Hej
Har inte läst vad du skriver att uppriktning ingick eller tidigare inlägg långt bak
då är det naturligtvis läggaren som frångått beställt arbete

Ber då om ursäkt om jag lite retat upp hem2121
 
HEM2121 skrev:
Ja, har materialtillverkaren krav som är större än AMA så gäller materialtillverkarens krav. Frångår man AMA av någon annan orsak är det viktigt att det dokumeteras noggrant och där båda parter skriver under.
Känns som du har dålig koll på entreprenadjuridiken.....

Är du säker på att det är så här?

Jag har nämligen lärt mig att det är vad avtalet säger som gäller!

Tyvärr är det många som har en felaktig bild av hur AMA fungerar och vad som gäller.
 
  • Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
elmont skrev:
[länk]
pappskallen skrev:
Känns som du har dålig koll på entreprenadjuridiken.....

Är du säker på att det är så här?

Jag har nämligen lärt mig att det är vad avtalet säger som gäller!

Tyvärr är det många som har en felaktig bild av hur AMA fungerar och vad som gäller.
Eftersom vi hade en del problem under vårt bygge har jag tyvärr fått gräva ner mig i vad som räknas som fackmässigt. I ett utbildningsmaterial från byggutbildarna som jag fick av vår konsumentvägledare diskuteras vad uttrycket fackmässigt egentligen innebär. Som jag tolkar utbildningsmaterialet så är AMA ofta ett bra riktmärke för vad god fackmässighet är. Ett urklipp från materialet med rubriken "Fackmässigt enligt regeringen" är

"Vad fackmässighet innebär är inte så lätt att specifiera. Prop 1984/85:110 beskrev fackmässighet som "något som kan krävas av en normalt skicklig och kunnig samt seriöst arbetande fackman inom det området som den ifrågavarande tjänsten gäller". Vägledning för detta kan enligt samma proposition hämtas i "allmänna eller särskilda beskrivningar eller anvisningar avseende material och metoder mm, samt god yrkes- eller branschpraxis". Hit ska också enligt 1989/90:77 räknas fabrikanternas materialanvisningar. AMA, allmänna material och arbetsbeskrivning brukar ofta anses lägga en ribba för vad god fackmässighet är."

Samma information fick jag även av vår advokat som var kunnig inom entreprenadjuridik och de besiktningar som utfördes av en erfaren besktningsman (Ansluten till SBR). Arbetet underkändes också med hänvisning till att det inte var fackmässigt utfört med referens till just AMA.

En snabb googling ger också motsvarande information hos exempelvis Entreprenadföretagen till sina medlemmar. (http://www.entreprenorforetagen.se/entreprenadjuridik/konsumententreprenader/)

Där finns också en mall som ska användas vid avsteg från AMA, BBR eller annan branschregel för att skydda hantverkaren. Ett utdrag från mallen

"Detta dokument skall användas då en konsument begär ett utförande som ej är i överensstämmelse med reglerna i AMA, Boverkets byggregler (BBR), annan branschregel eller i övrigt ej att anse som ett fackmässigt utförande.

Vi har att följa de branschregler och normer som finns för att uppnå ett fackmässigt resultat på de arbeten vi utför. Dessa regler och normer utgörs av bland annat Hus AMA och Boverkets Byggregler. Vi är skyldiga att informera om detta regelverk och vilka krav det ställer på utförande i just Ditt fall."


Så jag vill fortfarande hävda att det inte är korrekt att säga att man som hantverkare inte behöver följa AMA om det inte är avtalat specifikt. Men eftersom det uppenbart finns så skilda åsikter om AMA och definitionen av fackmässigt så skulle det vara intressant med några konkreta fall där det prövats i domstol.
 
Redigerat:
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Pratade med bla byggtjänst under vårt projekt, har själv AMA fast den har några år på nacken, har man AMA har man en viss utbildning men bytte yrkesbana för många år sedan. Har hyfsad koll även om inte jag kan alla detaljer. Tycker att mr bygg har gett ett svar som täcker det mesta.
 
Det är konstigt hur olika man kan "tolka" jag har under ca 30 år varit i den positionen att jag om inte dagligen så dock några ggr per månad på ett eller annat sätt nyttjat AMA i tjänsten och jag har under dom åren även fortlöpande haft fortbildning på just AMA. Nu är det inte byggaAMA utan elAMA men det spelar mindre roll. Och jag vidhåller att om AMA ska gälla så ska man på ett eller annat sätt ha avtalat om det, tex att det i underlag för upphandling hänvisas till ama. Att man sedan inom företaget har som regel att jobba efter AMA är en annan sak.
Jag är helt säker på att jag som elinstallatör INTE är tvingad att följa AMA vid elinstallationer om det inte avtalats.
Att man ändå oftast följer AMA är även det en annan sak.
 
