Ja han som var här "ringde ju chefen" så startavgiften blev 0. Men har även fått hem kampanjlappar och sett andra som fått erbjudande om att de bjuder på startavgiften, så det är nog bara att knorra tillräckligt länge så ger de med sig på den punkten. Tror de kommer och plockar ner allt då man säger upp tjänsten.
 
Gissade att det var det som gällde. Verkar som om vi slipper startavgift via Trygg Hansa men vi får väl ta hit en säljare som får förklara vad som ingår i tjänsten.
 
Min första reaktion var också att de extra enheterna till Sector Alarm var rätt dyra, t.ex en magnet-kontakt 690kr, rökdetektor 1190kr, kameradetektor och temperaturvakt 1790kr. Sedan tillkommer 15kr/mån per enhet upp till ett maxpris.

En Fibaro magnet-kontakt får man för 399kr på IH, Fibaro rökdeckare för 549kr.

Men det är klart, I Sector Alarms fall inkluderar ju att någon kör ut och installerar sakerna i ditt hem, så då känns det inte direkt lika dyrt längre.

Hur ser tillvalspriserna ut från andra larmoperatörer, t.ex Verisure?
 
Själv tog jag bara det som ingick i startpaketet. Att lägga till x kr/mån i evighet känns inte så ekonomiskt i längden, trots att det finns ett pristak. Nä en egen lösning ska snickras ihop fortast möjligt!
 
Har också precis beställt larm från Sector Alarm men börjat fundera på att bygga eget. Blivit lite skeptisk till hög månadskostnad, hört att man får betala dyrt om batterier måste bytas för att tekniker måste göra det.

Har kollat på Electia på Clas Ohlsson och Protexus, någon som har erfarenhet från dessa eller något annat man bör välja? Vill ha något som är ganska enkelt att installera och där man får sms eller blir uppringd när något händer och även att man kan koppla till väktare om ingen på kontaktlista svarar, men som många skrivit, dom kommer ju ändå för sent både vid inbrott och brand. Vill ha rökdetektorer, magnetkontakter, rörelsesensorer samt tror jag även en siren utvändigt på huset, har inte bestämt mig om kamera än. Vad tycker ni, är kamera nåt att ha? Tycker trådlöst känns smidigt men känns som vissa föredrar att inte ha det.
 
Batterier i sectors larm byter du själv (om det inte är andra bullar med deras larm av dagens modell).
 
Bo.Siltberg skrev:
Batterier i sectors larm byter du själv (om det inte är andra bullar med deras larm av dagens modell).
Åtminstone brandvarnare som de har nu saknar utbytbara batterier. Man byter hela enheten. Hur det är med centralen och övriga komponenter minns jag inte men har för mig att det är inbyggda li-ion strömkällor i dessa med.
 
Men ingår sådan service eller kostar det utöver månadsavgiften? Likadant när prylarna börjar bli gamla och omoderna eller lägger av att fungera, vem betalar?
 
Mikael_L
Häromdagen var jag otrevligare än på mycket länge. Ja jag kanske aldrig i mitt varit så otrevlig förut.

En sector larm-säljare knackade nämligen på.
Jag avböjde allt och alla erbjudanden på direkten, redan i min första mening. Jag var inte otrevlig då, men inte heller inbjudande för fortsatt prat.
Dvs gav knappast något sken av att jag ville småprata ett tag och sen bjuda på kaffe, typ. :)

Jag tog nämligen ett principbeslut för några år sedan, ett beslut som gett mig mycket sinnesfrid. Jag bestämde nämligen då att jag aldrig, aldrig aldrig ska köpa eller beställa något utifrån uppsökande säljare.
Telefonsäljare avfärdar jag snabbt och icke otrevligt i min första mening. Säljare som hoppar på folk som passerar i affärscentrum försöker jag först undvika genom att gå lite längre ifrån och titta bort, hoppar dom på mig ändå så säger jag bara lugnt "Nej tack, knappt innan dom ens har börjat säljsnacka".

Och sådär går det. Jag är inte direkt otrevlig, men visar nog ganska tydligt att jag har bestämt mig, så säljförsöket brukar som regel stanna där. Fortsätter det så brukar jag säga att "Mitt svar är och förblir nej, så jag föreslår att vi båda sparar tid och slutar här!"


Denna Sectorsäljare nöjde sig givetvis inte med mitt första "Nej, jag är inte alls intresserad!"
Så jag körde väl nästa fras då, den om att vi avslutar nu och sparar båda tid.

Men denne var enveten, satt upp en jätteförvånad min, "Hur kan du verkligen vara ointresserad?".
Jodå, jag är faktiskt helt ointresserad av ett larm, alldeles på riktigt.

