O
Takdosorna borde då alltså bara vara för belysningen? Då borde det inte behöva vara alltför dyrt att fixa till.

För nu får proffsen rätta mig, men att "blanda" kopplingspunkter till både tak och vägg är väl inte speciellt ofta man gör?
 
O
Sen låter väl det lite väl dyr kostnad för att riva ner taken och sätta upp dessa igen...
Om man är lite försiktig så borde det inte behöva kosta så mycket....

80000:- för taken är väldigt mycket pengar....
Om de skulle vara 2st snickare så skulle de kunna jobba i nästan 2 veckor.... (räknar på att en hantverkare kostar 500:-/h)
Så kolla vad det skulle kosta och åtgärda taken sedan kan du fundera på om det är värt energin och pengarna.
För visst det kanske kan vara dolt.

Jag personligen skulle inte ens fundera på att bråka om den kostnaden... Om jag ska vara ärlig så om jag ska fundera på att bråka om ett eventuellt dolt fel, då ska det handla om ganska mycket mer pengar. kanske uppåt 300-500000:- Men som sagt, det är bara min personliga åsikt. Tycker man att det är värt besväret så är det en annan sak. Men se till att skaffa en riktigt bra advokat, samtidigt som man hoppas att motpartern inte har en lika bra....:)
 
Jag vet inte om Bluff kanske har nämnt det:
Föreligger det något funktionellt fel med koppling (!) till elinstallationen?

Finns det alltså någon anledning att börja riva i elledningarna?
Det är väl något som oftast får ligga orört, om det är någorlunda modern klass på materielen.
Vad man gör är väl mest att byta uttag från tvåvägs till något modernare,
eller komplettera/flytta uttag och brytare.

Hur gammalt är huset och eldragningen?
 
I Bluffs andra tråd från igår, så har han problem med att spottar i vardagsrumstaket slocknade. Det var då han upptäckte att taket är nedreglat och takdosor är inbyggda.

Hur stod det i prospektet angående renoveringarna som var gjorda?
Stod det något i prospektet någonting om elen?

Hur står det i köpekontraktet angående renoveringarna som varit?
Står det någonting i köpekontraktet angående elen?
 
Redigerat:
Odjuret skrev:
Sen låter väl det lite väl dyr kostnad för att riva ner taken och sätta upp dessa igen...
Om man är lite försiktig så borde det inte behöva kosta så mycket....

80000:- för taken är väldigt mycket pengar....
Om de skulle vara 2st snickare så skulle de kunna jobba i nästan 2 veckor.... (räknar på att en hantverkare kostar 500:-/h)
Så kolla vad det skulle kosta och åtgärda taken sedan kan du fundera på om det är värt energin och pengarna.
För visst det kanske kan vara dolt.

Jag personligen skulle inte ens fundera på att bråka om den kostnaden... Om jag ska vara ärlig så om jag ska fundera på att bråka om ett eventuellt dolt fel, då ska det handla om ganska mycket mer pengar. kanske uppåt 300-500000:- Men som sagt, det är bara min personliga åsikt. Tycker man att det är värt besväret så är det en annan sak. Men se till att skaffa en riktigt bra advokat, samtidigt som man hoppas att motpartern inte har en lika bra....:)
Jag sa till snickaren att man kanske kan använda det befintliga taket och återmontera det (det är spontade takskivor från ca 2006). Det var en bra idé tyckte han men påtalade att det med största sannolikhet är någon av alla dessa skivor med ett ungefärligt mått på 30*120 cm blir kantstötta (totalt 133 kvm). Blir de kantstötta så är det inte så kul att sätta tillbak dem och då återstår att sätta nytt tak. Kostnade på 80.000 var alltså baserad på ett helt nytt innertak.
 
KnockOnWood skrev:
Jag vet inte om Bluff kanske har nämnt det:
Föreligger det något funktionellt fel med koppling (!) till elinstallationen?

Finns det alltså någon anledning att börja riva i elledningarna?
Det är väl något som oftast får ligga orört, om det är någorlunda modern klass på materielen.
Vad man gör är väl mest att byta uttag från tvåvägs till något modernare,
eller komplettera/flytta uttag och brytare.

Hur gammalt är huset och eldragningen?
Två saker gör att jag "vill" börja riva i det, sen kan man ju se till det faktiska att man inte får bygga in kopplingsställen.

Ett drivdon till spottar har lagt av, detta drivdon är skruvat i spånskivan upp mot vinden. Går inte att få loss, är för litet utrymme mellan spån och nya innertaket tillsammans med att spotthålet är så litet, får inte upp något verktyg i hålet. Lyckades ta ett bågfilsblad och fick in det under drivdonet, men det var inte styvt nog att bryta loss drivdonet med.

Lampa och fläkt i badrummet går på samma matning, skulle vilja ha separat matning till fläkten, men pga den inbyggda tak-dosan kan jag inte dra fram ny matning till fläkten.
 
Odjuret skrev:
Takdosorna borde då alltså bara vara för belysningen? Då borde det inte behöva vara alltför dyrt att fixa till.

För nu får proffsen rätta mig, men att "blanda" kopplingspunkter till både tak och vägg är väl inte speciellt ofta man gör?
Mig veterligen så är det endast belysning!
 
Demmpa skrev:
I Bluffs andra tråd från igår, så har han problem med att spottar i vardagsrumstaket slocknade. Det var då han upptäckte att taket är nedreglat och takdosor är inbyggda.

Hur stod det i prospektet angående renoveringarna som var gjorda?
Stod det något i prospektet någonting om elen?

