Vi har börjat byta våra brunlaserade golvlister till färdigmålade vita.

Vi tycker inte det blir riktigt bra nu när vi har satt upp de första listerna. :(

Först sågade jag listerna med vanlig gersåg men tyckte att snittet blev lite ojämnt.
Prövade sedan att såga listerna i kap/gersågen som har 30 tänders klinga, körde väldigt långsamt för att inte fördärva lacken för mycket.
Insåg redan innan att jag har för grov klinga men tycker ändå att det blev bättre än med handgersågen.
Får man fina snitt om jag köper en klinga med fler tänder och hur många tänder bör jag ha (på klingan alltså)? :)

Nästa övning var att montera listerna med vita listskruvar (som jag tyckte var enklast).
När man skruvar dit listen så ”trasar” skruven listen runt skruvskallen så att man ser varje infästningspunkt tydligt.
Är det bättre att använda vita listspik eller finns det något knep för att fästa listerna så snyggt som möjligt?

 
Hej
Jag köpte en klinga med 60 tänder till min såg med en klingdiameter på 210mm.
Sågade några Fönstersbräder i går och har tidigare använt den till vita foder. Jag tycker att snittet blir nästan perfekt, tittar man riktigt nära ser man en lite taggig kant men den rycker jag är försumbar.
Jag körde med vita spik men det är ju helt meningslöst, efter två slag med hamamren är ju färgen borta. Jag gick efter med tipex på spikskallarna. men det borde finnas en bättre teknik :)

MVH Emil
 
Tack för svaret!

Ska se om jag hittar en ny klinka i kväll så får vi se om det blir bättre.

Ja man tycker ju att det borde finnas en bättre teknik än att använda tipex, men det är en ide som verkar fungerar :)

Om någon har fler idéer för hur man får snygga infästningspunkter så tas dessa tacksamt emot.
 
När du kapar listen kan du använda ett varv tejp som förhindrar splitter.
Kan du inte använda listspik, dvs ingen skalle?? så kan du sätte lite tipex på spiken=)
 
Jag kapar med gesåg o sen en sträng latexfog i hörnen/skarvarna som dras ut med fingret. Spikar med vanlig förzinkad 40-50mm dyckert. Sen baksidan av en dyckert/tandpetare med en dutt vit färg (tippex går säkert lika bra.)

Resultatet blir nästintill perfekt. