I vårt fall handlar det om att både ersätta en gammal FTX plus att skaffa en värmepump och då gissar jag att man hamnar snarlikt i pris. Dags att kontakta en återförsäljare :)
 
Vi hade också ett äldre FTX-agg som började strula mer o mer, jag kikade mycket på enervents lösningar med VP-teknik, men kom fram till att deras aggregat var för kraftfulla och dyra jämfört med Nilans aggregat VPL15+FU15 som var mer lämpat för våra 145 kvm. Det e dock lite klurigt att anpassa befintliga ventilationsrör till ett nyare aggregat, men det kanske du har koll på/installatör kan bättre.
 
Intressant tråd! Vet du om det finns lösningar liknande ditt av andra tillverkare?
 
Jag har finkammade marknaden i ca 1 år innan vi installerade Nilans ventilationsaggregat. Hade en del kontakter med Enervents återförsäljare och diskuterade deras motsvarande aggregat med integrerade VP (också utan utedel), men det föll på högre minimiflöden och större kanalanslutningar (200 mm) än Nilans VPL15 som har 160 mm samt att det passade bättre in i det utrymmet där aggregatet skulle installeras.

Har för mig att jag sett motsvarande ventilationsaggregat med både passiv+aktiv växlare på tyska markanden, som är anpassade för mindre bostadshus/lågenergihus. Mycket märkligt att det inte finns någon svensk aggregat-tillverkare som kan implementera denna teknik i sina aggregat. En slutsats som jag hittills upplevt verkar vara att svennarna helst vill behålla sin gamla teknik ett tag till... det känns tryggare att följa strömmen istället för att optimera och testa något nytt.
 
Hej och hoj
Tänkte bara höra hur året med Nilan system har varit. Hur stor besparing har det gjort.
Fungerade kylningen m.m
 
viggen_l skrev:
Hej och hoj
Tänkte bara höra hur året med Nilan system har varit. Hur stor besparing har det gjort.
Fungerade kylningen m.m
Jorå, det har gått bra med Nilan-aggregatet. Vårt hus årsförbrukning har varit år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till 11000 kWh. Jag har uppskattat besparingen tidigare i denna tråd på ca 3500kWh/år, men det ser ut att bli upp till 5000 kWh/år i bästa fall.

Möjligheten att kunna kyla huset med integrerad AC i ventilationssystemet är förträfflig, det blev stor skillnad när man drog på kylfunktionen när det var 32 gr på ovanvåningen i somras... jag har dock ej kört kyla dygnet runt hela sommaren då den ofta räcker med att tidsstyra att öka ventilationen varma sommarnätter utan värmepumpen aktiverad.
 
I
"air/air heat pump". Alltså en luft-luft värmepump som enhetsaggregat. Det hade jag inte klart för mig från början, tänker på annat om jag läser FTX, antagligen därför jag inte öppnade länken i #1.
Jo men det är klart att det måste bli bra. Dock kan jag inte se annat än att problemet med avfrostning måste bli det samma som i ex Nibe 750. Fördelen med en frånluft vp kopplad till tilluften är så klart att den värmer vatten också. Å andra sidan finns det luft-vattenvärmare med värmepump, läste någon hade kopplat så att de kunde nyttja varm uteluft halva året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.