Det är kommunen du ska vända dig till och ingen annan. Dessutom så är kommunen eg skyldiga att ta bort ev snövallar vid infarterna.
 
Fast snövallarna behöver de inte ta bort förrän "inom 3 dygn" eller nåt sånt (i alla fall i vår kommun). Det gör ju att de flesta har hunnit skotta bort dem. Och för vår del så innebär det att vi måste skotta in snön från vallen på vår tomt (finns ingen annanstans att lägga den).

Vi kör dock inte bil så ofta på vardagarna så jag har några gånger kunna vänta tills entrepenören tagit bort vallen, bara skottat ett smalt hål så vi kommer ut.

Men numera har kommunen lagt en busshållplats utanför oss (den låg tidigare en bit bort, men där byggdes det flerfamiljhus och under byggtiden var trottoaren avstängd, nu är det färdigbyggt där och en stor bred trottoar men busshållplatsen ligger fortfarande kvar precis utanför vår utfart). Då tycker man ju att de borde prioritera lite så de som väntar på bussen kan stå på trottoaren... men icke (ibland står folk inne på vår utfart och väntar på bussen...).
 
hevi skrev:
Problemet är att vi ringt kommunen
Ring inte, skriv!

Ringer du så finns det inget dokumenterat, skriver ni så blir det (ska bli) diariefört och kan inte "tappas bort".

Och glöm inte att dokumentera med foton också. Var noga med att ange datum plats (skicka med en karta med snöhögen inritad).
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Om du pratat med både kommunen och NCC och inget händer så lasta en släpkarra full med snö och tippa av utanför NCC's entré.
 
  • Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det är ju inte frågan om något brott utan om ett misstag (uppsåt saknas). Om det här går så långt som till domstol lär det vara civilmål som gäller.
Njaa. Om de gör ett misstag att dumpa på privat mark, och trots påpekande fortsätter med sitt "misstag" och dumpar om och om igen så kan man nog hävda att det finns uppsåt. Antar att det kan gå som egenmäktigt förfarande.
 
pelpet skrev:
Ansvaret ligger inte på kommunen för om en entreprenör gör fel. Det är ungefär som om en snickare du anlitar skulle råka backa på grannens bil - det är en fråga mellan snickaren och grannen.
Hade det rört sig om att plogbilen backat på TS:s bil hade jag hållit med dig, men i det här fallet handlar det om att själva huvuduppdraget utförs felaktigt och ansvaret som väghållare kan inte kommunen delegera till sin utvalda leverantör.
 
egentligen lite OT men dock relaterat. Jag hade problem med enorma vallar vid min uppfart och jag löste det på så sätt att när snöröjaren åkte förbi oss så stannade jag honom och erbjöd honom en flaska Whisky om han såg till att han knep ihop plogen vid vår uppfart så att vi fick en minimal vall. Det funkade perfekt under resten av vintern + nästa två... sedan byttes entrepenör... it's a peoples business.
 
hsd
Haba_tsutt skrev:
egentligen lite OT men dock relaterat. Jag hade problem med enorma vallar vid min uppfart och jag löste det på så sätt att när snöröjaren åkte förbi oss så stannade jag honom och erbjöd honom en flaska Whisky om han såg till att han knep ihop plogen vid vår uppfart så att vi fick en minimal vall. Det funkade perfekt under resten av vintern + nästa två... sedan byttes entrepenör... it's a peoples business.
man ska inte behöva muta chaffisen, det finns många arbetslösa som gärna skulle sköta det jobbet smidigt utan mutor :thumbdown:
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
...och hur skulle jag anlita dem utan att behöva betala arbetsgivaravgift, sociala samt försäkring?
 
Redigerat:
Jag kan också tycka att man har ett moraliskt ansvar i att inte förse arbetslösa med sprit...
 
hsd
mexitegel skrev:
Jag kan också tycka att man har ett moraliskt ansvar i att inte förse arbetslösa med sprit...
:eek:
 
mexitegel skrev:
Jag kan också tycka att man har ett moraliskt ansvar i att inte förse arbetslösa med sprit...
Fast spelar det egentligen någon roll om personen är arbetslös eller ej? Har man bättre förmåga att hantera sprit när man har en anställning? ;)

Jag kan däremot tycka att man har ett moraliskt ansvar i att inte förse förare av motorfordon med sprit.. ;)
 
hsd
Nu var det ju så att jag menar att det finns andra som kan sköta röjningen om chaffisen kräver mutor för att ploga vettigt ;)
 
Till att börja med vill jag bara säga att det känns väldigt roligt med så mycket input och engagemang trots problemets uppenbara I-landskaraktär. Snöhögen ligger dock fortfarande kvar, trots att lastbilar fyllda med snö synts lämna området senast i morse, vilket gör mig än mer irriterad.

Rent spontant känns det som att det är kommunen som ska ordna problemet. Att hänvisa till att jag själv skall lösa det med underentreprenörer duger inte -det skulle vara som en mataffär som säljer mjölk som surfat pga att den inte hållits kyld skulle hänvisa till någon random bonde, eller om Volvo skulle hänvisa till att "det får du ta med Bosch" när värmen på backspeglarna inte funkar från fabrik osv.

Jaha, "läcker handdukstorken olja och är strömledande -det får du ta med vår kinesiska underleverantör"... I think NOT!?!
 
  • Gilla
HenrikP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.