"Jamen, jag säljer inte larm, jag vill prata säkerhet!"
-Jodå, men jag är fortfarande ointresserad, är du färdig nu? Kanske du kan gå nu?

(Nu började jag alltså bli lite ohyfsad, men jag började alltså tröttna)

"Men, hur kan det komma sig att du inte vill prata om säkerhet"
-Jamen lyssna nu på mig. Jag vill inte, jag hinner inte, jag står precis och målar, det går inte att avbryta. Men i vilket fall vill jag inte köpa något av dig, eller ens prata med dig!

"Men ... ...."

Men shit också, det här är ju som en sån där j**** bajskorv som flyter upp igen hur mycket man än spolar.
Måste jag ringa polisen eller vad?

Så efter några invändningar till så blev jag så jäkla otrevlig att jag t.o.m blev förvånad själv.
Jag höjde rösten rejält och undrade - Är det svårt att förstå vad jag säger. - Uttrycker jag mig oklart, eller vad är det för fel här? Jag vill inte prata eller köpa eller något annat. -Jag vill BARA ATT DU GÅR HÄRIFRÅN!!
-Är det något oklart med det?

OK, nu bleknade säljaren lite och kom bara med en liten pytteinvändning till innan han lommade iväg.



Puhhhh.
Shit va jobbigt.
Så nu har jag en ny principsak i mitt förråd av några livslånga principer.
Jag ska aldrig aldrig ha ett Sector-larm. Vare sig jag får det gratis i livstid, eller Sector blir enda larmleverantören i världen. Det finns inte längre på kartan.
Och vad jag kommer göra med nästa säljare vet jag inte. Men jag tycker lite synd om denne, som kommer stå så otroligt mycket på minus från start, helt oförskyllt.


fotnot.
Vårt prat var alltså ännu fler meningsväxlingar än jag skrev här, jag ville bara ge en antydan om hur det gick till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas.M och 4 till
  • Laddar…
O
Säljare är underbara djur...
JAg blev tvungen och fråga en säljare vad det var han inte förstod i "jag är inte intresserad...."
 
  • Gilla
Thomas.M och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Häromdagen var jag otrevligare än på mycket länge. Ja jag kanske aldrig i mitt varit så otrevlig förut.

En sector larm-säljare knackade nämligen på.
Jag avböjde allt och alla erbjudanden på direkten, redan i min första mening. Jag var inte otrevlig då, men inte heller inbjudande för fortsatt prat.
Dvs gav knappast något sken av att jag ville småprata ett tag och sen bjuda på kaffe, typ. :)

Jag tog nämligen ett principbeslut för några år sedan, ett beslut som gett mig mycket sinnesfrid. Jag bestämde nämligen då att jag aldrig, aldrig aldrig ska köpa eller beställa något utifrån uppsökande säljare.
Telefonsäljare avfärdar jag snabbt och icke otrevligt i min första mening. Säljare som hoppar på folk som passerar i affärscentrum försöker jag först undvika genom att gå lite längre ifrån och titta bort, hoppar dom på mig ändå så säger jag bara lugnt "Nej tack, knappt innan dom ens har börjat säljsnacka".

Och sådär går det. Jag är inte direkt otrevlig, men visar nog ganska tydligt att jag har bestämt mig, så säljförsöket brukar som regel stanna där. Fortsätter det så brukar jag säga att "Mitt svar är och förblir nej, så jag föreslår att vi båda sparar tid och slutar här!"


Denna Sectorsäljare nöjde sig givetvis inte med mitt första "Nej, jag är inte alls intresserad!"
Så jag körde väl nästa fras då, den om att vi avslutar nu och sparar båda tid.

Men denne var enveten, satt upp en jätteförvånad min, "Hur kan du verkligen vara ointresserad?".
Jodå, jag är faktiskt helt ointresserad av ett larm, alldeles på riktigt.

"Jamen, jag säljer inte larm, jag vill prata säkerhet!"
-Jodå, men jag är fortfarande ointresserad, är du färdig nu? Kanske du kan gå nu?

(Nu började jag alltså bli lite ohyfsad, men jag började alltså tröttna)

"Men, hur kan det komma sig att du inte vill prata om säkerhet"
-Jamen lyssna nu på mig. Jag vill inte, jag hinner inte, jag står precis och målar, det går inte att avbryta. Men i vilket fall vill jag inte köpa något av dig, eller ens prata med dig!

"Men ... ...."

Men shit också, det här är ju som en sån där j**** bajskorv som flyter upp igen hur mycket man än spolar.
Måste jag ringa polisen eller vad?

