S
Androw skrev:
Jag såg exakt en lika dan lösning i förgår, men då var det på ett badhus!! trodde ja såg fel först... hur
fan tänker man då??? :|:mad:
för snål för köpa både hona och hane men kabel har jag råd med ;)
 
O
SBH skrev:
för snål för köpa både hona och hane men kabel har jag råd med ;)
Ääh varför hålla på med skarvuttag när eltejp kostar nästan ingenting, dessutom tar det mindre plats :p
 
SBH skrev : "för snål för köpa både hona och hane men kabel har jag råd med"

Det skulle väl räckt med en hona ? Tycker det ser ut som en integrerad europlug i convertern.
En stor fråga är också om det verkligen är starkströmskabel eller telefonkabel.
 
Var hos en kund igår i hyreslägenhet. Ja skulle bara montera en dimmer till han
I vardagsrummet och såg då det värsta jag sätt, det var två dosor, en på var sida
väggen där dimmer skulle sitta. Alltså sovrum på ena sidan och vardagsrum på
andra. Dosorna låg med 100mm förskjutning i sidled och matningen kom från
Sovrumet. Så långt är ja med men när ja såg hur han hade vidarematat mellan
Dosorna trodde ja att jag skulle dö! Det var borrat småhål lite snett mellan dosorna
Och ledarna bestod helt enkelt av vanlig jävla ståltråd oisolerad såklart, han hade
Dessutom haft ena jävla lampor i taket så plasten i dosan runt tråden var smält .
Att den kåken stod kvar är ju bara guds försyn.
 
Redigerat:
Nogon form av höhtalarkabel alla gånger :) max 0,5mm2
 
Helioz skrev:
Bästa elkopplingen?
[bild]
Det är ju åtminstone inte elektrikern som varit framme.
 
Ja någon svensk installation är det inte iaf. :) men på
en monter vägg i någon konsthall skulle den passa
otroligt bra ;)
 
Fartygsprofiler går det göra väldigt snygga installationer med. Eller kabelstege. Det gäller snarare bara att man har tex N1XV 5x6 så kan man få riktigt fina mattor om man tänker lite på förläggningsättet.

Fartygsprofiler går få bra med de flesta kablar som är lite stelare iaf. Blir riktigt snyggt om man kan vika av till olika skåp etc med.

Tycker det där på väggen som bilden visar är en dum central. Massor med anslutningar i en ände ska de vara och duktigt tilltagna så att man kan få fram alla kablar från ett håll.
 
Androw skrev:
Var hos en kund igår i hyreslägenhet. Ja skulle bara montera en dimmer till han
I vardagsrummet och såg då det värsta jag sätt, det var två dosor, en på var sida
väggen där dimmer skulle sitta. Alltså sovrum på ena sidan och vardagsrum på
andra. Dosorna låg med 100mm förskjutning i sidled och matningen kom från
Sovrumet. Så långt är ja med men när ja såg hur han hade vidarematat mellan
Dosorna trodde ja att jag skulle dö! Det var borrat småhål lite snett mellan dosorna
Och ledarna bestod helt enkelt av vanlig jävla ståltråd oisolerad såklart, han hade
Dessutom haft ena jävla lampor i taket så plasten i dosan runt tråden var smält .
Att den kåken stod kvar är ju bara guds försyn.
Nu heter ju tråden "Värsta elkopplingen", men OM den istället haft namnet "Värsta svenskan" så hade din post passat då med Andrew! Jag räknade halvseriöst till inte mindre än 23 stav- eller grammatiska fel .. :wow: Sorry OT. Kunde inte låta bli. Pedanten inneboende i er som är elektriker har säkert förstående.
 
Nogranheten sitter inte i stavningen, iaf inte hos
Oss som har dyslexi! Jag anser mig vara en bra
Elektriker ändå...
 
