Hej!

Vi är i färd med att renovera vårt lilla hus i skogen och har tänkt över ett billigt alternativ för uppvärmning då vi just nu endast har 5 eldstäder i huset som värmekällor. Vi tänkte därför installera en luftvärmepump och senare i framtiden sätta in en vedpanna i källaren eller i något av uthusen (Har i princip fri tillgång till ved).

Vi har tänkt över lite var i huset vi skulle kunna placera "innerdelen" av pumpen. Då vi tyvärr har lågt i tak på undervåningen är det endast 25 cm mellan innertaket och ovandelen av fönstren så vi får inte plats med pumpen där. Vad tror ni om en placering under fönstret i den framtida lilla "matsalen" enligt bilden? Jag antar att detta ger bäst spridning i huset och då vi senare i framtiden (3-4 år) ska ta upp ett dörrhål till ett utedäck här så gör det inget om man gör hål i fasaden.

Antar att vi får flytta matbordet när vi inte har några gäster till den högre väggen för att få cirkulation, eller? Blir det bättre om men placerar fläkten på en ganska låg höjd så att luften kan blåsas ut under matsalsbordet?


värmepump.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det finns LL-pumpar med golvmonterad innerdel, liknar ett fläktkonvektorelement.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Ser inte bilden. Har själv funderat på Daikin Nexura som just en golvmodell som ser vettig ut. Blir mer som att placera ett element.
 
Jag ser inte heller bilden. Jag har en luftvärmepump där innerdelen är monterad under ett fönster i vardagsrummet. Luftvärmepumpar är i grunden avsedda att vara luftkonditionering, och då är det fördelaktigt att placera den högt. När den skall värma är det bättre att ha den lågt, men det förutsätter att man inte blockerar den med ett matbord eller liknande.
 
tack för svaren, syns den bättre nu?

Untitledd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
För att slippa rengöra inne delen ideligen från allt damm den suger i sig från golvet skulle jag placera den uppe på väggen på ena sidan av fönstret i matsalen eller i hallen.
 
Skulle köket på väggen mot trappan vara ett alternativ? Det är inte direkt öppen planlösning så det kommer att skilja en del i temperatur mellan olika rum oavsett var du sätter den, men köket är ju ganska centralt. Jag tänker mig att högt upp trots allt är bättre än under matbordet. Speciellt om du har en duk som hänger ner. En annan variant kunde vara i matsalen vid sidan om fönstret.
 
Tack för svaren! Det känns som om det enda dåliga med min nuvarande tanke är just matsalsbordets placering (om man inte räknar med lite extra rengöring). Jag vill hellst undvika att ha den i köket då jag gärna vill ha upp lite av värmen på ovanvåningen också och att placera den uppe på väggen jämte fönstret hade varit en jättebra plats om den hade gått att gömma den lite då resten av rummet kommer vara i sekelskifte/jugendstil, under eller ovanför fönstret känns det som att den skulle smälta in lite bättre.

Tack som sagt för svaren men jag får nog tänka över den här bordsplaceringen lite och satsa på löpare istället för stora bordsdukar. Kanske det hade funkat att vända matsalsbordet 90 grader och ställa det lite närmare fönstret så att blåset från luftvärmepumpen går under det och vidare ut i huset...
 
Det är väl så att den optimala placeringen av en luftvärmepump finns inte. I undantagsfall klarar den hela uppvärmningen av huset men för det mesta gör den inte det. Den pryder sällan sin plats. Det blir i viss mån en avvägning mellan var den gör störst nytta och var den stör minst. Den kommer helt säkert att göra nytta på din plats, men troligen kommer den att göra begränsad nytta på övervåningen.
 
