Då skatte myndigheten inte tycker att jag ska få rot-avdrag för att installera bergvärme så funderar jag på att installera bergvärme själv i syfte att komma billigare undan.
Eftersom jag inte kan ett skit om vp så blir ju det en utmaning:cool:

Förutsättningar enl nedan

Befintligt värmesystem består av vedpanna och 15m2 solfångare kopplat till ackumulatortankar. Pannrum i garage med 4-vägs kulvert till bostadshus, varmvatten via tva.

Byggnader som ska värmas är:
Bostadshus ca 240m2 mycket väl isolerat med golvvärme i bägge planen och ftx-ventilation.
Garage bestående av garagedel ca 90m2, pannrum/wc ca 30m2 och en lgh på övervåningen ca 70m2. Garaget har golvvärme i plattan och radiatorer i lgh
Det kan ev bli så att jag isolerar ett kallgarage på 90m2 som är tänkt att bli en framtida verkstad. Här blir det kanske inte så väldigt mycket isolering.

Jag har absolut ingen aning om var jag ska börja så jag behöver en rejäl knuff i rätt riktning.:)
 
Installationen är nog bara 30% av totalkostnaderna (eller vill du också borra själv)? Installerar du själv tappar du all garanti på värmepumpen. Jag tycker det är en dålig idé.
Bit i det sura äpplet. Försök lura din hantverkare såsom han brukar göra.
 
Första frågan är ju: Varför får du inget ROT på bergvärme?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Installerar du själv tappar du all garanti på värmepumpen.
Fast man har väl ändå konsumentköplagen som ger ett visst skydd i två år. Så det skyddar ju mot att man får ett riktigt måndagsexemplar. Sen bör man väl tänka på hur mycket garantin är värd? Vad 'tjänar' den genomsnittlige värmepumpsägaren på sin garanti. Jag skulle inte tro att det är några jättesummor, så säg att man lyckas få det 30 000 kronor billigare genom att göra det själv så är det säkert en bra affär för de flesta. Sen måste jag säga att det även skulle kännas väldigt skönt att fixa det själv till stor del, det är lite livskvalitet i det med.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Jag har svarat i den andra tråden. Beskedet du fått från skattemyndigheten låter som ett missförstånd. Såvida de inte har något nytt prejudikat att luta sig mot.
 
  • Gilla
mstreamer
  • Laddar…
Nu är ju jag en hyfsat händig hempulare med elmaskinist utbildning och erfarenhet i bakfickan men att installera en VP på egen hand är inget jag ens skulle fundera på...

Det blir många, många rör och det finns inte utrymme för det minsta fel. Det ska luftas och fyllas och trycktestas, något man behöver special utrustning för. Bara igångkörningen krävde ju en del samtal till IVT och där tror jag man som privatperson har svårt att få hjälp...

Jag har 10 års helhets garanti på min VP och det betalar jag gärna några extra tusen för...

Installerar du kompletterande värme i ett nytt system får du ju ROT...
 
Och när jag funderar på det kan det ju inte stämma att du inte skulle få ROT... ROT får du ju även på borrning och grävning för bergvärmen oavsett vad du värmer huset med idag...
Det kan INTE stämma att man inte skulle få ROT om man inte byter till likadant system...

Om jag byter mina träfönster till PVC, får jag inte ROT då...?
Det blir ju typ samma jämförelse...
 
Normalt sett så får man ROT-avdrag för BV-installation men vad jag förstår av din tidigare tråd så är din situation lite speciell med att ni bor i en lgh i garaget och att huset ännu inte är klart. Annars är avdraget 35% https://www.skatteverket.se/rattsin...13118326614111.5.15532c7b1442f256baed796.html

Jag har installerat min Bergvärmepump själv, tog bara hjälp med borrningen och inkopplingen av kalla sidan eftersom man där behöver blandningskärl för köldbärarvätskan etc. Sådant som det inte lönar sig att investera i själv. Dock grävde jag själv mellan huset och borrhålet.


Jag jobbar med IT till vardags så jag är ingen hantverkare eller VVSare. I sin enklaste form är det bara att ansluta 6 rör och det är ingen raketforskning direkt.... :) Det tror jag de flesta klarar av som är lite händiga.

