Hej,

Jag håller på att bygga ett kök och har kommit fram till att ek-mönstrad plastmatta hade passat bra. Dock verkar det diskuterats mycket om hälsoeffekterna av plastmatta. Därför har jag sammanställt nedan vad jag funnit:

Tarkett Extra French Oak / Medium Beige: Mjukgörare DINCH. Emissioner <100 μg/m3 @ 4 veckor
tarkett TH_5827025_5828025_5829025_001_800_800.jpg

Gerflor Texline Timber Medium: Mjukgörare DINP. Emissioner 6,97 μg/m3 @ 4 veckor
gerflor timber med colo_3549_scan.jpg

Forbo Novilon Lux Texas 3396: Mjukgörare DINP. Emissioner 92 μg/m3 @ 4 veckor
forbo.jpg

(Byggvarudeklaration är bifogad). Nu är frågan, är DINCH bättre än DINP? Hur mycket emissioner är ok? Finns det någon annan golvvariant som är bättre än de som jag tagit upp?
 
Redigerat:
Enligt de senast undersökningarna har DINP (diisononyl-ftalat) och DINCH (diisononyl-cyklohexan-dikarboxylat) inte någon hormonstörande effekt eller bedöms ha några negativa hälso- eller miljöegenskaper så det spelar inte någon roll vilket du väljer...
Det är den "gamla" DEHP som du kan behöva vara försiktig med eftersom den är en ftalat med låg molekylvikt och har klassats som ett ämne med särskilt höga risker för hormonstörande...
 
Efter lite goggling ser jag dock att enligt Carl-Gustaf Bornehag så verkar det inte helt solklart att den nya ersättaren DINP är ok, efter ett litet prov så visar även det på problem [1,2,3]

DINCH hittar jag inte samma negativa publicitet om, dessutom är detta inte en ftalat, vad nu det gör för skillnad vet jag dock inte?

[1] http://www.sydsvenskan.se/lund/allt-mindre-gift-i-vara-kroppar/
[2] http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=415&artikel=6024808
[3] http://www.kau.se/om-universitetet/aktuellt/nyheter/artiklar/12900
 
Lägg trä- eller stengolv då...
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag kollat lite mer gällande plastgolv och fann att det fanns ytterligare ett alternativ (se nedan) från Forbo där mjukgöraren kommer från växtriket. Tyvärr finns bara denna i 2 meters bredd vilket gör det både mer kostsamt och kan troligtvis bli fulare också då rummet i mitt fall är drygt 3,5 meter bredd och därför kräver en skarv mitt på.

Priset för denna nya matta får Forbo ligger dessutom på 299kr per/m2 (offert på golvshop.se)

Forbo Sarlon Absolu 432493B XL clear oak: Mjukgörare: Extraherad ur ricinväxten. Emissioner 19 μg/m3 @ 4 veckor
138941_432493B.jpg

Vad det nu lutar åt är istället Tarketts plastgolv då jag funnit mer information om mjukgöraren DINCH. Om man skall tro på företaget BASF som tillverkar både DINCH (BASF Hexamoll® DINCH®) och DINP (BASF Palatinol® N) så verkar klart DINCH mer kompatibel med människor (se länkar nedan).

http://www.plasticizers.basf.com/portal/5/en/dt.jsp?setCursor=1_221887&page=hexamoll_dinch
http://www.plasticizers.basf.com/portal/load/fid247503/Hex_DINCH_e_11_14.pdf
http://www.plasticizers.basf.com/portal/load/fid247440/Pal_N_e_09_13.pdf

Denna matta kostar 215 kr/m2 och eftersom den finns i 4 metersbredd så behövs ingen skarv mitt på. (golvshop.se).

Något som har något bättre förslag eller billigare ställe att köpa plastmatta på?

Antar att jag kommer få hyra någon lödkolv också för att löda ihop hörnskarvar?
 
