Hallå själv!

Ett starkt skäl att satsa på en ved-/pelletsanläggning istället är att man inte gillar elberoende eller tror att tumskruvarna kommer att skruvas åt för dem som använder el till uppvärmning vid elbrist. (Jag har förresten inte läst dom trådarna så berätta du hur du kommer upp i 150.000 för en pelletsanläggning!)

Sen handlar det inte enbart om ålder, viktigare är  hur länge man har tänkt att bo i huset, och i det fall det handlar om en kortare tid, hur marknaden ser ut för huset i fråga då det skall säljas.
 
Nallis skrev:
oj vad det skillde i uppvärmningskostnad.
jag du har nog rätt egentligen, men tycker 200 000 är mycket. Tror inte vi får låna så mycket extra. vid 100 000 går nog gränsen. Där har varit oljepanna innan men borttagen. Så pannrum finns men vet ej om det är brandklassat.  Fanns öppen spis på ovanvåning men det var eldningsförbud. Måste ta dit sotare isf.

Va ? vad sa du nu? har det varit olja panna ? då måste du ju redan har vattenburna radiatorer?
 
Tomtebo skrev:
Hallå själv!

Ett starkt skäl att satsa på en ved-/pelletsanläggning istället är att man inte gillar elberoende eller tror att tumskruvarna kommer att skruvas åt för dem som använder el till uppvärmning vid elbrist. (Jag har förresten inte läst dom trådarna så berätta du hur du kommer upp i 150.000 för en pelletsanläggning!)

Sen handlar det inte enbart om ålder, viktigare är  hur länge man har tänkt att bo i huset, och i det fall det handlar om en kortare tid, hur marknaden ser ut för huset i fråga då det skall säljas.
mina exempel är för hus med direkt el som saknar allt (alla har ju olika förutsättningar, men jag hävdar att pellets inte är billigare än tilexempel bergvärme, om huset har direktel från början.


pellets panna inklusive brännare 55 000:- = samma pris som en margvärmepump

pelletsföråd 10 000:-
skorsten 30 000:-
pellets skruv 5000:-
panrum 20 000:-
= motsvarar borrhål, grävning & håltagnig i hus, samt alla kolektorslang & sprit.

arbetskostnad för instalationen vid pellets 20 000:- mot 10 000:- för bergvärme

det rörsig om ungefär samma kostnader alltså. men pellets kräver lite jobb & är i dagsläget dyrare i drift & som det fortsätter som det har varit några vintrar nu, så är pellets en bristvara på vintern.
 
CarMan skrev:
Va ? vad sa du nu? har det varit olja panna ? då måste du ju redan har vattenburna radiatorer?
Nej dem har tagit bort allt och satt direkt elen :'(
 
Nallis skrev:
Nej dem har tagit bort allt och satt direkt elen :'(
så det finns inte rör kvar bakom nånstans heller?
 
Ja, jag tänkte samma sak, för då är ju i alla fall en hel del av det jobbet redan gjort.
 
CarMan !!! Du tycks älska din bergvärmepump.
Jag har inget emot bergvärmepumpar men skall man hjälpa andra med goda råd så skall man inte försöka övertyga dom om att en viss uppvärmningskälla är bäst. Det är bättre att tala om vilka alternativ som finns, alla uppvärmningssystem har både för och nackdelar. Säljer du bergvärmepumpar eller? ;D
 
CarMan skrev:
pellets panna inklusive brännare 55 000:- = samma pris som en margvärmepump

pelletsföråd 10 000:-
skorsten 30 000:-
pellets skruv 5000:-
panrum 20 000:-
Nu fanns det tydligen ett pannrum o skorsten redan då det funnits oljepanna i huset tidigare.. Så då blir det betydligt billigare.. ;)

Pelletsförråd på 6m3 ca 3000:- (bygg eget bulkförråd av golvspånskivor) 13,5m3 kostade ca 4000:-
Skorsten ca 1000:-/meter (om den måste fixas)
Ctc pelletspanna 41000:- inkl reglerutrustning, moms o frakt http://www.lundbergsvarme.se/index.htm
Skruv 4-6000:-

 
Håkan skrev:
CarMan !!! Du tycks älska din bergvärmepump.
Jag har inget emot bergvärmepumpar men skall man hjälpa andra med goda råd så skall man inte försöka övertyga dom om att en viss uppvärmningskälla är bäst. Det är bättre att tala om vilka alternativ som finns, alla uppvärmningssystem har både för och nackdelar. Säljer du bergvärmepumpar eller?  ;D

Då kan ju jag bara hänvisa till mitt första inlägg i denna tråd.
om man läser hela tråden innan man ytrarsig så slipper vi pajkastning.
 
Jag vet inte om rören bakom finns kvar, det frågade jag inte :-[
Som ni förstått kan jag inget om detta och vad som behövs.
Mäklaren sa bara att dem bytt port oljepannan till direkt el.
Skorstenen måste fixas för det är eldningsförbud i öppna spisen.

De vattenburna radiatorerna är med borta.

så det är bara själva pannrummet som finns, vet inte ens om det är brandklassat.
 
Nallis skrev:
Jag vet inte om rören bakom finns kvar, det frågade jag inte :-[
Som ni förstått kan jag inget om detta och vad som behövs.
Mäklaren sa bara att dem bytt port oljepannan till direkt el.
Skorstenen måste fixas för det är eldningsförbud i öppna spisen.

De vattenburna radiatorerna är med borta.

så det är bara själva pannrummet som finns, vet inte ens om det är brandklassat.

Gisar att mäklaren inte har/vill sattsig in i husets så mycke, så det bästa vore om du kunde prata med tidigare ägare & spåra upp ägaren som togbort radiatorerna, eventuelt spåra firman som gjorde jobbet.

Mäklaren vill bara tjäna pengar & du får ta det han säger med en nypa salt.
 
CarMan skrev:
Gisar att mäklaren inte har/vill sattsig in i husets så mycke, så det bästa vore om du kunde prata med tidigare ägare & spåra upp ägaren som togbort radiatorerna, eventuelt spåra firman som gjorde jobbet.

Mäklaren vill bara tjäna pengar & du får ta det han säger med en nypa salt.
Tyvärr går nog inte det heller=( Dem som säljer har bott sen 57, och nu är dem döda. Så detta är ett dödsbo. Vet inte om man kan få reda på det ändå.
 
Om du inte känner nån som är kunnig kanske du kan ringa runt till rörfirmor i närheten, det borde finnas någon som kan följa med dig till huset och titta för en mindre slant (eller gratis i hopp om att du skall anlita dem i framtiden). På så vis kan du ju även se till att få kommentarer om skicket på övriga rörinstallationer samt vatten och avlopp.

Ligger pannrummet i en betongkällare räcker det oftast med brandklassade skivor på dörrarna för att det skall bli godkänt. (Om det finns kvar några gamla rör borde det synas i källartaket för övrigt. Det borde finnas 4 rör i bredd på sina ställen - för vatten: varmvatten, kallvatten, för värme: framledning och retur )
 
ok, det ska jag titta efter när vi tittar på huset igen. Tack
 
Nallis skrev:
ok, det ska jag titta efter när vi tittar på huset igen. Tack
Ta kort, det gör alltis jag när jag kollar på kort, jag tar mycke kort, tar på allt & inget, småditeljer som halra rum i olika vinklear, sen kan man hemma titta o diskutera, för man mins inte alltid hur allt såg ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.