H
Tycker att det är skrämmande att många hantverkare tycker att det är ett problem att följa ett regelverk utan de skall bli tillagda skriftligen att de skall utföra ett fackmannamässigt arbetet.
Då är inte konstigt att det ser ut som det gör.
Vid större byggen skrivs det detaljerade dokument hur arbetets skall utföras,
då skrivs även AMA in. Det är en sak i sig. Där skrivs allt in.
Det betyder dock inte att man vid mindre byggnationer och reparationer att inte AMA gäller!
Skall man utföra ett fackmannamässig arbete så gäller AMA, som även kallas Byggbibel.
Det är väl bra att det finns ett regelverk, annars kan det ju bli hur som helst.
Förutom att det skall vara fackmannamässigt utfört så praktiskt tex
Det är ju även bra om en elektriker som kommer till ett ställe som någon annan elektriker har varit på tidigare att alla arbetar efter samma regelverk så får man en förståelse vad som är gjort tidigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Dom allra flesta "riktiga" elektrikerna följer el AMA och svensk standard så det brukar aldrig vara nått problem, vad jag vill påpeka är att AMA på intet vis är tvingande, lika lite som svensk standard är tvingande OM man inte på ett eller annat sätt avtalar om det.
Det tycker jag är rätt viktigt att "folk" får veta så att dom inte tar saker för givet och när det inte blir som dom trodde blir besvikna. Och då kommer jag tillbaka till min käpphäst, skriv avtal på alla jobb större än någon enstaka timme och om man inte kan "tolka" texten så ta hjälp av någon som kan.
Men visst är det lite tråkigt att det ska vara så att man talar förbi varandra, BÅDE för utförare och beställare
 
  • Gilla
Micke parkettläggare nr 1
  • Laddar…
H
elmont skrev:
Dom allra flesta "riktiga" elektrikerna följer el AMA och svensk standard så det brukar aldrig vara nått problem, vad jag vill påpeka är att AMA på intet vis är tvingande, lika lite som svensk standard är tvingande OM man inte på ett eller annat sätt avtalar om det.
Det tycker jag är rätt viktigt att "folk" får veta så att dom inte tar saker för givet och när det inte blir som dom trodde blir besvikna. Och då kommer jag tillbaka till min käpphäst, skriv avtal på alla jobb större än någon enstaka timme och om man inte kan "tolka" texten så ta hjälp av någon som kan.
Men visst är det lite tråkigt att det ska vara så att man talar förbi varandra, BÅDE för utförare och beställare
Om det nu skulle bli fel och ni blir stämda och ni inte har utfört arbete enl. AMA. Dvs det bli ej fackmannamässigt utfört arbete. Hur tror du att det står sig i en domstol. Då måste du ha väldigt mycket kött på benen om du skall klara dig ur den situation. Man kan säga att AMA är en norm för att klassa om det är ett fackmannamässigt utfört arbete eller inte.
Så varför inte göra rätt ifrån början? Går det inte att utföra enl. AMA och/eller materialtillverkaren krav, ja då måste båda parter skriva under ett dokument. Det är inte svårare än så. Tvingande eller inte, tvingande det blir den pga av tex Konsumettjänstelagen och i en domstol.
 
Viktigt att som nämnts skall man se AMA som en lägstanivå och även använt som generell bedömningsmall via BM osv. Når man inte denna nivå är det inte konstigt att olika konflikter uppstår. Elmont mfl klarar sig säkert helt oberoende pga att de är fackmän som därför utför ett fackmässigt arbete väl över AMA-nivå helt oavsett ev skriverier osv.

Det är sorgligt att läsa sånt som tex HEM2121 mr_bygg blivit utsatta för och som tvingat dem sätta sig in i dessa ting, frågan är bara hur man ska undvika det. Finns inte viljan och förmågan att göra ett vettigt enkelt hantverksjobb tror jag inte det är så betjänt av diverse överdrivna skrivelser, processer det gynnar bara fel individer i nästa led.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Det är ju även så att AMA inte är heltäckande in i minsta detalj, samt att vissa saker kan utföra fackmannamässigt även om det bryter mot det so står i AMA. Ett exempel är att i AMA står att "slutning ska ske vid manöver uppåt" det innebär att tex en ströbrytare ska tända lampan när man trycker på översidan. Har jag ett hus där brytarna tänder då man trycker på nedre sidan sätter jag naturligvis utbytesbrytaren så att även den tänder vid manöver nedåt, även om det inte stämmer med AMA. I det fallet skulle det vara mindre fackmannamässigt att följa AMA än att bryta mot AMAs råd. Det är bara ett exempel av många.
 
Mitt användarkonto på jobbet är AMA, är det mig ni pratar om?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
H
AndersMalmgren skrev:
Mitt användarkonto på jobbet är AMA, är det mig ni pratar om?
Solkart :)
 
AndersMalmgren skrev:
Mitt användarkonto på jobbet är AMA, är det mig ni pratar om?
Självklart det rör sig ju om lägsta nivå på taffligt hantverk.
 
Denna AMA har bra mycket högre krav än den AMA ni pratar om :p

edit: HEM2121, allt bottnar i kommunikation som vanligt, som jag alltid säger, hantverkarnas största problem är att de inte kan kommunicera och deras näst största problem är att de själva inte förstår problemet
 
Redigerat:
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.