  • Gilla
Ronnja
  • Laddar…
Wow, vilken gedigen produktjämförelse.

Mjukgöraren DINCH är till skillnad från DINP ftalatfri, vilket är bra.

Att dessutom välja ett golv av hög kvalitet, tillverkat av en seriös leverantör, är bra och ger ett golv med längre livstid.
 
Om du är orolig för dessa avdunstningar så kan det vara så att själva oron är farligare för din hälsa än mjukgöraren. Och vad du än välja idag vet du tyvärr inte vad som bedöms som OK om 5-10 år.
Varför väljer du inte bort plastmatta för klinkers eller trä?
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Jag är inte orolig, men jag vill inte köpa något som man om 30 år får reda på ökat riskerna avsevärt att få t.ex. cancer.

Visst, klinkers eller trä är den den risken eventuellt mindre men det handlar ju inte om att bara minimera risken heller, man vill ju ha något som är praktiskt och trivs med. Fördelar med plastmatta i kök som jag ser det är följande
+ Mjukt golv (till skillnad från klinkers)
+ Tätt golv, vilket inte leder till fuktskader lika lätt (som t.ex. trä och även klinkers om det får läcka igenom)
+ Varm känsla med t.ex. ek-mönster (till skillnad från klinkers som jag tycker kan se rätt kallt ut)

När det handlar om DINP så verkar det som att de bara har fått ner emissionerna och därför är alla nöjda, känns dock som en lite tveksam lösning?

Hittills har jag inte hört något negativt om DINCH eller den vegetabiliska mjukgöraren och man kan ju inte utesluta de mattorna bara för att det varit problem med andra mattor? Frågan är snarare, hur stor är risken att även dessa kommer vara utklassade i framtiden?
 
Redigerat:
Jag betvivlar att plastmattan håller ens 15 år med stil. Dagens plastmattor är betydligt känsligare mot alla fläckar än gårdagens. Och det är för att det inte finns så mycket kemi i dessa (säger min mattläggare). Så när vi valde plastmatta till badrummet var det fullt medvetet att det är fult som stryk om 10 år, och jag tror att i ett kök kan det gå mycket snabbare.
 
Marmoleum click är kanske ett alternativ för dig. Linoleumgolv som är miöjövänligt och behagligt mjukt.
 
  • Gilla
Ronnja och 1 till
  • Laddar…
Sannolikheten för att ditt val av matta i köket skulle spela någon roll för ditt livsöde känns helt orealistisk. Däremot kan det du lagar och äter i ditt nya kök få det...
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Sannolikheten för att ditt val av matta i köket skulle spela någon roll för ditt livsöde känns helt orealistisk. Däremot kan det du lagar och äter i ditt nya kök få det...
Och framför allt dricker, röker och injicerar :p


(Jag menar, mjölk skall man visst vara försiktig med nu enligt Livsmedelsverket)
 
Linoleum, korkgolv osv. ... der finns flera alternativ

Tror väggfärg är farligare mht emissioner än golvmaterial vad jag har för mig ...
 
@ Thomas-Blekinge

I badrummet kan man ha vanliga kakelplattor. Tror det är vanligast.

Annars är det kanske inte bara plastmattan man ska titta på hur den limas fast (lim, klister) osv. ...
 
Väldigt bra att göra medvetna val och titta till innehållet i de byggmaterial vi väljer. Hur tänker ni när ni köper livsmedel och hygienartiklar i plastförpackningar? Här pratar vi ju betydligt större volymer och det vi stoppar i oss och tar på oss har ju betydligt större risk att komma ut i blodet.

Jag har valt plastmatta till kök och toalett då det känns tryggt (vattentätt), är lätt att underhålla och skönt att gå på.

Kan inte uttala mig om kvaliten har blivit sämre men det plastmattor vi ersatt, som installerades på 70-talet var fortfarande i perfekt skick men...lite för bruna för vår smak :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.