OK, ett hus i kvarteret låg ute för försäljning i förra veckan. Naturligtvis var jag nyfiken i en strut och kikade på mäklarens annons på nätet. Under fliken "Dokument" hittade jag en pdf med namnet "Elinstallationskontroll" vilket jag tyckte lät lite intressant då jag aldrig sett detta tidigare. När jag öppnade den trodde jag först att det var ett skämt men firman som utfört detta finns på riktigt.

Jag har highlight:at det mest skrattretande i dokumentet, samt blurrat hussäljarnas uppgifter. Hoppas allt annat går att läsa.

Elkontroll.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elkontroll2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mina ögon är dokumentet knappt värt pappret det är printat på. Kontrollen är endast okulär vilket innebär att kontrollanten knallat omkring i huset och tittat på uttag, elkablar och elcentraler. Dokumentet talar inte om vilken kunskap denna kontrollant har, tvärt om står det "Besiktningsförrättaren har i allmänhet större erfarenhet av elinstallationer än en husköpare/ägare." vilket kan betyda precis vad som helst. I det här fallet är det är till och med skrivet att undertecknad besiktningsman saknar elbehörighet! :x

Jag kanske missat något här, men skulle inte min stackars kvartersgranne lika gärna kunna fråga deras grannes femåring ifall h*n kunde kika runt lite på elinstallationerna och sedan skriva under ett papper som talar om att elcentralen har automatsäkringar, jordfelsbrytare och elschema samt att uttagen både är jordade och jordade. Samma femåring kan se att inget är onormalt eller att inget tyder på att det förekommer problem med elinstallationen.

Snacka om att hitta på en pseudotjänst för att skinna hussäljare på pengar! Man undrar ju hur mycket Indipendia Group har mage att ta betalt för detta skräp!
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
S
Okulär bilbesiktning

Bilen har 3-dörrar, 5-dörrar, 7-dörrar
Bilen har bensinmotor, diselmotor
Bilen har 4 ljul
Bilen har instruktionsbok. Bilen har inte instruktionsbok.

Faktura: 2500kr inkl moms :)
 
  • Gilla
oobum och 3 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
...
Snacka om att hitta på en pseudotjänst för att skinna hussäljare på pengar! Man undrar ju hur mycket Indipendia Group har mage att ta betalt för detta skräp!
Instämmer, men nu blir vi nyfikna!

Kan du inte fråga säljaren vad det kostade?
Eller kanske fråga mäklaren.

Det verkar ju till och med sämre än "energideklarationerna".
 
Jag känner inte säljarna och vad jag har förstått så säljer de med motvilja på grund av medicinska skäl. Det känns därför inte riktigt som läge att ringa på och fråga...:(
 
Det är väl en sån där deal "besiktigat och klart" som mäklarna kör med. Det är ju ändå inte säljaren som ska göra besiktningen och elen ingår ju ändå inte i en överlåtelsebesiktning och därför har de låtit en som ändå inte kan något om el göra den. Alla inser hur meningslöst det är och gör ett riktigt dåligt jobb. :p
 
Om man söker på 'okulär elinstallationskontroll' så ser man att mäklarfirmorna gör rätt mycket reklam för fenomentet.
Ingår i några slags trygghetspaket. Tryggt för säljaren alltså :)

Om man sedan tittar på Independia Groups sajt så ser vi att
Vi söker innesäljare
Vi förstärker vår innemiljögrupp och behöver fler säljare/informatörer.
Företaget verkar däremot inte söka t. ex. tekniker eller besiktningsmän.
Kanske innesäljarna gör elkontrollerna också :cool:
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Alla inser hur meningslöst det är...
Problemet är väl att det är kanske många som inte har en aning om att det är helt meningslöst och att detta kan leda till att marknaden "kräver" att detta finns vid husförsäljningar. Jag menar, det finns nog massor av husspekulanter som inte gör sin läxa utan går in i princip blinda i husletandet. Dessa bländas lätt av branschlingo och dokument som ger sken av att vara betydelsefulla. Om de är tillräckligt många så kommer säljarna inte våga att inte ha med denna pseudokontroll och firmor som Indipendia Group skrattar hela vägen till banken.

I mina ögon är detta i samma klass som begagnatbilförsäljarnas 3 månaders "Trafiksäkerhetsgaranti", som endast täcker saker som har med trafiksäkerheten att göra. Denna "garantis" enda uppgift är att dra uppmärksamheten ifrån de i lagen reglerade 3 årens garanti (Konsumentköplagen) som täcker alla fel som anses vara ursprungliga.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag lade märke till att det fanns en bock i en ruta benämnd "elschema".

Jag undrar om det verkligen fanns ett elschema, eller om det inte är gruppförteckning dom menar.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Får man fråga vilken mäklare det är som bär sig så här illa åt?
 
Mikael_L skrev:
Jag lade märke till att det fanns en bock i en ruta benämnd "elschema".

Jag undrar om det verkligen fanns ett elschema, eller om det inte är gruppförteckning dom menar.
Det spelar ju egentligen ingen roll...de hade kunna skriva att kablarna administreras av féer och att elcentralen övervakas av enhörningar, det hade inte gjort någon vidare skillnad. Fast frågan är helt klar berättigad...och svaret är troligen att de menar gruppförteckning men skriver elschema. Det är väl inte fel att anta att det är klart vanligare med gruppförteckning men inte elschema än elschema men inte gruppförteckning. Det hela visar bara än mer på hur klåparmässigt detta är!

Jag tycker att den första meningen jag highlight:at sätter ribban direkt: "Som fastighetsägare/innehavare är man ansvarig för elanläggningen. Även om man själv saknar nödvändiga kunskaper om volt, watt och ampere." Eeeeh...vad har det med saken att göra...?! :x :banghead:
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mikael_L
Ja du har definitivt nosat upp något oseriöst, och dumt och kostsamt för lurade kunder.

Kanske dags att tipsa Janne Josefsson .. Någon... ??? :D
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Varsågod Mikael...det är bara att tipsa på! Jag bjuder på scoopet! ;)
 
Okulärbesiktning av radon kan bli nästa stora grej. Tjänsterna är jättebra; höjer BNP minskar arbetslösheten etc. Hoppas lagstiftarna gör dessa obligatoriska så som energideklarationen.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Vad är problemet? Om du kan springa omkring och glo på eluttag och kryssa i ett papper och folk vill betala pengar för det, helt okej!
Det är inte som att de utger sig för att vara ingenjörer som ger en fullständig genomgång av elsystemet.

Det står okulär elbesiktning och det är precis vad det är, sen att folk är så korkade att de betalar för eländet är väl deras eget problem. Det är inte ett dugg värre än alla livscoacher, heminredare och stylister som tjänar grova pengar på rent nonsens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.