Ibland när man inte hittar nån elpryl på andra ställen får man åka till ELFA, för dom har allt mellan antenn och jord som deras slogan lyder.

Men min undran är hur länge dom kommer överleva med dom helt sjuka priser dom har, och vad gör vi om dom inte skulle överleva.

Här om dagen behövde jag ändhylsor, for iväg till Ahlsell som normalt har det, men inte i alla butiker, och då inte i den som var närmast. Jag behövde också en ny skaltång efter att ha råkat klippa av en strömförande kabel :surprised: Då jag inte fick några ändhylsor hos Ahlsell, köpte jag inte heller nån tång.

Jag hade bråttom och for för säkerhets skull till ELFA där dom garanterat har ändhylsor, och dom hade hylsor och tången, men till vilket jäkla pris :x en bra bit över 300 spänn för den här lilla simpla tången.

Nu har Ahlsell inga prislappar, men jag har för mig att dom tar 160:- för den, den har förvisso ett annat märke Elpress, men det är samma tång, och Ahlsell är ju inte billigaste stället i stan.

Jag såg även när jag kollade på ändhylsorna, att dom hade låda med hylsor och tång, den självjusterande Knipex, jag har en sån själv, den kostade 2000 + moms när den köptes in (vet ej var)
Elfa skulle ha över 4 lax för samma låda.

Håller dom på att döda sig själva ?? Vad finns det för motsvarighet om dom skulle försvinna ??

WP_20150201_007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köpte samma tång på Bauhaus för om jag inte mins fel 139:- för ett år sedan, så ja många ställen tar överpriser, men sen är man ju för lat för att åka runt och jämföra :/

Med vänlig hälsning, fremax
 
Elkomponenter och liknande brukar jag handla från TME i Polen eller, om det inte finns där, från Farnell. Bättre sortiment än Elfa och en bråkdel av priset.
 
Farnell är väl alternativet om Elfa försvinner.
 
hsd
ELFA har alltid varit dyrare men de är absolut bäst på leveranser ,helt outstanding
de har dessutom bästa sortimentet
 
Elfa's målgrupp är ju mera åt elektronikutveckling, dvs. labbutrustning osv.

Och om man sitter och rattar en instrumentpark för 50 - 100 milj, så reagerar ingen över om en enstaka tång kostar 150 eller 300 kr.
 
Som elektronikutvecklare har jag förkastat ELFA, sällan sakerna man vill ha i lager, dyra priser, och lång leveranstid.

Farnell är de jag använder mest just nu, beställ innan 19 och ha på förmiddagen dagen efter. Dock vet jag inte om man kan beställa från dem som privatperson.
 
Är det inte med Elfa som med Ahlsell att det gäller att ha ett avtal med dem för att priserna skall bli "mänskliga"?

RS Components och Digikey är kan också vara alternativ till Elfa.
 
Vårt företag har ingen rabatt på Elfa. Men vi är kanske för små.
 
Elfa är rätt dyra. Det jag dock hängde upp mig på sist var deras fraktpriser. Beställde ett sladdställ och ett brytskydd och har för mig att dom skulle har över hundringen för leverans av detta, och det var det billigaste alternativet om man inte hämtade i butik. När sen brytskyddet var fel storlek och jag skickade ett mail till dom om dom kunde skicka ett i ett kuvert för en tia var det blankt nej. Betala över hundralappen i frakt för ett brytskydd för åtta kronor, nä. Så den maskinen fick var utan det.
 
C
f91jsw skrev:
Vårt företag har ingen rabatt på Elfa. Men vi är kanske för små.
Har också avtal med Elfa men det finns inget rabattsystem så vitt jag vet.
De har aldrig varit billiga men den stora styrkan förr var sortiment, lagerhållning, utmärkt service och snabba leveranser. Numera är det tyvärr si och så med detta. De har sett sina glansdagar tyvärr.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Minns också att Elfa vanligen var ovilliga att ge generell rabatt. Det brukade dock gå att förhandla om man behövde ett större antal av något (köpte komponenter till elektronikproduktion när sådan fanns i Sverige). Hantering av enstaka prylar är dyrt. Elfa har klarat sig genom åren bl.a på grund av alla tekniker och konstruktörer på företag som snabbt behövt något till labbet. Bara lyfta luren eller göra en nätbeställning och hämta efter någon timme. Månadsfakturering och annat bekvämt. Men det säger ju sig självt att det kostar med servicen. Det finns också något som heter ordersärkostnad som man brukade räkna låg på c:a 800 kr när det begav sig. En hundralapp i expeditionskostnad för brytskydden innebär knappt någon vinst gissar jag. Det går inte att sätta avgiften i relation till värdet på det man köper eftersom arbetsinsatsen är densamma oavsett.
Snarare ska man vara glad att Elfa säljer till privatpersoner över huvud taget nu när inte Clas Olsson säljer något intressant längre.
Nu har ju Farnell och kanske även andra snabbleverans från bl.a. England. Och ja. De säljer till privatpersoner via något konstigt ställe som jag inte kommer ihåg vad hette, men det framgår på hemsidan. Jag behövde en säkring som klarade 1000V till min Fluke och den hittade jag bara hos Farnell. Det blev inte så billiga säkringar.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Privatpersoner ska kunna handla hos bl.a Farnell genom www.microkit.se

Frågan är om det behövs. Om man hittar på ett företagsnamn och betalar med kreditkort så borde det gå bra ändå?
 
Jag TS handlade i egenskap som företag.

Tack för svaren, jag ska spana in Farnell, som jag konstigt nog aldrig hört talas om.

Som Stockholmare är man ju dock bortskämd med att man kan flaxa iväg till en fysisk butik, även om ELFA bara har en butik kvar här, den i Kungens Kurva är ju borta sen ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.