Hej!

Bor i bostadsrätt och jag tycker att det är kasst tryck i duschen. Inga problem i handfat i badrum eller i kösblandaren.

Slangen och duschmunstycket är utbytta.

Jag misstänker att problemet ligger i duschblandaren (jobbar med VA, dock utomhus och känner till staden jag bor i:s VA-nät väl och tycker därför att flödet och trycket bör vara högre än vad det är.

Antar att det är någon sil eller hela jäkla blandaren som är igenkalkad.

Söker därför efter information om vad detta kan vara för blandare gärna även en sprängskiss.

Hittade faktiskt en bild på en likadan blandare här på byggahus så jag saxar helt enkelt in den bilden här :)
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=54321&stc=1&thumb=1&d=1318755075

MVH Claes
 
Stäng av vattnet och lossa hela duschblandaren.
Sitter förmodligen en sil på inloppet som är igensatt. ;)
 
Det skulle jag kunna göra, men är iaf intresserad av att veta modell på blandaren!
Tack för tipset!
 
För att uppdatera lite då.
Fick loss 1 av två skruvar ovanpå, den ena satt som berget!
Under den jag fick loss satt en backventil med filter och i filtret var det fullt med beläggningar, nån skön brun smörja.
Är rätt säker på att att det var på varmvattensidan då jag fick mycket varmare vatten efteråt med samma inställning.

Jag är säker på att det inte är kalk som har satt igen den här silen utan något annat helt enkelt, ej heller grus från ledningsnätet i gatan.

Kan tänka mig att det är rost / avlagringar från värmeväxlare eller liknande.

Själva juster-ratten för vattenflödet läcker när duschen är påslagen men ej avslagen. Vill eventuellt byta denna skruv och därför vore det fint med modell.
Får helt enkelt maila till Mora (står på blandaren) och höra efter med dem på vad det kan vara för modell.
 
Y
Apropå inget men ändå något...

Nu är jag inte van att se den modellen med lite nyare plastrattar.

Men jag anar att när man tar loss den främre som man ökar/sänker flödet med, så är det den gamla med ventilkägla.
Något man kan ta isär och putsa/fila.. fett och ny kägla... MEN... i många fall så passar deras nya keramiska modell utan någon kägla och det blir som natt och dag att vrida av och på flödet.
- Nu är jag lite försiktig med att peppa folk att köpa sådan för det är inte alltid dessa har gått att montera på 40cc blandare när jag har försökt. Pris: strax över 50kr.

keramiskventil.jpg
 
Redigerat:
Den här blandaren har kägla som tätar mot en kant inne i blandaren.
Problemet är inte att den inte tätar (den släpper inget vatten genom duschmunstycket när den är avstängd) utan det läcker vid justerratten när kranen är öppen.
Kan som du säger gå att åtgärda med en klick fett och egentligen inget stort problem då det blir blött på golvet hur man än gör när man duschar.

Finns det någon annan blandare idag som har samma infästning som denna?
Infästningen är vad jag googlat fram en grov skruv som sitter i väggen med en konisk skalle.
Den koniska skallen sticks in i blandaren och låses med en stoppskruv från ovansidan.
Tänk er en tratt med pip som övergår i en fransk träskruv.
Undviker helst att borra i väggen om det inte är nödvändigt.
 
Y
Fettet tätar inte utan gör bara så ratten blir mer lätt vriden och kanske håller sig så lite längre.
(du bör putsat rent metallerna som troligen är svarta på ytan)

Det är 4 delar. Käglar, gängad skruv, mutter, låsclips. Gängade skruven har en eller två o-ringpackningar.

Läcker den som du säger så är det nog dom oringarna.
(och käglan är nog bra att byta också vilketsom)
Och i dagens slit-och-släng samhälle vet jag inte var man hittar oringpackningar mer.

Kollar man gustavsbergs reservdelskatalog för 40cc blandare så heter hela det gamla paketet med kägla: rsk 8612672

Men jag hade ju prövat den moderna keramiska istället: rsk 8612661... sådan kan man vrida med ett finger samt slipper kägla som blir dålig med tiden.

** Vänta nu tills dom riktiga VVS-nördarna bekräftar mina påståenden dock så du inte kastar bort 50kr på en reservdel som kanske inte alls passar såsom jag vill tro. ;)



claes_g84 skrev:
Finns det någon annan blandare idag som har samma infästning som denna?
Infästningen är vad jag googlat fram en grov skruv som sitter i väggen med en konisk skalle.
Den koniska skallen sticks in i blandaren och låses med en stoppskruv från ovansidan.
Tänk er en tratt med pip som övergår i en fransk träskruv.
Undviker helst att borra i väggen om det inte är nödvändigt.
Vill nog påstå att alla gustavsbergsblandare är så. Grov skruv genom en mässingkona, packning sen mot vägg. Insex genom blandaren som nyper tag i konan.

Men, den gamla konan passar inte ihop med nya blandare så dom har ändrat något. Ska man byta blandare så får man byta fästet även om dom påminner om varandra. En annan skillnad är att insexskruven sitter på undersidan på dom nya blandarna vilket är något jobbigare för oss lata. :)

Ifall din kona är något skadad så lossa den, vrid den lite så oskadd del pekar mot insexskruvens ställe, peta i lite silikon mellan vägg och kona om packning saknas, och skruva fast. Så bör det gå att montera blandaren ordentligt igen. Gustavsberg rekommenderar även lite silikon mellan blandaren och väggen men detta är jag tveksam till då folk tar förmycket och så slutar det illa nästa gång man ska lyckas fåloss blandaren från väggen.
 