Så efter några invändningar till så blev jag så jäkla otrevlig att jag t.o.m blev förvånad själv.
Jag höjde rösten rejält och undrade - Är det svårt att förstå vad jag säger. - Uttrycker jag mig oklart, eller vad är det för fel här? Jag vill inte prata eller köpa eller något annat. -Jag vill BARA ATT DU GÅR HÄRIFRÅN!!
-Är det något oklart med det?

OK, nu bleknade säljaren lite och kom bara med en liten pytteinvändning till innan han lommade iväg.



Puhhhh.
Shit va jobbigt.
Så nu har jag en ny principsak i mitt förråd av några livslånga principer.
Jag ska aldrig aldrig ha ett Sector-larm. Vare sig jag får det gratis i livstid, eller Sector blir enda larmleverantören i världen. Det finns inte längre på kartan.
Och vad jag kommer göra med nästa säljare vet jag inte. Men jag tycker lite synd om denne, som kommer stå så otroligt mycket på minus från start, helt oförskyllt.


fotnot.
Vårt prat var alltså ännu fler meningsväxlingar än jag skrev här, jag ville bara ge en antydan om hur det gick till.
Fan vad komiskt det skulle vara om du får inbrott om några dagar....
 
plutoorjan skrev:
Fan vad komiskt det skulle vara om du får inbrott om några dagar....
Fast ett alarm är inte avgörande.
Kanske lite avskräckande, men den kalle tjyven vet att det tar minst 10 min innan väktare är på plats och tjyven behöver bara 5 minuter.....:(
 
roland53 skrev:
Fast ett alarm är inte avgörande.
Kanske lite avskräckande, men den kalle tjyven vet att det tar minst 10 min innan väktare är på plats och tjyven behöver bara 5 minuter.....:(
Well.. jag förstår hur du tänker... men jag håller inte med. ;)
Kan garantera att en tjuvjävel inte går in i ett hus med ett larm, om han inte redan på förhand vet vad som finns där inne, och att det då är värt risken. Det är fortfarnade löjligt liten andel villor som är larmade, och att kliva in i en larmad 70-talsvilla tex. är helt enkelt inte värt risken, då det finns typ 100 andra likvärdiga hus inom gångavstånd som inte är larmade överhuvudtaget....

Sen finns det självklart undantag där det är någon pundare som skiter i allt och tror att han är i universum, men det är en annan story.
 
plutoorjan skrev:
Sen finns det självklart undantag där det är någon pundare som skiter i allt och tror att han är i universum, men det är en annan story.
Nja, detta är väl en del av "storyn".
Utan att veta exakta siffror (det vet kanske ingen?) så misstänker jag starkt att "pundarna" står för en stor del av inbrotten.... och dom tar inte med sig de tunga sakerna....

Det är väl lika illa oavsett vem som gör inbrottet... för den drabbade. :(
 
roland53 skrev:
Nja, detta är väl en del av "storyn".
Utan att veta exakta siffror (det vet kanske ingen?) så misstänker jag starkt att "pundarna" står för en stor del av inbrotten.... och dom tar inte med sig de tunga sakerna....

Det är väl lika illa oavsett vem som gör inbrottet... för den drabbade. :(
Absolut är det så att det är tragedi oavsett vem som drabbas av inbrott.
Det går absolut inte att skydda sig helt mot allt och alla, men även en pundare har ett visst mått av "ööö..larm..ööö..polisen...bättre att ta grannens kåk som inte har larm...ööö..."-känsla.

Vet inte om det finns någon statistik, men av den info jag har fått tagit del av från poils och försäkringsbolag vid olika tillfällen så är det ytters, ytterst få inbrott som sker i larmade villor, och i dom fallen där detta sker, så är nästan uteslutande fall ärenden där det har förekommit "vetskaps-relationer", dvs tjuven har på något sätt känt till vad som funnits i villan, tex. vapenskåp, kassaskåp osv, och därmed "struntat" i att villan varit larmad.

Du skyddar dig mer eller mindre till 90% om du har en villa som är larmad bara genom den avskräckande effekten, under förutsättningar att detta tydligt framgår.
Detta beror inte på att larmen är bra eller liknande, utan helt enkelt för att majoriteten av villorna inte är larmade.
Att gå runt i ett samhälle är ju rena smörgåsbordet för en potentiell inbrotsstjuv, just på grund av det faktum att vi Svenskar är så sjukt godtrogna, speciellt här ute på landsbyggden.
Sitter det en larmskylt med en känd larmleverantör...
gå 20meter till så kommer ett nytt hus som inte är larmat.... varför chansa licksom. ;) :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.