AMA är frivilliga bestämmelser kring utförandet av olika arbeten. Reglerna blir juridiskt gällande först om de åberopas i entreprenadavtalet.
 
H
AMA är Svensk byggnorm och de normerna gäller om det skall vara fackmannamässigt utfört.
Hur tror du att det skulle se ut utan ett regelverk? Ja, det är väl så de oseriösa hantverkare arbetar, utan kunskap om att det finns ett regelverk.
 
Redigerat:
Men du håller väl med om att AMA på intet sätt är tvingande utan frivillig, eller?
 
H
Ja, det är ingen lag utan en norm om det är som du menar,
men skall det vara fackmannamässigt utfört så är AMA normen ett minsta krav.
Sedan har du Konsumenttjänstelagen som kommer in.
Skulle AMA frångås av någon anledning skall det dokumeteras och skrivas under av båda parter.

Sedan att det är en massa papper som som dikterar kraven vid större byggen det är en annan sak.
Som även innefattar skadestånd osv.
Där det är en massa olika experter inblandade som vet vad de sysslar med förhoppningsvis.
Men skall vi väl inte gå in på här, det blir en överkurs.
 
Redigerat:
HEM2121 skrev:
Beroende vilket krav materialtillverkaren ställer
Är kravet hos materialtillverkaren lägre än AMA gäller, så gäller AMA
är kravet högre hos materialtillverkaren gäller materialtillverkaren krav.
Tillverkas monterings anvisning på en produkt går för AMA då du inte har garanti om du inte följer tillverkas monterings anvisning. Sen uppdateras AMA inte ofta så det hänger inte med när nya produkter kommer och jag vet att tillverkas monterings anvisning kan vara galan ibland.
 
H
Ja, precis vad jag skrev 😄
 
De seriösa och intresserade hantverkarna fins och syns där kunden inser vad det tar i tid och kostar i pengar att göra något ordentligt. Dessvärre vill många inte betala vad som krävs och står jämte en och gnäller över damm mm.Kunder som litar på en och låter en göra sitt jobb skulle jag säga har störst möjlighet art möta motiverade hantverkare.du får vad du betalar för och ally tar tid. Ska jag behöva springa mellan verktygen D blir inte jobbet bra.
 
HEM2121 skrev:
Ja, precis vad jag skrev 😄
Du skrev ju '"Är kravet hos materialtillverkaren lägre än AMA gäller, så gäller AMA". Men så är det tyvärr inte men går det så gör man enlig AMA men många gånger det inte som tex plåt klicktak som inte följer AMA alls.
 
Redigerat:
elmont skrev:
AMA är frivilliga bestämmelser kring utförandet av olika arbeten. Reglerna blir juridiskt gällande först om de åberopas i entreprenadavtalet.
Här tror jag du har lite fel. En beställare ska förutsätta att en beställd tjänst utförs fackmässigt och AMA anses ofta vara en referens för att bedöma det utan att det för den skull behöver vara specifikt reglerat i avtalet. Jag har själv varit med om två besiktningar där besiktningsmannen med hänvisning till AMA underkänt utfört arbete. En av dom var faktiskt lutande och buktiga golv där lutning och buktighet regleras i AMA. Besiktningsmannen mätte upp golvet enligt AMA:s specifikationer och mätmetod och underkände arbetet. I vårt fall rörde det sig om ett nybygge och vi hade inte specifikt i avtalet att golven inte skulle luta men besiktningsmannen ansåg att arbetet inte uppfyllde kraven i AMA och var därmed inte fackmässigt utfört och det blev därför underkänt.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
johan ivarsson skrev:
Du skrev ju '"Är kravet hos materialtillverkaren lägre än AMA gäller, så gäller AMA". Men så är det tyvärr inte men går det så gör man enlig AMA men många gånger det inte som tex plåt klicktak som inte följer AMA alls.
Där är du helt ute och cyklar, hoppas att du inte är hantverkare.
Läs också mr bygg.
 
HEM2121 skrev:
Där är du helt ute och cyklar, hoppas att du inte är hantverkare.
Läs också mr bygg.
Är hantverkare och vad skulle du föreslår att man göra när det kommer saker/produkter som inte går att montera enligt AMA? Utan man följer tillverkas monterings anvisning! Kan AMA väldigt väl inom min del plåt men AMA är bara rekommendation inte lag om det inte står i avtal. Jag vet att dom flesta besiktningsmannen går på AMA men dom gångerna jag frångår AMA kan jag motivera det eller hänvisa till tillverkas monterings anvisning.
 
H
johan ivarsson skrev:
Är hantverkare och vad skulle du föreslår att man göra när det kommer saker/produkter som inte går att montera enligt AMA? Utan man följer tillverkas monterings anvisning! Kan AMA väldigt väl inom min del plåt men AMA är bara rekommendation inte lag om det inte står i avtal. Jag vet att dom flesta besiktningsmannen går på AMA men dom gångerna jag frångår AMA kan jag motivera det eller hänvisa till tillverkas monterings anvisning.
Ja, har materialtillverkaren krav som är större än AMA så gäller materialtillverkarens krav. Frångår man AMA av någon annan orsak är det viktigt att det dokumeteras noggrant och där båda parter skriver under.
 
