Rörmokaren har precis gjort klart med att dra slang, montera pump osv för vattenburen golvvärme i hallen(8kvm). Tanken är att armera och gjuta golv nästa vecka.

Några frågor innan dess:
1. Bör golvvärmen vara av eller på då man gjuter? Detsamma då man lägger klinker sen?
2. Rekommenderar ni någon särskild typ av betong? Det är ingen större volym så det lutar åt att blanda själv från Byggmax eller liknande.
 
1: Av i båda fallen
2: Byggmax funkar
 
Tack för svar och trådtips!

Det får bli Byggmax grovbetong. Räknat på volym och det kommer landa kring 600liter och då känns det nästan enklast att blanda själv, plus manlighetskänslan i att få köra betong-tombola :)
 
S
pwskg skrev:
Tack för svar och trådtips!

Det får bli Byggmax grovbetong. Räknat på volym och det kommer landa kring 600liter och då känns det nästan enklast att blanda själv, plus manlighetskänslan i att få köra betong-tombola :)
tips är att känna på säckarna. en hård säck köper du ej.
tycker tombolan saknar manlighetskänsla. hellre då en betong bil ;)
 
Krilleman
Tombola är äkta, man kan med stolthet säga att jag blandade själv.

46 säckar är ca 600L.

Jag blandade nästan det dubbla. (y)
 
S
krilleman_215 skrev:
Tombola är äkta, man kan med stolthet säga att jag blandade själv.

46 säckar är ca 600L.

Jag blandade nästan det dubbla. (y)
hur fin kändes kroppen sen då ;)
 
Var bara medveten om tiden du måste vänta efteråt för att gjutningen ska krympa klart och fuktigheten ska ner innan du kan sätta klinkers när du kör vanlig betong

Efter att blandat en kubik eller mer är det väl annars dags för frukost och påfyllning av energi för att hålla till lunch :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
Har blandat 6 pallar ARDEX A 34 MIX i ett drag. och hinkat ut alla massor. så tombola eller tvångsblandare vill man ju inte använda mer gånger
 
Krilleman
SBH skrev:
hur fin kändes kroppen sen då ;)
Inga problem faktiskt, men jag är ju också hantverkare med oundvikliga dagliga lyft på schemat.

Kanske inte lika lätt att säga för "kontors-janne"
 
S
krilleman_215 skrev:
Inga problem faktiskt, men jag är ju också hantverkare med oundvikliga dagliga lyft på schemat.

Kanske inte lika lätt att säga för "kontors-janne"
jaha, men det är ju ingen höjdare ändå med tombola jobb
 
Krilleman
Jag fann det faktiskt en smula roligt. För det är alltid kul att göra något annat än det man pysslar med 7-16 plus att man gör en jädra insats för sig själv.

Och det är grymt motiverande att se pallen med säck minska!

Arbetsmyran i mig njöt...
 
S
krilleman_215 skrev:
Jag fann det faktiskt en smula roligt. För det är alltid kul att göra något annat än det man pysslar med 7-16 plus att man gör en jädra insats för sig själv.

Och det är grymt motiverande att se pallen med säck minska!

Arbetsmyran i mig njöt...
jaha. som byggare blir ju ganska less på sådant. så hellre en betongbil när man kan
 
Gjutet och klart, eller gjutet iaf! 50 säckar i tombolan sen var det klart (y)

Funderar på vattning och/eller täcka över med plast? Och när man kan tänkas lägga klinkers?
Utrymmet är en groventré och golvvärmen är avstängd(ca 15 grader i rummet).

gjuta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
pwskg skrev:
Rörmokaren har precis gjort klart med att dra slang, montera pump osv för vattenburen golvvärme i hallen(8kvm). Tanken är att armera och gjuta golv nästa vecka.

Några frågor innan dess:
1. Bör golvvärmen vara av eller på då man gjuter? Detsamma då man lägger klinker sen?
2. Rekommenderar ni någon särskild typ av betong? Det är ingen större volym så det lutar åt att blanda själv från Byggmax eller liknande.
Värmen skall vara av ett bra tag, tror det är 2-4veckor, men kolla upp det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.