Jag köpte min första lägenhet för någon vecka sedan och jag är helt överlycklig! Det är definitivt en oslipad diamant som behöver mycket kärlek. Just nu påminner den mig om en helt vanlig hyresrätt...

Här kommer en bild på planlösningen:

2699021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här kommer några mäklarbilder:

2712029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2712015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2712011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2712017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2712019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2712021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2712025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2712005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att ni kanske kan följa min resa och kanske ge mig lite bra råd/tips på vägen. Detta är min första renovering någonsin så det kommer bli riktigt tufft och spännande! Som det ser ut nu så har jag en månad på mig att fixa lägenheten (tillträde 2 mars) då inflyttning är 1 april.

Nu kör vi!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Kul! Jag är mitt inne i min första större renovering, en funkistvåa på 50 kvadrat där samtliga ytskick+kök görs om (förutom badrummet).

Mitt råd till dig är att räkna med att allting tar längre tid och är krångligare än du först trodde. För varje svar du får dyker fem nya frågor upp. I mitt fall har problemen handlat om alltifrån problem med hantverkare till puts som rasar från väggarna och vinklar som inte är räta någonstans. Sånt som man får räkna med i ett äldre hus med andra ord, men som man kanske inte tänker på från början (man kan omöjligt tänka på allt).

Så försök hålla humöret uppe även när saker går emot och tidsplanen har spruckit för femtielfte gången, när allt är klart och i toppskick kommer du trots allt kunna skratta åt misären som var när du stod med en krater istället för ett kök längre än väntat.
 
Jag ska först och främst börja med att ta ner några icke-bärande väggar. Detta kommer göra att jag får två lika stora rum och mer ljus i hallen. Det finns även ett valv in till "vardagsrummet" som ska bort. Här ska vi sätta upp en dörr som då istället leder in till sovrummet.

Här kommer en ritning från stadsbyggnadskontoret (notera att hallväggen och garderoben ser lte annorlunda ut idag):

IMG_1795.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär är det tänkt att det ska se ut efter att vi har tagit ner väggarna:

2699021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Alltid kul med nya projekt här.

Men jag måste invända mot tiden, vad hinner man egentligen på en månad?
Jobbar du eller har du alla dygnets 24 timmar att ägna åt renovering?

Som personen innan mig skrev, allt tar längre tid än vad man har tänkt.

Att ta ner en vägg till exempel, vad innebär det:
  • Hyra maskiner för att såga/bila ner väggen.
  • Bila ner väggen
  • Hyra släpkärra
  • Forsla bort materielet
  • Återlämna de hyrda sakerna

Vad behövs göras sen?
Byta golvet eller lappa ihop det?
Laga taket?
Måla taket?
Om du målar taket, behövs lister och snickerier också målas för att de ska se ok ut?
Osv...

Nu vet jag ju inte vilken erfarenhet och kunskap du har om renoveringar. Men jag rekommenderar dig att tänka igenom allt steg för steg och göra en realistisk tidplan.

Detta inlägg är i all välmening, jag vill bara få dig att tänka till :)
 
Ser att du tänker ta bort klädkammare och garderober. Ersättning för dessa funktioner?
 
nikasp
Också intresserad, låter som en tuff plan men kanske är planerat i minsta detalj.
 
Tack så hemskt mycket för alla tips! Jag har aldrig renoverat själv tidigare och ska därför ta in folk som faktiskt har koll på läget. Det som är inplanerat i dagsläget är följande:

- Rivning samt bortforsling av väggar/kök (har folk som gör detta - bokat 2 mars)
- Golvläggning (har valt ut golvet, samlar in offerter)
- Köket (färdigplanerad, montering sker efter golvläggning har skett i köket)
- Badrum (färdigplanerad och inbokad)

Vi har en snickare som ska hjälpa till med småjobb som blir över. Det finns säkert massor som jag inte har tänkt på och som dyker upp på vägen. :)
 
Henri skrev:
Ser att du tänker ta bort klädkammare och garderober. Ersättning för dessa funktioner?
Yes! Vi tänker bygga ett platsbyggd skafferi i köket, en ny garderob i vardagsrummet, en platsbyggd förvaringslösning i hallen och i sovrummet kommer vi utnyttja de befintliga garderoberna.
 
Jag tycker att planlösningen var väldigt bra som den var!
Möjligen ta väck den lilla garderoben vid ytterdörren, och den lilla väggsnutten där också.

Varför ändra över huvud taget annars?
Flytta in och bo in dig/er i stället innan du gör så drastiska förändringar.
 
KnockOnWood skrev:
Jag tycker att planlösningen var väldigt bra som den var!
Möjligen ta väck den lilla garderoben vid ytterdörren, och den lilla väggsnutten där också.

Varför ändra över huvud taget annars?
Flytta in och bo in dig/er i stället innan du gör så drastiska förändringar.
Den lilla väggsnutten är tyvärr bärande och vi tänker inte röra den i dagsläget.