A
Det är ju rätt fantastiskt det här med hur ful en luft luft värmepump är.
Den är så ful att man vill placera såväl inne del som utedel där de gör minst nytta!
Om nu mot förmodan innedelen är ful, - måla den eller marmorera som dom gjorde förr då allt var bättre...
Är det ingen som provat med att tapetsera över den? Eller bygga in den i ett skåp?
Väldigt ofta "försvinner" anblicken efter ett tag, och det finns ju betydligt fulare tavlor att hänga upp eller annat krimskrams.
Nu var det ju inte så vanligt med luftvärmepumpar vid sekelskiftet för 15år sedan men annars speglar ju även den den tidsepoken
 
Redigerat av moderator:
electroluxaren skrev:
Det är ju rätt fantastiskt det här med hur ful en luft luft värmepump är.
Den är så ful att man vill placera såväl inne del som utedel där de gör minst nytta!
Om nu mot förmodan innedelen är ful, - måla den eller marmorera som dom gjorde förr då allt var bättre...
Är det ingen som provat med att tapetsera över den? Eller bygga in den i ett skåp?
Väldigt ofta "försvinner" anblicken efter ett tag, och det finns ju betydligt fulare tavlor att hänga upp eller annat krimskrams.
Nu var det ju inte så vanligt med luftvärmepumpar vid sekelskiftet för 15år sedan men annars speglar ju även den den tidsepoken
Du kanske har väkt en idé? Varför inte klä in den i vinylfolie med färg från discotalet från
http://www.foliekniven.se/folie_meter.php?type=0
Eller marmorering som du efterfrågar från http://www.pandurohobby.se/Katalog/...aktplast/1/100429-Kontaktplast-marmor-vit-2-m (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det är ju rätt fantastiskt det här med hur ful en luft luft värmepump är.
Den är så ful att man vill placera såväl inne del som utedel där de gör minst nytta!
Om nu mot förmodan innedelen är ful, - måla den eller marmorera som dom gjorde förr då allt var bättre...
Är det ingen som provat med att tapetsera över den? Eller bygga in den i ett skåp?
Väldigt ofta "försvinner" anblicken efter ett tag, och det finns ju betydligt fulare tavlor att hänga upp eller annat krimskrams.
Nu var det ju inte så vanligt med luftvärmepumpar vid sekelskiftet för 15år sedan men annars speglar ju även den den tidsepoken
Om jag inte hade brytt mig om dess funktion hade jag utan tvekan placerat den i skafferiet eller hallen så att jag inte sett den. Du behöver inte raljera över att jag faktiskt bryr mig om att rummet ser bra ut, Jag försöker bara hitta den bästa kompromissen mellan utseende och funktion samt väga in aspekten att detta sannolikt inte kommer vara vårt slutgiltiga val av värmekälla utan endast ge grundvärme samt göra det möjligt för oss att vara borta från huset en längre tid utan att det tar skada av nedkylning.

Tack för era synpunkter.
 
A
det blir ju ett fult hål i väggen för rören mellan ute och innedel ca 70mm i diameter
det är ju kvar även om pumpen monteras ner.
ta och montera in några enkla elradiatorer så länge, de syns minst och kostar minst håller antagligen längst oxå.
skillnaden i inköp kan man värma ett tag för gratis så att säga.
 
Som sagt så ska vi ta upp en dörr till en framtida uteplats där fönstret just nu sitter så ett hål just där gör inte så mycket. Ska kolla upp vad radiatorerna skulle kosta, tack för tipset, jag trodde det var svindyrt (i drift) efter allt man hört.
 
A
Radiatorer är dyrare i drift
Beroende på utetemperatur/luftfuktighet tjänar man på värmepump
vid halvtaskiga driftsförhållanden är kan man säga att det blir halva driftskostnaden vid värmepumpsdrift.
Och det är klart om det kostar 10.000.- i månaden så blir det en viss skillnad. men 1000.- är kanske ok!
Är du där ofta och eldar med din ved så behövs inte så mycket stöd från element.

Om nu ändå fönstret skall bort, kanske du skulle tänka dig att sätta värmepumpen ovanför ändå och låta den sticka ner den biten som behövs? detta görs inte helt sällan i sommarstugor etc. detta behöver inte synas så tydligt om man täcker hela fönstrets bredd ev med en skiva.
rördragning kan då gå ut bredvid inne-delen, eller igenom en ruta i befintligt fönster, du får då byta ut glasen till plexiglas.
Det finns alltid massor av lösningar men det blir kompromisser...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.