Redigerat:
Bara så att jag inte missförstår dig nu..

Nu beskriver och frågar jag om bilden du la upp i inlägget ovan.
Den vita (nylon?) packningen i änden på det keramiska vredet tätar där käglan skulle ha tätat på den gamla, rätt?
Istället för att vattnet passerar käglan vidare ut i duschslangen så flödar det ut genom hålet där man ser någonting rött inuti vredet?
Är det isf en likadan öppning på andra sidan av samma vred?

Annars bör inte flödet begränsas litegrann eller tänker jag fel nu och flödet begränsas inte alls iom att korta strypningar inte påverkar flödet nämnvärt (då hastigheten istället ökar den korta sträckan).
 
Y
*sitter och väntar på att få rätta svaren av vvs-nördarna.*

Jag har inte analyserat hur den fungerar. Men din teori verkar logisk. ;)

Din nuvarande med kägla kan man skruva mycket på, speciellt när käglan blir sliten och man får vrida till lite extra för få stopp på vattnet.

Den nya modellen vrider man knappt något när man går från noll till fullt flöde. Samt kan göra med ett finger på ratten.
Den sticker ut lika mycket som den gamla lösningen, så din plastratt passar som innan.

Folk som fått dessa blir glada hur märkbart lätt den blev.
Jag blir glad att slippa sitta och renovera den gamla dom hade innan.

Jag har råkat ut för en mycket äldre blandare där gängorna inte har matchat, jag har alltså inte kunnat skruva dit den nya sorten då. Men har inte lagt på minnet vilken det är som har spökat.
 
Nu får vi hoppas att vvs-nördarna hittar hit då :)

Kostar den keramiska reservdelen känns det som att det är värt att chansa oxå.
Och nya o-ringar ska det väl inte vara några större svårigheter att få tag på egentligen såvida det inte är någon specialstorlek.

Jag får försöka hitta ett vettigt verktyg under morgondagen för få bort den envisa skruven till kallvattnets sil. I värsta fall får jag skruva ner blandaren och läggga den i citronsyrabad och hoppas på att den släpper efter det!
 
Hej! Jag hittade denna tråd eftersom jag också letar efter namn och modell på exakt den duschblandare du länkat till. Mitt problem är att huvudkranen kärvar och jag tror det beror på att termostatinsatsen behöver bytas. Men det verkar svårt att hitta rätt reservdel utan att veta exakt modell på blandaren. Jag undrar därför om du nånsin fick reda på exakt vilken duschblandar-modell det var du hade. Det hade varit till stor hjälp!

Tack på förhand!
 
Y
B bjolletz skrev:
Hej! Jag hittade denna tråd eftersom jag också letar efter namn och modell på exakt den duschblandare du länkat till. Mitt problem är att huvudkranen kärvar och jag tror det beror på att termostatinsatsen behöver bytas. Men det verkar svårt att hitta rätt reservdel utan att veta exakt modell på blandaren. Jag undrar därför om du nånsin fick reda på exakt vilken duschblandar-modell det var du hade....
Jag tolkar tidigare svar som; en Vårgårda, ett fabrikat som köptes upp av Gustavsberg.

Och Krilleman tror att "RSK 8612644. Högst upp på sidan 11 eller "E74" som det står längst ner på sidan. Position 8. Termostatinsats." för nästan 500-700kr kan passa gällande en annan persons blandare av detta slag.
http://www.vvsochbad.se/Reservdelar...avsberg-Termostatinsats-Universal-262788.html


Men, vi är flera som tänker att det är ingen garanti att reservdelarna gör nytta och att en ny, exempelvis Gustavsberg Nautic 40cc för 1500kr kan vara ett säkrare alternativ.
 
Redigerat:
Y Yrrol skrev:
Jag tolkar tidigare svar som; en Vårgårda, ett fabrikat som köptes upp av Gustavsberg.

Och Krilleman tror att "RSK 8612644. Högst upp på sidan 11 eller "E74" som det står längst ner på sidan. Position 8. Termostatinsats." för nästan 500-700kr kan passa gällande en annan persons blandare av detta slag.
[länk]


Men, vi är flera som tänker att det är ingen garanti att reservdelarna gör nytta och att en ny, exempelvis Gustavsberg Nautic 40cc för 1500kr kan vara ett säkrare alternativ.
Hej och tack för svar!

Har försökt leta efter gamla Vårgårda / Gustavsberg -blandare med tanke på det som skrevs tidigare i tråden men utan att hitta den någon som riktigt stämmer. Jag är också rädd för att termostatinsatserna som länkas till inte passar eftersom de ser för stora ut. Bifogar en bild på min termostatinsats.

Förstår att detta förmodligen är svårt eftersom blandaren nog är från 90-talet, men om någon har en gissning vore det fantastiskt! Gamla termostatinsatsen från en blandare, troligen 90-tal, på ett mönstrat tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Daniel
 
Y
Bilden visar "gasreglaget" som du kanske kan ta isär, göra ren, ta armaturfett, och montera ny kägla på.

Termostatinsatsen är bakom värmereglaget och fastlåst med en slags planbricka, kan vara ett stort projekt att lyckas få ut en gammal termostatinsats. Ifall du haft kalk och annat i vattnet så kanske inte en ny termostatinsats blir bra heller.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.