H
AndersMalmgren skrev:
Denna AMA har bra mycket högre krav än den AMA ni pratar om :p

edit: HEM2121, allt bottnar i kommunikation som vanligt, som jag alltid säger, hantverkarnas största problem är att de inte kan kommunicera och deras näst största problem är att de själva inte förstår problemet
Det stämmer men jag skulle vilja byta plats näst första och första :)
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Dom allra flesta "riktiga" elektrikerna följer el AMA och svensk standard så det brukar aldrig vara nått problem, vad jag vill påpeka är att AMA på intet vis är tvingande, lika lite som svensk standard är tvingande OM man inte på ett eller annat sätt avtalar om det.
Det tycker jag är rätt viktigt att "folk" får veta så att dom inte tar saker för givet och när det inte blir som dom trodde blir besvikna. Och då kommer jag tillbaka till min käpphäst, skriv avtal på alla jobb större än någon enstaka timme och om man inte kan "tolka" texten så ta hjälp av någon som kan.
Men visst är det lite tråkigt att det ska vara så att man talar förbi varandra, BÅDE för utförare och beställare
En kosument kan förutsätta att ett beställt arbete utförs fackmässigt med stöd av konsumenttjänstlagen, det är inget som man behöver avtala om. (Den delen hoppas jag att vi är överens om) Men hur menar du att den bedömningen ska ske om man exempelvis inte kan luta sig mot AMA eller annan branschstandard om inget är avtalat?

Entreprenadjuristerna på Entreprenadföretagen skriver, som jag tog upp tidigare, följande till sina medlemsföretag

"Vi har att följa de branschregler och normer som finns för att uppnå ett fackmässigt resultat på de arbeten vi utför. Dessa regler och normer utgörs av bland annat Hus AMA och Boverkets Byggregler. Vi är skyldiga att informera om detta regelverk och vilka krav det ställer på utförande i just Ditt fall."

Notera att det är är en företagsorganisation så varför skulle deras jurister ge uppenbart felaktig information till deras medlemmar?

I besiktningsmannaboken som bland annat är framtagen av Svenska Byggingenjörers Riksförbund (SBR), Konsumentverket, Villaägarnas Riksförbund och Trä-och Möbelföretagen (TMF) kan man läsa följande.

"Vid slutbesiktningen ska besiktningsmannen undersöka och bedöma om entreprenaden utförts enligt det som står i entreprenadhandlingarna. Besiktningsmannen ska också avgöra fackmässigheten i det utförda arbetet. Utgångspunkten är i första hand parternas kontrakt, ritningar och andra underlag. Om det inte finns några detaljerade krav i handlingarna utgår man ifrån fackmässigheten enligt AMA."

Har du mest arbetat mot företag? I avtal mellan företag är det skillnad då konsumenttjänstlagen inte gäller och i det fallet vet jag inte hur eller om fackmässighet regleras på något motsvarande sätt.

Jag ifrågasätter inte din erfarenhet och kunskap, men när du så tvärsäkert hävdar att AMA är helt frivilligt att följa så skulle det underlätta om du kunde referera till något mer än den tidigare länken som stödjer ditt påstående.
 
AMA är ett referensverk för upprättande av förfrågningsunderlag och anbud inte nån tvingande "bestämmelse" för en lägsta kvalitet. Även om det i AMA finns massor med detaljerade anvisningar finns det många ggr så många moment som inte är detaljbeskrivna inom byggbranschen.
Jag har under åren på ett mycket stort el företag och sedan på ett eget företag fått lära mig att man i förfrågningsunderlag eller anbud kan ange referenser till AMA och då är dom bindande. Men eftersom bara en del av dom "fackmannamässiga" lösningarna finns med i AMA kan man inte i alla fall hänvisa till AMA för att avgöra om ett arbete/arbetsmetod är fackmannamässigt. Ett litet men typiskt exempel är det med brytaren som jag gav tidigare.
Eftersom jag inte längre har tillgång till varken AMA eller den kursliteratur jag tidigare haft har jag lite svårt att peka på en "skrivning".
 
elmont skrev:
AMA är ett referensverk för upprättande av förfrågningsunderlag och anbud inte nån tvingande "bestämmelse" för en lägsta kvalitet.
Men kommentera gärna det jag tidigare refererat till. Har exempelvis Entreprenadföretagen och besktningsmannaboken fått det hela om bakfoten? Har jag missuppfattat innebörden helt och missförstått vår tidigare advokat, besiktningsman och andra som hävdar att bland annat AMA sätter ribban för vad fackmässighet är utan att det specifikt behöver avtalas. Med all respekt för din erfarenhet men jag köper inte att du har rätt endast med argumentet att du har lång erfarenhet i branschen;)
 
