M
En brandsläckarförsäljare från "Hald & Tesch Brand AB" försökte sälja på mig en sex kilos pulversläckare för fyra tusen spänn. Han påstod att alla släckare, förutom deras egna såklart, måste servas varje år. Läste biltemas datablad och inte ens för den som kostar 350 kronor står det någonting om det. Är det en säljarlögn?, om inte, vad innebär det att "serva" en släckare?
 
Man ska väl bara vända den upp och ner en stund?
Iaf är det så på pulversläckare.
Tror inte man ska göra något annat sålänge manometern visar att det finns tryck kvar.
 
M
Ja det var just pulversläckare som det handlade om. Tio gånger högre pris för att slippa vända den uppåner varje år alltså...hmmm...
 
Mikael_L
Bondfångeri.
Vänd den upp och ner, en eller två ggr per år, och lyssna att du hör att pulvret inte blivit en klump i botten (detta händer typ aldrig om man vänder släckaren någon gång ibland, och knappt ändå.)
Sen kollar du manometern:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/134629-underhall-pulverslackare.html


Och här i post #38 så ser du någon som verkar ha koll tycka att släckare för just 4000:- är lurendrejeri ... :D
http://www.byggahus.se/forum/ovrigt...ackare-bor-man-ha.html?perpage=30#post1039093

Och du bör nog vända en 4000:- släckare också.
 
Presto som besiktigar våra brandsläckare på jobbet, monterar även av slangen och blåser igenom.
Säkert för att kontrollera att ingen smuts hamnat där, som stoppar flödet.

Men en brandsläckare för 4000:- är riktigt dyrt.

Hade det varit en elektriker eller rörmokare som monterat den så hade det säkert varit ett pris man får räkna med :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Alla pulversläckare bör/ska vändas någon gång per år för att inte pulvret ska packas till en hård kaka. Om pulvret har packats så kan man banka på släckarens botten (när man håller släckaren uppåner) med handloven eller försiktigt med en gummiklubba.

Servicen som utförs på pulversläckare är att den vänds några gånger, dels kollas manometern så att nålen är inom grönt område (är den lite utanför så justeras ibland skalan), dels kollas slangen så att den inte är sprucken.
 
Det är inget annat än bondfångeri!

Dagens pulversläckare är fantastiskt bra! och man behöver inte ens vända den upp och ner ibland eftersom pulvret inte klumpar sig, det hände med gamla släckare. Fast att göra det är ju ingen nackdel.

Det enda man behöver bry sig om är att kolla manometern så trycket är ok och att välja en bra släckare med en klassning med minst 34 A 233B C, fast ännu hellre 43A 233B C. Dom kostar normalt ca 4-600 kronor, och går att köpa av ditt försäkringsbolag, på nästan alla byggvaruhus, Clas Ohlson etc, så köp minst en per våning och en till garaget. Dom behöver inte servas överhuvudtaget utan kan lätt stå i 10-15 år så länge trycket är ok.
 
Redigerat:
Krilleman
Jag (som rörmokare då fgo) kan för er som vill installera en brandsläckare och en brandfilt för ynka 2000:- Halva priset, otroligt men sant! ;) OBS - ironi för dom som inte förstod det!

Personligen har jag 5st av K-rautas variant med tillhörande brandfilt. En på varje våning plus tre i närheten av vart brand har troligast att uppstå hemma hos mig, vedpannan.

K-rauta har sålt dessa för 299:- innan jul i flera år. Men dock inte förra året då dessa såldes för 199:- med brandfilt.

En brandsläckare med pulver har en beräknad livslängd (oanvänd) på 10 år. Vänd up-och-ner på denna minst en gång per år. Notera samtidigt med märkpenna vilket år den införskaffades. På det sättet kan du lämna in brandsläckaren på din lokala återvinningsstation varje decennium och köpa en ny. Billigare än att serva släckaren med kontroll/påfyllning otroligt nog. Hela ventilpaketet med slang och allt hålls då också "up to date" (y)

500958505_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
D09
Tips när ni byter brandsläckare

Passa på att utbilda ungarna i att hantera dom :)

Skitkul ha ha
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Kolla gärna effektivitetsklassen om ni köper släckare. Det kan tex stå 43A 183B det är ett mått på hur stor brand man kan släcka med släckaren. Observera att samma storlek på pulversläckare kan skilja sig i effektivitet.

Sikta på 55A och 233B så har ni fått en bra släckare.

Äh, hade jag läst mer noggrant så hade jag ju kanske sett att det fanns ett inlägg om det. :banghead:
 
Redigerat:
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
M
Tack för all info. Han sade att han hade massor av brandsläckare i bilen. Jag trodde så klart att det betydde olika varianter i olika prisklasser, men han pratade bara den där swift-tjofräs-varianten och när jag kollade in i bilen hans såg jag bara swift-tjofräs-kartonger. Många går nog på snacket också då många kartonger var tomma...
 
Korvgubbe
Tips: Jag har skrivit en kom-i-håg lapp med saker som ska göras en gång om året, som att vända på släckare. Den tejpade jag sedan upp på baksidan av köksklockan, på så sätt ser jag den två gånger om året.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Personligen har jag 5st av K-rautas variant med tillhörande brandfilt. En på varje våning plus tre i närheten av vart brand har troligast att uppstå hemma hos mig, vedpannan.

K-rauta har sålt dessa för 299:- innan jul i flera år. Men dock inte förra året då dessa såldes för 199:- med brandfilt.
Jag har samma hos mig också har för mig att klassningen var 43A 233B också, så dom är godkända för heta arbeten om man har två. Jag har nog 3 såna släckare och brandfiltar samt att jag har nån gammal släckare från firmabilen i källaren och så har jag 2st 2kg släckare med.
 
Mikael_L
Korvgubbe skrev:
Tips: Jag har skrivit en kom-i-håg lapp med saker som ska göras en gång om året, som att vända på släckare. Den tejpade jag sedan upp på baksidan av köksklockan, på så sätt ser jag den två gånger om året.
Bra ide.

Tips på text:
Vänd brandsläckaren
Testa brandvarnaren
Testa JFB
Motionera huvudkranen för vatten.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Jag (som rörmokare då fgo) kan för er som vill installera en brandsläckare och en brandfilt för ynka 2000:- Halva priset, otroligt men sant! ;) OBS - ironi för dom som inte förstod
Taget!! Inte ofta man får den här chansen ;)

Men jag måste säga: hade jag möjlighet att anlita dig som röris hade jag gjort det direkt. Verkar väldigt kunnig och hjälpsam!
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.