Status
Tråden går ej att kommentera.
B
Snickare kostar oftast 350-400 kr plus moms som då blir 500 kr tim
 
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Björn

Kostar snickare och målare verkligen 500 kr/timma? Jag har inte anlitat hantverkare så mycket,men jag har för mig att dom tog mellan 350 och 400.
Sedan vi fick ROT-avdraget har timkostnaden gått upp rejält.
 
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Leopold Makender

Tänk på att ALDRIG använda plast i någon form i väggar, tak och golv.
Plast skapar mögel; ALLTID...
Det är het fel.

Mögel skapas inte. Mögelsporer finns överallt i luften. Om betingelserna blir de rätta slår de rot och börjar gro.

Ett garanterat sätt att skapa rätt betingelser är att låta varm luft med en relativt högt fukthalt strömma genom innerväggen och ut mot den kallare delen av isoleringen, närmare ytterväggen. Denna luftström får man genom att strunta i sin diffusionsspärr, dvs plasten i väggar och tak.
 
J
Är det billigare att bygga ut i två plan? Jag behöver 2 sovrum plus en toalett och är i valet och kvalet om jag ska ta det i en plan eller två... tankar? Jag tänker ju att 2 plan medför mindre tak och krypgrundsbygge.. vilket borde dra ner priset lite?
 
G
En snickare kostar knappast så mycket i timmen. Det bör snarare ligga på 200 kr/h.
 
gäst skrev:
En snickare kostar knappast så mycket i timmen. Det bör snarare ligga på 200 kr/h.
I Sverige? 2014?
 
G
200/ tim, Då är det polackpriser, en seriös firma med avtalsenliga löner och som uppfyller gällande arbetsmiljökrav ligger på 420-460 kr/tim, och det är ett bra pris. Men fortsätt du att köpa in polacker till dina jobb, dom behöver inte uppfylla någonting ju.
 
H
vi byggde 36 M2 inklusive ny toalett dusch ca 6 m2 gjorde allt jobb själv utom vvs och ytskikt på wc .Jag letade billigt byggmaterial som jag köpte på mig under ca 2 år innan jag började grävde grunden själv med spade och hacka (mycket jobb men billigt) formade och göt grunden själv .ytter väggar har 180 isolering ute träpanel inne spontat virke med gips på 3 nya dubbel hängda fönster samt ytter dörr total kostnad ca 135000kr det går att bygga billigt om man har lite kunskap och är villig att arbeta.
 
G
Precis så som jag tänkt! Har du någon bild får du gärna skicka då jag är mer än intresserad! Bra jobbat också.
Mob 0739233226

Med vänlig hälsning, Hannes
 
P
Tror det senare, så oinformerad är väl ingen längre...
 
G
Leopold. Om du menar allvar måste du tänka om. Diffusionsspärr är absolut nödvändig i ett hus som isoleras enligt dagens normer. Det finns alltid lika mycket fukt (vattenånga) i inomhusluften som i utomhusluft. Därtill kommer den vattenånga som produceras i huset, ånga från byggnad, matlagning, dusch, gröna växter och människor.
Skillnaden mellan ånghalt ute och inne benämns fukttillskott.
Vid kall väderlek uppstår en förhöjd luftfuktighet där varm och fuktigare luft möter en kall yta. Titta tex på en kall öl i bastun, det bildas vattendroppar på burkens utsida på grund av kondensutfällning ur luften.
Samma händelse ute i en väggkonstruktion skulle få katastrofala följder. Som någon annan redan nämnt finns alltid sporer från mikroorganismer i luften, det är bara en fråga om vilken art av mikroorganism som börjar växa.
Troligen avser du en väldigt lågt eller helt oisolerade byggnad i ditt påstående.
Solis.
 
G
954,5 tim för 37 kvm. 120 dagar om man räknar 8 tim/dag. Kan ju aldrig stämma?
 
G
gäst skrev:
954,5 tim för 37 kvm. 120 dagar om man räknar 8 tim/dag. Kan ju aldrig stämma?
Kanske är fler än en person som jobbar på plats ^^
 
Bra artikel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.