nära ner till Hotell 11 för en kvällspilsner :)
 
Vad blev slutpriset?

Jag var på en liknande husvisning där listan över fel var rejält lång med mycket fuktfel. Utgångspriset var 2,1 och jag bedömde att det max var värt 1,5 plus 1-1,5 i renoveringskostnad. Huset gick för 2,75!
Träffade en förälder i dotterns klass som berättade att de la det näst sista budet men kunde inte gå högre. Jag frågade om han läst besiktningsprotokollet som mäklaren mejlat ut? Han svarase, nej! När jag berättade fritt ur minnet blev han blekare och blekare. När jag träffade honom några dagar senare hade han läst protokollet och var väldigt glad att de missat det husköpet.

De som köpte det byggde en stor altan men gjorde inget annat med det. Vet att de och deras barn fick problem med hälsan efter ett tag... gissar att de inte heller läste protokollet.
 
Jag kan inte förstå hur människor köper utan att besiktiga. Jag besiktigade tillochmed min brf vilket mäklaren höjde lite på ögonbrynet åt eftersom insatsen bara var 90 tusen. Spelar ingen roll vilka pengar man sätter in tycker jag, pengar är pengar och man ska veta vad man köper så man inte står där 3 år senare och får renovera för 300 tusen, pengar man kanske inte har och därför köpte den där lägenheten med bara en insats på 90 tusen..
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Stake:Just det, folk vill inte bo i ghetton, därför tycker jag alltså 1.7 i Bergsjön är för mycket. Hisingen och Angered tycker jag alltså är mycket bättre och väl värda 1 mille till. Skall du bo helt ghettofritt i GBG snackar vi 4-5 millar.

KnockOnWood: TS snackar ju om att köpa hus runt millen eller en och en halv, då blir det inga statusområden. När jag skriver 190 från Hjällbo ut så är det i praktiken från Linnarhult och utåt även om det ligger ett villaområde på södra sidan av 190 (heter Gråbovägen där) mellan Hjällbo och Eriksbo.

Sedan är inte utlänningar i sig problemet utan folk som saknar förvärvsinkomst. Vilket i o f sig i dagsläget är mycket samma sak.Där jag bor är hälften av exotiskt ursprung men samtliga jobbar eftersom det bara finns villor. Lugnaste område jag någonsin bott i,inga mopedgäng, ingen grafitti. Problemen börjar när man får mycket (kommunala) hyreslägenheter tätt inpå.
 
  • Gilla
NinjaSatan
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Är du mäklare?!
Näe men jag kan säkert bli. Det verkar inte vara så svårt. Man kan ju säga lite vad som helst som låter bra verkar det som när man läser andra trådar......:)
 
Kul att huset jag köpte i Gärdsås diskuterades här, såg detta först idag. Även om det nu nästa gått två år sedan inläggen gjordes, tänkte jag att det kanske skulle vara kul för någon att veta hur det gick. Vi köpte det för 1.5 milj, då de som var uppe på 1.75 drog sig hur. Hur tänkte vi när vi köpte detta i Gärdsås?
Min fru älskade frukträdgården, området kände vi till då vi bodde i närheten.
Ang boendemiljön i Gärdsås så är det i villaområdet väldigt lugnt, faktiskt det bästa området jag bott i gällande trygghet, och jag/vi har bott i stort sett i hela Göteborg (ej hisingen och billdal/sisjön/näset). Dock om jag haft riktigt mycket pengar skulle jag hellre bo i Näset, men har man normal inkomst och inte bara vill lägga pengar på boendet är Gärdsås väldigt bra. Ex kostar samma hus 300 m längre ner som då tillhör Utby nästa 800.000 mer.
Gärdsås tillhörde utby fram till den "nya" stadsindelningen 1976.

Nåväl, om huset så gjorde vi en omdränering då detta verkligen behövdes. Källaren gjordes om med värmegolv, och eftersom det var stora fönsterrutor gjordes detta till vårt sovrum. Ett dusch och ett badrum gjordes i källaren,golven på överplanet slipades och orginalträet i andra rum togs fram. All el och rör byttes. Vissa renoveringar gjordes totalt, vissa ex tapeter målades över. Vi kommer fortsätta med utsidan då vissa plankor under eterniten är kassa, pga ett fönster som var helt genomruttet. Fönster och dörrar kommer bytas framöver, trädgård ska fixas etc

Var det värt priset? Jag jobbade väldigt mycket på det i ca sju månader, sen har jag tagit det lugnt i 5, men ska väl börja så smått till våren igen.
Vissa saker var bra ex att de nu ska dra in fiber i huset, samt att vi ägde fjärrvärmeanläggningen, vilket kostar ca 140.000 att köpa, så vår värmekostnad är därav väldigt låg,
Även om huset i dagen standar ej är välisolerat är det aldrig kallt här. Ägandet av fjärrvärmeanläggningen var ej med i mäklarprotokollet så det var positivt, något att tänka på för andra köpare. Negativt är att det finns inget naturligt sätt att bygga ut huset vilket vi behöver, så ev bygger vi ett attefallshus.

Kanske så här i efterhand skulle vi väntat på ett större hus i området, men man är alltid klokast i efterhand.
Kostnad hus 1.5 milj lagfart/pantbrev ca 68000 renovering 280000
 
  • Gilla
Ralph and Frank och 6 till
  • Laddar…
Kul att få en sammanfattning/avslutning på en tråd.
 
Håller med! Skoj med återkoppling. Kul att det gått bra :)
 
Kul att det löste sig och att ni trivs i huset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.