Hej!

Fick syn på ett hus som var till salu i våran stad, samma modell som det huset som vi bor i, Villa Västervik. Allting är väldigt likvärdigt. Satte dock i halsen när jag tittade på fakta kring huset och främst elkostnad

Driftskostnad med 5 personer i hushållet

Elkostnad: 11 164 kr/år
VA: 7 271 kr/år
Renhållning: 2 275 kr/år
Försäkring: 2 984 kr/år
Elförbrukning: 7 000 kWh/år
Elleverantör: XXX
Nätleverantör: XXX
Totalt: 23 694 kr/år
Kommentar: Angiven elkostnad är inkl uppvärmning.

Vi är 2 personer i hushållet, de enda elförbrukare som vi har som används mer än sporadiskt är Värmepump (nibe fighter 310P samma som i detta hus)
TV (50" LED) går några timmar varje dag
HTPC 50W mini itx kontinuerlig drift.
Induktionshäll används varje dag för matlagning
Diskmaskin 1 gång/vecka
Tvättmaskin 1 gång/vecka
Dammsugare 1 gång/vecka
Micro, några gånger om dan
Garage isolerat och ouppvärmt med frostvakt, ett nytt oljeelement som körs några nätter om året när det är som kallast (bor i södra sverige)
LED belysning överallt
Duschar normalt varje dag, badar aldrig i badkar
Inga elektriska värmegolv nånstans.
Två sovrum på övervåningen används inte, har satt elementen på 1 (lägsta) och stängt dörren.

Vi ligger på beräknad årsförbrukning ca 14000 kWh och då är vi två vuxna som enligt oss själva försöker leva snålt och inte slösa med elen. Deras kalkyl är 5 personer och då får man ju gissa att 1-3 av dem är tonåringar, som tydligen förbrukar väldigt mycket el. Hur de kan förbruka ungefär hälften av vad vi gör är helt obegripligt med tanke på att det är exakt samma hus (bortsett från övervåningen då som har byggts av olika företag).

Vad tycker ni. Är ovanstående en drömkalkyl? Spontant känns det extremt lågt med 7000 kwH/år för 5 personer i hushållet. Om inte, då har vi något extremt allvarligt fel hemma hos oss.

/S
 
Hur vet du att det är samma värmekälla? Ni har en Nibe Fighter 310P som väl är en frånluftsvärmepump, det är i princip samma sak som direktverkande el, med skillnaden att ni återvinner värmen i frånluften.

Dom kanske har en bergvärmepump?
 
Tycker att 7000 kwh låter orimligt lågt om det är total förbrukning. Å andra sidan kan jag tycka att 14 000 låter lite högt.

Vi bor i ett hus från 30 talet, ca 220kvm+ 100kvm delvis uppvärmd källare, med den (obefintliga) isoleringsstatus som var vanligt då. Bättre isolering i utbyggen osv. Men totalt sett väldigt dåligt isolerat.

Innan vi satte in bergvärme förbrukade vi 48 000 kwh per år. Nu ligger vi på ca 18000kwh. jag vet inte hur mycket av det som är värme, men jag gissar att vi kan ha en hushållsförbrukning på 6 - 7000kwh.

Men om vi förbrukar 18000. I ett gammalt hus med usel isolering, så låter 14 000 i ett modernt hus mycket, tycker jag.
 
hempularen skrev:
Tycker att 7000 kwh låter orimligt lågt om det är total förbrukning. Å andra sidan kan jag tycka att 14 000 låter lite högt.

Vi bor i ett hus från 30 talet, ca 220kvm+ 100kvm delvis uppvärmd källare, med den (obefintliga) isoleringsstatus som var vanligt då. Bättre isolering i utbyggen osv. Men totalt sett väldigt dåligt isolerat.

Innan vi satte in bergvärme förbrukade vi 48 000 kwh per år. Nu ligger vi på ca 18000kwh. jag vet inte hur mycket av det som är värme, men jag gissar att vi kan ha en hushållsförbrukning på 6 - 7000kwh.

