GK100 skrev:
TS som kan göra sin egen tank kan ju enkelt få allt både optimalt och enkelt, just enkelhet är något att sträva efter. Verkar redan finnas VV-beredning via VVX, bättre blir det aldrig om de ingående delarna är lämpligt anpassade. Skulle rekommendera att du tittar in på en annan tråd där egenbyggda ackar diskuteras. Följer du råden där hur man enkelt skyddar skiktning via sltsade horisontellt införda rör och väljer den principen för alla in/utlöpp du behöver på tanken och vid lämpliga höjder så är du hemma.

Bara att dimensionera välja pump och värmefång efter dina behov effekt/energimässigt och ingen VV direkt i pump utan enkel, robust VP som får leverera flytande till ack för värme och till övre toppvolym som vanligt via växelventil. Behövs inga bivalenta shuntar du bör sträva efter att ditt system klarar sig med låga temperaturer som inte behöver spetsas. Däremot inget fel att bygga konventionell shunt för varje uttagen krets även om man i princip kan lämna dem öppna normalt vid ren VP-drift.

Totalt bör du få bra COP som inte påverkas negativt av en vettig tank, till pluskontot adderar vi de längre gågtiderna rent drifttekniskt för pumpen. Ska du ha kvar nuvarande alternativ källa eller kommande andra är ju tanken dessutom närmast en nödvändighet.

Och självklart ska du installera detta själv om du har möjlighet, som sagt enkla jobb med bra timpeng.
Tänker du på ngn särskild tråd med acktank? Har sökt men inte funnit någon som verkar självklar. Tänkte nästan skippa tva och satsa på slingor ist men det kanske är korkat...
 
Det finns ganska många trådar kring skiktning i biobränsledelen, och det jag tänkte på var tex: den här.

Använd den principen på alla anslutningar du gör i tanken så stör inte höga flöden samtidigt får du mycket markanta språngskikt, dessutom riktigt enkelt att utföra. Gör gärna lite fler anslutningar på olika höjder när du ändå håller på, ger valmöjligheter för olika kopplingsprinciper framöver.

Och TVA särskilt om du redan har en som ev kan förbättras är alltid ett bra val som du inte ska bortse från.
 
Upplever väl inte tva:n direkt som fantastisk men den går nog att förbättra iof.

Om jag hoppar tillbaka lite då. Satt igår och försökte mig på lite energiberäkningar. Men vet inte riktigt hur jag ska tänka. Lgh skull enligt beräkningen dra ca 10800kwh/år. Men den kommer för det mesta att stå tom när huset är färdigt men det kanske är lika bra att ha det med, man vet ju inte vad som händer i framtiden. Garaget skulle dra 5000kwh/år. Huset skulle enligt den riktiga energiberäkningen dra 7000kwh/år. Totalt alltså 23000kwh/år. Till detta kommer ev en verkstad som kan antas dra lite mindre än garaget, säg 4000kwh/år. Då är vi uppe i 27000kwh/år. Hur omvandlar jag det i borrdjup och värmepumpsstorlek?
 
Vet inte vart i landet huset ligger men en 10 kw vp och 200 meter borra borde räcka bra gör inget om den blir lite överdimensionerad så du kan välja större vp också.
 
Vi bor strax utanför Karlstad.
Gör det något om man borrar och gör övriga installationen senare? Skulle vilja få borrat innan vi gör i ordning gräsmatta och trädgård.
 
Går bra att borra och dra in slangarna nu och vänta med resten.
 
Har förstått att slangarna ska svetsas, är det borrfirman som gör det jobbet?
 
Dom gör det om du vill att dom ska göra det. Hos mig drog dom in slangarna till pannrummet.
 
Det är inget jag kan göra själv. Är det krav på svetsade skarvar på kollektorslangarna?
 
Vet inte om det är krav men det är nog att föredra. Låt borrfirman dra in slangarna till pannrummet så går du över till koppar inomhus och drar resten själv.
 
Vad är det för TVA du har? Det enda du behöver är en lång VVX resten har du redan för att få det bra. Är inte jämförbart med diverse slingor, det blir alltid en kompromiss.
 
Slangarna få inte gå inomhus av brandskyddsskäl. Brinevätskan innehåller sprit i en koncentration som ligger precis under definitionen för explosiv vara (över det så hade man krävt att anläggningen skulle byggas in med splitterskydd osv).

Om vi antar att det börjar brinna i ett rum som slangen går igenom, så kommer slangen att smältas av, och cirkpumpen pumpar då ut typ. 200l brandfarlig vätska på branden. Alltså ledningar för brine vätska skall vara av metall inomhus.
 
Tror det räcker med att brandskydda slangen invändigt om man nu skulle vilja ha slang inne av nån konstig anledning. Några 200 liter lär inte komma ut eftersom jag antar att borrans nivå ligger under huset. Lite konstigt att man inte får ha slang invändigt i huset men en plastbytta som exp kärl innehållande flera liter sprit går bra ?
 
smurfen72 skrev:
Tror det räcker med att brandskydda slangen invändigt om man nu skulle vilja ha slang inne av nån konstig anledning. Några 200 liter lär inte komma ut eftersom jag antar att borrans nivå ligger under huset. Lite konstigt att man inte får ha slang invändigt i huset men en plastbytta som exp kärl innehållande flera liter sprit går bra ?
Ännu konstigare när det är godkänt att ha kubikvis med villaolja i plasttank
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.