  • Gilla
Flöjten5 och 18 till
  • Laddar…
Jag håller fullständigt med Androw, och det är inte bara dyslexi som kan vålla problem utan även tex utländsk härkomst.
Det är mycket lågt att klaga på hur folk skriver, jag är övertygad om att alla gör sitt bästa för att få till det rätt. Så när det gäller språket har jag ingen förståelse för din inställning elpaco. Däremot kan jag bli mycket irriterad på när "profsskribenter" typ journalister inte klarar av att skriva/prata "rätt". Där tycker jag man ska kunna ställa höga krav.
 
  • Gilla
Flöjten5 och 7 till
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Tycker det där på väggen som bilden visar är en dum central. Massor med anslutningar i en ände ska de vara och duktigt tilltagna så att man kan få fram alla kablar från ett håll.
Ja, men av någon anledning så är amerikanska centraler oftast vertikala. Vet inte varför. Se exv. på bilder från Google: https://www.google.se/search?q=us+e...niv&sa=X&ei=wR7fVJTJOMmsPaSqgLgP&ved=0CB8QsAQ ) nästan allt är "vertikalt". Och då blir det ju ont om plats att gå ut uppåt.

Sedan så är det ju dåligt att inte kabeln mellan vägguttagen är klammrad, men om det räcker ju inte riktigt till för att platsa i "värsta elkopplingen" :)
 
Mikael_L
Jag ska också köra lite offtopic i ett inlägg här. :surprised:

Ang stavning och så, är jag faktiskt glad att se att även de som vet med sig att de har lite svårt med stavning är med i ett sådant här skrivet forum.
Jag är glad för att de inte låter den saken hindra dem.

Jag har vänner som har olika grader av svårigheter med det skrivna ordet, de är i övrigt högpresterande och intelligenta.
Men "handikappet" medför att de drar sig för att ge sig in i situationer där det kommer till att läsa och skriva. Det är tråkigt att denna sak begränsar, både för dom själva - och egentligen för alla andra också.

Du är välkommen här på forumet Androw, hur du än stavar och bygger satser.


Själv är jag ganska främmande att anmärka på det skrivna ordet i ett forum såhär. Jag anstränger mig för att istället förstå innebörden.

Undantaget må möjligen vara där det i övrigt är uppenbart att personen faktiskt besitter utomordentliga språkliga färdigheter, men konsekvent misshandlar någon språklig detalj. T.ex. de som skriver "dem", oavsett om det ska stå "de" eller "dem".
Det blir t.ex. lättare att läsa om man istället skriver "dom" konsekvent och alltså övergår till talspråk.
 
  • Gilla
hsd och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Du är välkommen här på forumet Androw, hur du än stavar och bygger satser.
Det beror på vilken sort satser... Byggsatser t ex... :) Vad gäller stavning så finns det ju hjälp med det nuförtiden. Så "slarvig" stavning har jag mindre fördragsamhet med. MEN, när jag stavningskollar Androws inlägg så hittar jag bara ett sådant "sovrumet". Resten av felen är typiska för dyslexi, nämligen homonymer; "sätt" istf. "sett", "ja" istf. "jag", och när det rör sig om en diagnostiserad dyslexi så får man ju ha överseende med sådana. De är svåra att både lära sig, och att få automatisk hjälp med.

Vad gäller undantaget så är jag nog lite hårdare än dig. Eftersom jag i mitt arbete stöter på båda grupperna, nämligen både dyslexikerna och de motsträviga lathögarna i SMS-generationen ("Måste vi skriva hela meningar med stor bokstav och punkt?"...), och alldenstund jag är tillmötesgående mot den förra gruppen, så viker jag inte en millimeter inför den senare. Så personligen är jag tacksam om jag får veta att någon är dyslexiker, då kan jag anpassa mig efter det.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Tack alla! Det värmer! Sällan jag får höra snälla saker.
Oftast är det kolegor som tycker om att tracka ner
en aning, men det är ju på skoj vet jag ju, men ändå.
 
  • Gilla
LGG-01 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.