Men om vi förbrukar 18000. I ett gammalt hus med usel isolering, så låter 14 000 i ett modernt hus mycket, tycker jag.
Du sa det i princip själv, Ni gick från 48000 -> 18000 med bergvärme. En frunluftsvärmepump av den kalibern sparar i princip bara energi under det varma halvåret. På vintern är det elpatron som gäller.
 
Sen vet man ju inte ifall de som bor i huset tycker 17 grader är en idealisk innetemperatur på vintern, det blir stor skillnad i uppvärmningskostnader jämfört med en granne i likadant hus som vill ha det 5 grader varmare.
 
T
Det där med att tonåringar skulle förbruka så mycket el har jag svårt att förstå...
Jag har två 16-åringar och en 12-åring hemma och bortsett från att TV:n står på rätt mycket och att en PC är igång från de kommer hem från skolan till läggdags och att det kan bli lite längre duschar än när de var små(men å andra sidan inga bad..) så är det inte så mycket större förbrukning mot mindre barn. Laddning av några telefoner och surfplattor kostar inte så många kronor per år.

Angående förbrukning så låter det lågt med 7 kWh på uppvärmning, varmvatten och hushållsel utan andra värmekällor än ett FTX-system.
Sen står det inget om andra förutsättningar som boyta, innetemperatur, duschvanor osv så det är ju svårt att säga så mycket om det.

Du säger inte så mycket om hur stort ert hus är eller något annat kring när det är byggt, om det är platta på mark och hur den är isolerad, om garaget är vidbyggt eller fristende osv så om det är mycket med 14 000 kWh/år är lite svårt att säga men spontant känns det som om er förbrukning är rimligare än det som de redovisar.
 
Testarn skrev:
Du säger inte så mycket om hur stort ert hus är eller något annat kring när det är byggt, om det är platta på mark och hur den är isolerad, om garaget är vidbyggt eller fristende osv så om det är mycket med 14 000 kWh/år är lite svårt att säga men spontant känns det som om er förbrukning är rimligare än det som de redovisar.
Du har rätt, förutsatte kanske att det räckte med att skriva att det var ett SMV Villa Västervik, alltså samma som i annonsen:

* Krypgrund (ingen avfuktare eller fläkt)
* 91 m2 nedervåning, 145 m2 totalt boyta
* fristående garage, de har en carport, men då vi inte värmer upp vårat mer än vid extremt kalla dagar så...
* Kan tillägga att de flesta av våra gäster tycker vi har kallt hemma, så vi brassar definitivt inte på med värmen, ligger runt 19-20 på vintern. Har braskamin i vardagsrummet.

http://www.smalandsvillan.se/vara-hus/sok-hus/15-planshus/villa-vastervik/

/S
 
Redigerat:
Redigerat:
steve5432 skrev:
* Kan tillägga att de flesta av våra gäster tycker vi har kallt hemma, så vi brassar definitivt inte på med värmen, ligger runt 19-20 på vintern. Har braskamin i vardagsrummet.
Då kan ju svaret vara så enkelt att de tokeldar i sin braskamin och på så sätt rejält minskar behovet av annan uppvärmning. Allt är möjligt, de kanske sover i eller väldigt nära vardagsrummet på vintern.
 
Elförbrukningen varierar efter hur man lever.
Kollar man på tex. lägenheter i samma hus. så kan tvårummare ha en förbruknig på allt mellan 100kWh till 350kWh / månad. det är inget konstigt med det.

Minns när jag sålt hus, så fick jag själv uppge elförbrukningen.
Jag tog helt enkelt fram sista elräkningen, där finns beräknad årsförbrukning, beräknad elkostna /år + beräknad elnärskostnad /år.


Noterade att 7000kWh är en avrundad siffra medan elkostnaden är precis 11164 kr.

Tycker 7000kWh med fem personer låter som hushållsel / dvs. el utan uppvärmningskostnad
Med tanke på VA kostnaden så gör de av med en del vatten. och det är troligtvis inte bara kallvatten.
 
HSP skrev:
Tycker 7000kWh med fem personer låter som hushållsel / dvs. el utan uppvärmningskostnad
Jo det trodde jag också tills jag läste

"Kommentar: Angiven elkostnad är inkl uppvärmning."