Jag valde NIBE eftersom de ger fulla garantier även om installationen inte utförs av fack-folk, de ger även support till privatpersoner. Installerade 2009 och fick då deras 6 åriga garanti utan problem.

Thermia och IVT tror jag knappt du kan köpa som privatperson och där är som tidigare nämnts troligen bekymmer med garantierna om du mot förmodan skulle köpa loss en pump och installera själv.

BOSCH tror jag du kan köpa löst och det är samma maskiner som IVT, jag vet dock inte hur det ser ut med garantierna.

Min anläggning är förberedd för solvärme så på så vis liknar den din, det blir lite mer att fundera på men du kan få mycket hjälp genom forum på internet. Så är du beredd att satsa tid och kraft tycker jag inte detta är något du ska vara rädd för.
 
  • Gilla
Fogarbo och 2 till
  • Laddar…
Aha... det var samma person som skapat båda trådarna... sorry, jag missade det! :surprised:

Då är det nog dessvärre rökt med ROT skulle jag tro men du kan ju alltid söka ROT på bergvärme till garaget och om Skatteverket sen inte tycker det ska gå genom är det ju bara att betala själv...

VI har IVT och det är inte något som jag skulle ge mig på själv. Det är ju ett rejält härke med rör de har knåpat in hos oss men vi har också separat VVB och ack.tank för golvvärme förstås.

Det låter ju som om NIBE vore ett bra val då. IVT ska du då rakt inte välja om du tänker göra det själv!
 
Om vi lämnar rot-diskussionen och andra nackdelar med egen installation därhän och fokuserar på själva installationen.


Hur dockar jag en vp mot ackumulatortank på ett vettigt sätt? Har förstått att en vp trivs bäst på låga temperaturer. Skulle man då kunna tänka sig att vp laddar tanken med varmvattnet högst upp i tanken och vattnet till värmen på en lägre nivå i tanken?
 
Hej.
Jag har själv funderingar åt detta håll, det man kan göra är som nibes principskiss nedan:
http://www.nibe.se/nibedocuments/12954/M10812-3.pdf

Du kan använda en pump utan beredare i.
Du behöver hårdvarumässigt en extra växelventil.
Tanken ska ju ha en utgång på mitten så att shunten inte tar vattnet som värmer beredaren/slingan i toppen.
Finessen är ju att man kan köra flytande kondensering emot tanken.
 
Det är just det dockningsschemat som jag använde som utgångspunkt för min installation och det funkar som sagt bra. Nackdelen med att ha en ackumulatortank kopplad är något försämrad COP genom att VP får jobba med något förhöjda temperaturer, å andra sidan får du långa gångtider och få start/stopp.

Ytterligare problematik man ska tänka på är att VP jobbar med relativt höga flöden, vilket kan sabba skiktningen i tanken. Jag köpte en tank med diffusor för att lugna ner flödet, det funkar ganska bra men ett stratifieringsrör hade troligen varit bättre.
 
Kommer att behöva bygga en ny acktank då den gamla är för liten så då finns det möjligheter att göra den så optimal så möjligt.
Hänger inte riktigt med på hur nibekopplingen fungerar till värmen. Någon som kan förklara det?
 
  • Gilla
Snickarsmurfen
  • Laddar…
Jag har min vp Nibe 1245 kopplat mot tank installerat av mig själv med fulla garantier. Att installera själv är enkelt om du är lite händig rundpumpning av brine gjorde jag med en liten dränkpump åt båda hållen så alla luft försvann. Jag håller inte med om att det ger lägre cop att köra mot tank vp håller sig närmare framledningens börvärde med tank utan att få många start stopp vilket inte bör sänka cop. På en Nibe kan man koppla värmebärare framledning till toppen på tanken och vbr från botten på tanken. Vid vp drift måste shunten stå helt öppen och vid höjd temp i tanken tex eldning eller sol ska den kunna stänga och reglera som vanligt och vp kommer stoppa genom att man monterar en extra framlednings givare (Bt25) vid tanken och sen måste man via backventil eller värmefälla se till att hett vatten inte självcirkulerar till vp. Jag skulle koppla vv ut från tva till kv in på vp beredare då kommer vp matas med förvärmt vatten vid ren vp drift och hett vatten vid eldning vilket gör att vp inte kommer starta för att värma vatten när solen eller veden värmer.
 
  • Gilla
Lagge56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.