Anledningen till att vi skall riva ned väggarna och utöka det befintliga sovrummet är pga dålig optimering av den yta som redan är ganska begränsad. Utrymmet mellan hallväggen och ingången till det befintliga sovrummet är för närvarande döpta.

Rivningen av dessa väggar kommer även att skapa en ljusare miljö i hallytan och även skapa en mer naturlig genomgång från kök till vardagsrum.
 
Kristy skrev:
...
och även skapa en mer naturlig genomgång från kök till vardagsrum.
Ja, en liten tvåa är ju ofta en genomgångslägenhet :)

Så låt den vara det, på väg till större lägenheter eller hus.
Jag tror faktiskt att du skulle komma att sakna klädkammaren.

Det är Göteborg förstår jag, det är väl nästan bara där det finns landshövdingehus.
Majorna/Masthugget eller vilken stadsdel?

Min första lägenhet var en etta i ett landshövdingehus i Landala, med "rivningskontrakt".
Den var nog nästan lika stor som din tvåa. Men det är länge sedan nu :confused:
 
Golvläggningen

Från början var det tänkt att riva upp det nuvarande golvet (plastmatta och parkett) och försöka bevara originalgolvet. Jag kollade med ordförande i föreningen om de hade koll på detta. Gällande trägolv så är det olika från lägenhet till lägenhet: i 95% av fallen finns det ett mycket snett trägolv. (De har själva försökt att bevara originalgolvet, men har istället lagt plankgolv (furu) för att det ska se ut som originalgolvet)

Jag har en bekant som anser att man ska försöka bevara originalgolvet (även fast det är snett). Har ni några åsikter om detta?

Andra alternativet är att lägga furugolv från Baseco (http://www.baseco.se/golv/modern-vit) som har redan behandlats med hårdvaxolja. Vi har varit i kontakt med en golvläggare som rekommenderar att vi skruvar in golvet istället för att lägga flytande golv.

large_2classic_vit.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är då att vi ska först lägga flytspackel i köket och försöka jämna ut golvet så gott det går. Frågan är då: Vilket underlag ska man ha när man lägger ner flytspacklet? Plastmatta? Spånskiva? Annat? Vad rekommenderar ni?
 
Nu är det bara en vecka kvar till tillträdesdagen och det börjar kännas lite pirrigt! Tänkte komma med en liten uppdatering om hur planen ser ut:


Golv
Vi har hittat golvläggare som ska lägga plankgolv i hela lägenheten: flytantde i köket och nedskruvat i resten av lägenheten. Golvet i köket måste jämnas ut med flytspackel vilket vi tänkte göra direkt på det gamla plastgolvet (inte den som ligger där nu utan det lagret som ligger under det). Har letat runt i olika trådar efter information kring det här med att flytspackla direkt på plastmatta eller ej, men verkar finnas delade åsikter. Har ni erfarenhet av detta så får ni gärna bidra med tips!

Väggar
Vi har en byggfirma som ska riva ner väggarna direkt den 2 mars!

Kök
Mätning av köket sker den 2 mars. Stommar och luckor kommer från Epoq (Fasett Vit). Bänkskivan kommer att beställas från en annan leverantör, i marmor eller laminat. Ugn, fläkt och mikro från Smeg, häll från Electrolux, diskmaskin från Hot Point och kyl/frys från Beko. Leveransen är inplanerad runt den 23 mars.

kitchen-final.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är fortfarande lite osäker på blandare, handtag och diskho, men det kan beställas i efterhand!

Badrum:
Inte helt färdigplanerat ännu, men den som ska renovera badrummet är inbokad. Planen är att ha ljusa toner och detaljer i mässing. Vägghängd toalett och duschvägg i glas.

Tre favoriter:
IMG_1943.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förtjust i kommoden från Ballingslöv, men misstänker att 60cm kan vara för stort för badrummet:
IMG_1944.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En stor fråga just nu är vad som är bakom den ihåliga väggen som sticker ut bredvid toaletten:
bad.png
 
Redigerat:
Trevliga materialval, kommer bli snyggt. Men fundera på förvaringen, kanske bygga en walk-in closet mellan nya v-rum&sovrum, känns onödigt med ca 16m2 sovrum. Vi gjorde detta i en 2:a på 64m2, oslagbar lösning omch du kan bygga in bef garderober tex.
 
Jag skulle nog inte rekommendera att flytspackla på plastmatta. Har ingen erfarenhet av flytspackling men en kompis la klinkergolv direkt på plastmatta och där sprack fixet under klinkret efter ett tag så han var tvungen att ta bort all klinker och plastmattan och sen lägga nytt klinker. Vet ej om flytspackel blir så pass mycket tjockare så att det håller ihop men jag skulle inte chansa om det var mitt golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.