Redigerat:
Då får jag väl ställa frågan till dig, kan du vara snäll och visa vart det står att arbeten som inte har någon referens till AMA måste följa det som AMA anger.
Ps
Det kan ju vara så att jag har fel uppfattning om vad AMA egentligen är.
Jag har under hela min karriär sett AMA som ett hjälpverktyg, inte som bindande föreskrift/lag.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Då får jag väl ställa frågan till dig, kan du vara snäll och visa vart det står att arbeten som inte har någon referens till AMA måste följa det som AMA anger.
Ps
Det kan ju vara så att jag har fel uppfattning om vad AMA egentligen är.
Jag har under hela min karriär sett AMA som ett hjälpverktyg, inte som bindande föreskrift/lag.
Citatet från besiktningmannaboken säger just det

"Vid slutbesiktningen ska besiktningsmannen undersöka och bedöma om entreprenaden utförts enligt det som står i entreprenadhandlingarna. Besiktningsmannen ska också avgöra fackmässigheten i det utförda arbetet. Utgångspunkten är i första hand parternas kontrakt, ritningar och andra underlag. Om det inte finns några detaljerade krav i handlingarna utgår man ifrån fackmässigheten enligt AMA."
 
Så du menar att allt som inte finns med i AMA inte är fackmannamässigt?
 
Dagens ungdomar kanske vill blogga eller vara med på Paradise hotell istället för skitiga betongbyggen i blåst och 10 minusgrader, jobbiga lagbasar som gnäller om man sitter 2 minuter längre på en rast. Svårt få fram några frivilliga till dessa dåliga arbetsmiljöer
 
elmont skrev:
Så du menar att allt som inte finns med i AMA inte är fackmannamässigt?
Nej, klipper in ett tidigare referat

"Vad fackmässighet innebär är inte så lätt att specifiera. Prop 1984/85:110 beskrev fackmässighet som "något som kan krävas av en normalt skicklig och kunnig samt seriöst arbetande fackman inom det området som den ifrågavarande tjänsten gäller". Vägledning för detta kan enligt samma proposition hämtas i "allmänna eller särskilda beskrivningar eller anvisningar avseende material och metoder mm, samt god yrkes- eller branschpraxis". Hit ska också enligt 1989/90:77 räknas fabrikanternas materialanvisningar. AMA, allmänna material och arbetsbeskrivning brukar ofta anses lägga en ribba för vad god fackmässighet är."
 
Och just när det gäller besiktningar (jag håller mig till elbesiktningar) är det mycket vanligt att besiktningen, även på nya projekt, utförs av en besiktningsman som inte har egna fackkunskaper och då är det naturligvis AMAs "text" till stöd för besiktningsmannen. Dessutom ingår ytterst få saker som regleras i AMA i besiktningen. En elbesiktning går i stort ut på att besiktningsmannen kontrollerar att kunden fått det h*n beställt, dvs h*n räknar uttag, brytare lamputtag mm och jämför det mot ritningen. H*n kontrollerar tex aldrig om apparater sitter på den höjd som AMA anger eller att belysningen tänds när man trycker på brytarens översida.
 
Vår besiktningsman använde AMA som en referens inte som en checklista som skulle gås igenom från pärm till pärm vid besiktningen. Han var väldigt erfaren så han hade koll på toleranser etc. så när det var något som var oklart så mätte han eller kollade att det var OK utfört enligt AMA. Sen blev det lite högläsning för entreprenören ur AMA och efterföljande förklaring varför arbetet inte var fackmässigt utfört.

Jag tror man ska se det som att om det är tveksamheter om arbetet är korrekt utfört så kan man falla tillbaka på exempelvis AMA för att avgöra om det är fackmässigt. Samma gäller exempelvis monteringsanvisningar eller liknande anvisningar.

Som det står i referatet från besiktningsmannaboken ska besiktningsmannen undersöka och bedöma om entreprenaden utförts enligt det som står i entreprenadhandlingarna men även avgöra fackmässigheten i det utförda arbetet. Det förutsätter naturligtvis att besiktningsmannen är kompetent och känner till vad som gäller för att arbetet ska räknas som fackmässigt.
 
Jag kan tipsa om Hantverkarbyrån. Senast jobbet bytte de min elcentral och fixade en toalett. Funkade jättebra

Hantverkarbyran.se

Mvh
Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.