Jag anser fortfarande att om man vill rikta upp ett golv , så är det upp till beställaren att beställa detta
Men samtidigt så tycker jag ju att hantverkaren ska tala om att justering lutning (upprättning ) av ett snett undergolv det ingår inte i läggning av tex clic brädor
I montering av clic brädor är det underlagets buktighet o svackor utanför fabrikantens hänvisning som läggaren skall beakta
Om du nu enbart skulle gå på hus ama (vilken inte jag kan så mycket om)
Vad säger dom då om att man måste fuska ihop clicbrädor, vid tex för låg höjd under element, för att kunna komma under tex karmar mm
På såna ställen måste man fuska ihop plankorna, eller tex om du vill ha golvet under ditt kök som kanske står 10-15 cm över golvet, går heller inte att clica in en bräda medelst nedvikning
Är du då beredd på att montera ner ditt kök, för att du ska ha in en vikbar clicbräda enl konstens alla regler
Eller skyfflar du över det oxå på läggaren o tycker att det är hans ansvar

Personligen tror jag inte det kan gå igenom att golvet lutar, om övrigt nu skulle vara gjort enl tillverkarens anvisning
Det borde i så fall varit beställaren som skulle beställa även upprättning till en yta i våg

Sen att det heltbplötsligt skulle bli svackor mm är ju en gåta , om han inte har gjort något under
Troligtvis så tror jag att när det gamla golvet låg där så fanns även svackorna där, men man tänkte kanske inte på det
För att få rätsida på svackorna, så är det väl bara att plocka upp clicen o kolla under , vad som kan ha hänt

Vilket fabrikat var det du hade köpt sa du ?
Fortfarande nyfiken av att läsa deras lägginstruktion
Kan inte tänka mig att om ama säger något så är allt annat fel
Då skulle ju varenda hantverkare få ett litet helvete
O alla privatkunder skulle ju naturligtvis bara gå efter ama, för då får man ju mycket andra arbeten gratis
 
H
Nyttanvändarnamn3 skrev:
Jag anser fortfarande att om man vill rikta upp ett golv , så är det upp till beställaren att beställa detta
Men samtidigt så tycker jag ju att hantverkaren ska tala om att justering lutning (upprättning ) av ett snett undergolv det ingår inte i läggning av tex clic brädor
I montering av clic brädor är det underlagets buktighet o svackor utanför fabrikantens hänvisning som läggaren skall beakta
Om du nu enbart skulle gå på hus ama (vilken inte jag kan så mycket om)
Vad säger dom då om att man måste fuska ihop clicbrädor, vid tex för låg höjd under element, för att kunna komma under tex karmar mm
På såna ställen måste man fuska ihop plankorna, eller tex om du vill ha golvet under ditt kök som kanske står 10-15 cm över golvet, går heller inte att clica in en bräda medelst nedvikning
Är du då beredd på att montera ner ditt kök, för att du ska ha in en vikbar clicbräda enl konstens alla regler
Eller skyfflar du över det oxå på läggaren o tycker att det är hans ansvar

Personligen tror jag inte det kan gå igenom att golvet lutar, om övrigt nu skulle vara gjort enl tillverkarens anvisning
Det borde i så fall varit beställaren som skulle beställa även upprättning till en yta i våg

Sen att det heltbplötsligt skulle bli svackor mm är ju en gåta , om han inte har gjort något under
Troligtvis så tror jag att när det gamla golvet låg där så fanns även svackorna där, men man tänkte kanske inte på det
För att få rätsida på svackorna, så är det väl bara att plocka upp clicen o kolla under , vad som kan ha hänt

Vilket fabrikat var det du hade köpt sa du ?
Fortfarande nyfiken av att läsa deras lägginstruktion
Kan inte tänka mig att om ama säger något så är allt annat fel
Då skulle ju varenda hantverkare få ett litet helvete
O alla privatkunder skulle ju naturligtvis bara gå efter ama, för då får man ju mycket andra arbeten gratis
Det handlar inte "bara" om att lägga parkettgolv utan det är också beställt riktning av golv. Nog om det. I denna tråden har det förklarats klart och tydligt vad som gäller så jag ser ingen mening med att repetera detta igen. Det blir bara långtradigt.
 
Redigerat:
Nyttanvändarnamn3 skrev:
Personligen tror jag inte det kan gå igenom att golvet lutar, om övrigt nu skulle vara gjort enl tillverkarens anvisning. Det borde i så fall varit beställaren som skulle beställa även upprättning till en yta i våg

Sen att det heltbplötsligt skulle bli svackor mm är ju en gåta , om han inte har gjort något under
Troligtvis så tror jag att när det gamla golvet låg där så fanns även svackorna där, men man tänkte kanske inte på det. För att få rätsida på svackorna, så är det väl bara att plocka upp clicen o kolla under , vad som kan ha hänt
Om du läser inläggen du kommenterar så ser du att uppriktning av golv ingick i beställningen och det har inget med tillverkarens anvisningar att göra.

Det kanske är så att det fanns svackor där innan men har hantverkaren inte säkerställt att underlaget uppfyller toleranserna i tillverkarens anvisningar och bara lagt in golvet så är det inte fackmässigt utfört och det blir hantverkarens problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.