Hur står det i köpekontraktet angående renoveringarna som varit?
Står det någonting i köpekontraktet angående elen?
Det stod bara att innertaken var bytta 2005 eller 2006 (vi köpte 2007), inget om elen.
 
Om nu takskivorna är samma i alla rummen och någon blir kantstött vid nertagningen så kan man väl ta skivorna från det minsta rummet och använda som reservdel till övriga rum.
Detta lilla rum kan ju få ett helt nytt innertak. :D
 
  • Gilla
Bluff
  • Laddar…
O
Jag ser ingen anledning till att det skulle behöva kosta 80000:- för arbete och material.... Måste vara förgyllda plattor... :)
Men om du väljer att inte ta striden, så skulle jag vänta med att fixa till det hela... Eller dra matningen till eventuella lampor utanpåliggande....
Blir mycket billigare...
Det finns många sätt att göra det hela billigare... Borra upp några hål och sedan spackla igen det hela och måla om taket... vips, inga 80000:- Såvida du inte vill ha någon guld färg :p
 
Redigerat:
S
Mikael_L skrev:
Nja, avsaknad av dosor är ingen varningssignal.

I min värld är det en signal om att en duktig elektriker har varit framme och planerat bra så att kopplingsdosor inte behövdes.

Jag har endast två kopplingsdosor i vårt hus, jag ser det som ett misslyckande, men det går till utomhuselen, och då blir det liksom inga apparatdosor inomhus att förgrena i, så det blev liksom helt omöjligt hur jag än funderade. Det skulle kunnat funka med flera olika säkringar dvs flera grupper och massor med extra meter av slang och kabel. Men det var inte värt det, på något vis, för att slippa två dosor.

Takdosor bör såklart undvikas till varje pris eftersom det är förjävla jobbigt att jobba i en anläggning där varje armatur måste ner. Däremot ser jag inget fel alls i K-dosor på väggarna, inte ens om det blir en i varje rum.

Skulle jag bygga nytt hus idag skulle det säkert bli en Kdosa i varje rum. (är elektriker sen 8 år)
 
S
Odjuret skrev:
Jag ser ingen anledning till att det skulle behöva kosta 80000:- för arbete och material.... Måste vara förgyllda plattor... :)
Men om du väljer att inte ta striden, så skulle jag vänta med att fixa till det hela... Eller dra matningen till eventuella lampor utanpåliggande....
Blir mycket billigare...
Det finns många sätt att göra det hela billigare... Borra upp några hål och sedan spackla igen det hela och måla om taket... vips, inga 80000:- Såvida du inte vill ha någon guld färg :p
Dra kablar till lampor i tak utanpåliggande är vansinne. Då hade jag mycket hellre renoverat ett rum i taget i den mån jag har ekonomi till det, o se till att det blir korrekt infällt.

Utanpåliggande kabel i tak (framförallt i tak) sänker helhetsintrycket av rummet till 0.
 
När är huset byggt?
Är elen lika gammal?

Har du sett några dosor i väggarna?

Kan du lägga upp några bilder på vägg- och takdosorna.

Det är inte säkert att det finns separata kopplingsdosor (i vägg/tak), man använder ofta (beroende bla på vilkert år huset byggdes/elen drogs) apparatdosorna och takdosorna (för lamputtag) som kopplingspunkter.


Hos oss används vissa apparatdosor (för strömställare/vägguttag) som kopplingspunkter, alla (nästan iaf) takdosor används som kopplingspunkter. Vi har en enda dosa i en vägg som bara agerar kopplingsdosa. Några apparatdosor med vägguttag syr vidare till nästa vägguttag, några strömställare syr vidare till vägguttag.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa skrev:
När är huset byggt?
Är elen lika gammal?

Har du sett några dosor i väggarna?

Kan du lägga upp några bilder på vägg- och takdosorna.

Det är inte säkert att det finns separata kopplingsdosor (i vägg/tak), man använder ofta (beroende bla på vilkert år huset byggdes/elen drogs) apparatdosorna och takdosorna (för lamputtag) som kopplingspunkter.


Hos oss används vissa apparatdosor (för strömställare/vägguttag) som kopplingspunkter, alla (nästan iaf) takdosor används som kopplingspunkter. Vi har en enda dosa i en vägg som bara agerar kopplingsdosa. Några apparatdosor med vägguttag syr vidare till nästa vägguttag, några strömställare syr vidare till vägguttag.
[bild]
Byggt 1974, förmodligen är elen lika gammal. Gammal central.

Ja jag har sett dosor i väggarna, nej jag kan inte lägga upp bild på tak-dosorna då de täcks av nya innertaket (därav trådstarten).
 
Bluff skrev:
Byggt 1974, förmodligen är elen lika gammal. Gammal central.

Ja jag har sett dosor i väggarna, nej jag kan inte lägga upp bild på tak-dosorna då de täcks av nya innertaket (därav trådstarten).
I din andra tråd så skriver du att du tagit kort på en takdosa.
Bluff skrev:
Upptäcktes då spottarna i vardagsrummet la av. Lirkade ut spotten för att se vart drivdonet låg (det sitter fastskruvat det också). Fick upp telefonen genom spott-hålet och med hjälp av kameran som jag roterade i hålet kunde jag se att långt bort under innertaket såg det ut som en dosa (reglat 45 mm).

Ska tilläggas att det var ren tur att jag såg dosan genom detta hål då den ligger så långt bort under innertaket (längs med regeln).

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.