Oki, känns som lite för mkt jobb då.

Jag antog att det sitter rör i rökgången för att 20-30cm ifrån där jag sätter handen så är det rumstemp, tänker då att röret kanske ligger emot rökgången just där. Men jag får gå upp och kolla nån dag då. Jo anslutningen, det hade jag tänk att skarva med krökar och muffar, antar att sånt finns att beställa, sen tätning med sånt där "glasfiberrep" å lim hade jag tänk, eller hade kanske inte tänkt så långt.. Men jag har ju er =)
 
Jag sotar själv! det kan jag verkligen rekommendera! Förutom sotningskostnaden så slipper man sitta och vänta på att sotaren ska komma. Deras kunskap får du del av ändå, då det kommer göras brandskyddskontroll av sotaren lite då och då.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Plutus skrev:
Jag sotar själv! det kan jag verkligen rekommendera! Förutom sotningskostnaden så slipper man sitta och vänta på att sotaren ska komma. Deras kunskap får du del av ändå, då det kommer göras brandskyddskontroll av sotaren lite då och då.
och så slipper man att få skitatat ner så in i h+++++te
 
Oki, men vad jag läst så måste man gå en kurs, vad kostar den ca? Kanske finns massa kursanordnare iofs.. Sen skulle man ha dispens med.
 
bluebudder skrev:
Oki, men vad jag läst så måste man gå en kurs, vad kostar den ca? Kanske finns massa kursanordnare iofs.. Sen skulle man ha dispens med.
kurser är det nog inte överallt,jag har aldrig gått kurs har bara intygat och visat att jag nödvändig kunskap
och utrustning
 
Jag går emot Avemo här och tror definitivt på att dra gaserna genom ett längre rökrör innan du går in i murstocken. Och gärna flänsar. Men jag har inga belägg för mina åsikter :p
Jag baserar tankegången bara på att ofta kan rökgastemperaturen dra iväg rejält på den där och hur det än är så är ju inte murstocken i första hand utformad för att lagra värme. Men det finns bättre och sämre murstockar i det fallet. De äldre är ju bättre... Vår murstock har en innerpipa som är avisolerad så när rökgaserna väl är inne där så ser jag värmen som förlorad. Men det låter som att du behöver göra en liten undersökning av din murstock innan du börjar knacka i den.

Effektmässigt tror jag nog inte att det är någon skillnad att använda utgången på ovansidan istället för baksidan.

Jag sotar också själv. Jag gjorde helt enkelt så att jag fotodokumenterade alla steg när jag sotade och hade det som underlag till att ansöka om tillståndet. Fick ett par kompetterande frågor och sedan var det klart. Det har var då Södertörns distrikt (vill jag minnas att det heter) och för 10 år sedan. Då vet jag att distrikten hade sina olika sätt att gå till väga i det här. Men det är väl bara att du ringer och frågar.
 
Här i Eskilstuna kommun kräver dom att man går utbildningen hos fejarmästare ihop med räddningstjänsten, kostar 1200kr som jag och kompisen slapp betala.. :) Kom aldrig något inbetalningskort. Har sotat själv i ett par år och det fungerar bra, tycker man ändå behöver kolla till murstocken ibland speciellt vid vedeldning för att se att man eldar rätt och då kan man lika gärna dra ett varv med viskan när man ändå är på taket tycker jag! :)
 
Hemmakatten
Vi (=maken) sotar också själva. Med tre skorstenar med totalt 4 pipor blir det en nätt besparing. Vi fyllde i en blankett om våra olika eldstäder och skickade det till Räddningstjänsten som godkänner ansökningar och skickar kopia till sotningsdistriktet. På deras hemsida står att alla ansökningar om sotning i småhus automatiskt godkänns. Det enda man måste göra är att föra loggbok över när man sotar för att kunna visa upp den vid brandskyddskontrollerna vart 8:e år.
 
Hemmakatten skrev:
Vi (=maken) sotar också själva. Med tre skorstenar med totalt 4 pipor blir det en nätt besparing. Vi fyllde i en blankett om våra olika eldstäder och skickade det till Räddningstjänsten som godkänner ansökningar och skickar kopia till sotningsdistriktet. På deras hemsida står att alla ansökningar om sotning i småhus automatiskt godkänns. Det enda man måste göra är att föra loggbok över när man sotar för att kunna visa upp den vid brandskyddskontrollerna vart 8:e år.
Nu har det väl blivet vart 6 eller 3 enligt 2015 års sotningsfrist
 
Hemmakatten
Du har säkert rätt. Visste inte att det kommit nya regler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Håller på att piffa upp kaminen lite. Nån som vet något bra sätt att få bort resterna av fastlimmat glasfibersnöre på luckorna? Skrapa kändes oeffektivt.

DSC_0690~01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruvmejsel brukar räcka. När du lägger dit det nya limmet så klicka dit limmet med 2 cm mellanrum istället för att hellimma och framför allt dra inte i tätningsgarnet så det töjer sig när du lägger på det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Oki tack för svar men läste det lite för sent, körde med en 8mm borr, vart väldigt rent och fint, skulle kört med stålborste om jag haft nån hemma för nu så råka jag slinta och borret paja glaset (skulle tagit bort det innan :surprised:) Jag både hellimma och sträckte garnet en aning med. Men snyggt blev det =) Tror nog det ska funka.

DSC_0694.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade ute kaminen för att kolla sotbeläggningen i skorsten, var inte insats som jag trodde, finfint det!! :) Låg små bitar längst ner i murstocken (se bild,asklåda) Antingen tegel eller bruk, nått som man bör oroa sig över? Kommer en en hel radda från uppfräschnngen av kaminen. Kostade ca 500:- plus lika mkt för det pajade glaset :banghead:

0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.