Planerar att nu inom någon månad påbörja utbyggnad under takutsprånget på huset, dels tänkte jag montera in spottar men funderar nu även på högtalare (små runda) samt ip54-klassade "marina".

Är det någon som har erfarenhet av att göra något liknande?

Förstärkaren som kommer driva högtalarna (6st) är denna:

http://www.head-fi.org/products/sms...ital-big-power-amplifier-tda7498-100wx2-black

Nackdelen är att den inte har någon fjärr för tex volymjustering, men tänkte att man kan ställa den på ett standardvärde och sedan höja/sänka på mobilen eftersom jag ska streama musik från spotify..

Just nu undrar jag mest över tips på lagom stora marinhögtalare till hyfsat pris (max 2000 för 6st)

Behöver jag någon särskild kabel? Kommer ju dra den under takutsprånget och sedan till förstärkaren som kommer att vara gömd inomhus!

/Hugo
 
Mikael_L
Du behöver nog inte marinhögtalare.

Gå till en bilstereobutik och ha med dig lite musik du gillar och vet hur du vill att den ska låta.
Så provlyssnar du fram rätt högtalare för dig.

De billigare högtalarna har så gott som alltid PP-kon, så dom bör klara utomhusklimatet under en takfot rätt bra.
 
Hur vet jag om den förstärkare jag funderade på klarar att driva 6st?

Är dålig på det här med uträkning med förstärkare vs högtalare!

Det viktiga är att jag får en förstärkare som är liten till formatet (och helst har fjärr)

Svårt att hitta dock.. så tar gärna emot tips!
 
Helst ska du ju ha utgång till varje par, de flesta förstärkare har för 4 högtalare. kopplar du dem i serie eller parallellt så blir det ju annan impedans än den som är på högtalaren. Brukar funka ändå, men man vill gärna balansera mellan kanalerna så du får samma impedans på båda paren. (DVS 8 eller 4 högtalare?)
 
Mikael_L
Här blir det nog viktigt att du köper 6 st exakt likadana högtalare.

Om de du köper är på 4 ohm så måste du seriekoppla dom, 3 st per kanal.
+ till den första - från den till + på nästa, osv.
Du kommer få 12ohm i impedans och alltså lägre uteffekt än vad förstärkaren ger vid 8 ohm

Köper du 8ohms högtalare så blir det knivigare.
Att parallellkoppla ger en impedans på teoretiskt 2,7 ohm, och det är verkligen frågan om förstärkaren klarar.
Seriekopplar du dom så blir impedansen 24 ohm, och det är inget bra heller.
 
  • Gilla
dsub
  • Laddar…
Nu hade du begränsad budget, men idag hade jag satsat på trådlöst och då blir det dyrare.
I fritidshuset använder jag en vanlig Bose bluetoothhögtalare med batteridrift för knappt 3000;- som placeras i ett hörn och jag ger tillräckligt bra när det gäller utomhus
 
Nja alltså jag vill gärna ha monterade under utsprånget, har testat trådlöst förut :)

Kan ju förmodligen leta upp 4ohms om det underlättar då jag köper 6st?

Jag vill gärna lite tryck i dem.. då förstärkaren har 2x160w

Är det någon som har tips på bra och prisvärda högtalare? Det är ju en djungel..
 
Mikael_L
Det finns inga genvägar, du måste lyssna*. Och glöm inte att ta med dig din favoritmusik.
Lyssna gärna länge på den du är sugen på att köpa, fundera på om det är något som är jobbigt, vasst, diffust osv i ljudet som du kommer ruttna på efter ett antal timmar.

Jag har gott om historier med högtalarförälskelser där jag först varit lyrisk, men efter ett antal timmar knappt orkar med att lyssna längre. Detta är lite svårt att förutse i början. Men ju vanare ljudkonsument man blir desto bättre och snabbare sorterar man ut olika egenskaper.

Om det fanns tonkurvor, helst med spridningsegenskaper och distorsionskurvor för dessa bil-element och audio-element så skulle man åtminstone kunna gissa lite. Och ganska säkert kunna sortera bort ett stort antal kandidater.
Men sånt lyser med sin frånvaro i detta produktsegment. Det är t.om förvånansvärt sällsynt även bland relativt fina och erkända hifi-element-tillverkare.
Det är först inom pro-audio som man som regel hittar ordentlig information.
 
Redigerat:
Jo det är ju don efter person

men eftersom min budget ligger på ca 300kr/element så borde det ju vara ganska lättgallrat?

är ute efter något med lite mer bas, lyssnas mest på rock etc här hemmavid!
 
Är det meningen att musiken ska avnjutas på typ altan/veranda som ligger direkt i anslutning till takutsprånget?
Små runda inbyggda högtalare sprider inte ljudet allt för mycket, utan mest som en dusch med ljud från där dom sitter. Vill du sprida ljudet i trädgården funkar 2st http://www.brl.se/sv/artiklar/ladhogtalare-for-utomhus_inomhusbruk-ip54.html t.ex. mycket bättre.
http://www.brl.se/sv/artiklar/65-tum-marinhogtalare-for-badrum_baten.html här är ex. på inbyggadsför tak annars.
Säger ingenting om ljudkvaliten, det får du avgöra själv.
 
Jo tanken var den att de ska avlyssnas på altanen (4.5m djup och 13m bredd)

Både utemöbel och spabad.. så det vore ju trevligt med lite musik :)

Såg de där "hörn-monterbara" förut, men vill gärna dölja högtalarna helt och hållet..
Har även sett modeller som monteras i altangolv och riktas snett uppåt mot lyssnaren!

Tanken är egentligen inte att sprida ljudet, utan att hålla det kring altanen.. kan de runda fungera då?
Såg att de dessutom var ip-klassade så det behöver ju inte innebära en nackdel!
 
Jag skulle använda mig av 2 st av bättre kvalitet, att köpa många för småpengar kommer kanske göra dig besviken. Risken är att du nästan blir utan trevlig bas. Monterade själv 2 st Yamaha(kommer inte ihåg modell) dock utanpåliggande, justerbara element på min takfot på sommarstugan, tokbra!
 
Ja jag börjar fundera på det också..

frågan är nu, om jag tex lägger 900kr /st på ett par som monteras i hörn.. kommer de klara att täcka 13m längd?

kommer bygga insynsskydd på bägge kortsidor av altanen, och då blir det ju lämpliga hörn tillgängliga!

eller kan jag koppla in fler än 2st?
 
Mikael_L
13 meter är kanske inga jätteproblem, men lite beroende på hur högt du vill spela.

Det största problemet blir att det kommer låta typ 15 dB högre för den som befinner sig nära högtalaren jämfört med den 13 m bort.
Jag är inte helt säker på hur det ser ut där du ska ha detta, men är det öppet så blir det inte heller något efterklangsfält med nästan jämn ljudvolym, utan ljudnivån avtar med avståndet.
 
Ja alltså altanen har ett djup på 4.5m och en bredd på ca 13m

Tanken är ju att montera högtalarna mot ytterkanten innanför insynsskyddet,
då skulle det fortfarande vara ca 12.6 meter mellan högtalarna..

Därav min fundering på om man kan utöka med tex 2 högtalare till så att avståndet mellan blir ca 3m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.