Detta tolkar jag som om att hushållsel + uppvärmning kostar i runda slängar 1000 kr/månaden. Mindre på sommaren, mer på vintern. Det är RIKTIGT snålt för 5 personer med som vi får anta "normala" levnadsvanor som faktiskt badar i sitt badkar lite då och då.

Och för att förtydliga om braskamin, det är VI som har en braskamin, detta huset har ingen braskamin, således kan de inte tokelda och få ner förbrukningen den vägen. Dock är det jättesvårt att sänka uppvärmningskostnaderna med bara en braskamin har vi märkt. Dels är elementens termostater ganska tröga, dels har värmen svårt att sprida sig om man inte har inbyggd spridningsfläkt eller vattenmantlad kamin och sen får man elda på ganska rejält... Vi testade detta något år, att elda väldigt mycket och dra ner värmen
 
steve5432 skrev:
Jo det trodde jag också tills jag läste

"Kommentar: Angiven elkostnad är inkl uppvärmning."

Detta tolkar jag som om att hushållsel + uppvärmning kostar i runda slängar 1000 kr/månaden. Mindre på sommaren, mer på vintern. Det är RIKTIGT snålt för 5 personer med som vi får anta "normala" levnadsvanor som faktiskt badar i sitt badkar lite då och då.

Och för att förtydliga om braskamin, det är VI som har en braskamin, detta huset har ingen braskamin, således kan de inte tokelda och få ner förbrukningen den vägen. Dock är det jättesvårt att sänka uppvärmningskostnaderna med bara en braskamin har vi märkt. Dels är elementens termostater ganska tröga, dels har värmen svårt att sprida sig om man inte har inbyggd spridningsfläkt eller vattenmantlad kamin och sen får man elda på ganska rejält... Vi testade detta något år, att elda väldigt mycket och dra ner värmen

Det står ju visserligen "angiven elkostnad" och inte "angiven elförbruktning". Dom kanske har väldigt billig el, typ äger andelar i nåt vindkraftverk eller liknande.

Summa summarum. Det är inget fel på ditt hus, det är något konstigt med deras siffror.
 
Jag reagerar faktiskt mer över din elförbrukning än de andras. Ett modernt hus ska väl ändå inte dra 14 000kWh?
Vi har en villa från 60-talet på 120+115 m[SUP]2[/SUP] och endast 75mm isolering i väggarna och gamla kopplade fönster. Vi värmer hela huset till ca 22 grader och duschar en hel del. Trots det så lgger vi på 12 000 - 14 000 kWh beroende på hur sträng vintern är. Ett modent hus med modern isolering (?) och som bara är lite mer än hälften så stort borde väl ändå inte dra så mycket?

Jag röstar nog för att du har ett par energitjuvar som du borde försöka att åtgärda. El-driven golvvärme i badrummet som går på max året runt kanske?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Jag reagerar faktiskt mer över din elförbrukning än de andras. Ett modernt hus ska väl ändå inte dra 14 000kWh?
...
Instämmer med Janus82 reflexion!
Vi bor något längre norrut, i lite mindre hus (enplans 110 m2), två personer i hushållet,
och gör av med drygt 5000 kWh totalt.
Beräknad årsförbrukning är 5.084 kWh enligt senaste räkningen.

Låter TS varmvattnet stå och rinna kanske :p

Tillägg: Svart på vitt som det hette förr :)
Elförbrukning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Här är ytterligare en som är fundersam till TS elförbrukning.

270 kvm på västkusten, byggt på 70-talet, inte tilläggsisolerat, original 2-glasfönster och bara delvis tilläggsisolerad vind, 2 vuxna och två mindre barn,
Diskmaskin 5-6 gånger/vecka
Tvättmaskin 6-7 gång/vecka
Dammsugare 1 gång/vecka
Micro, några gånger om dan
Ingen LED belysning
Bergvärme och 2 elektriska värmegolv

C:a 12 000 kWh/år, varav värme och varmvatten 7-7500 kWh/år (separat elmätare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.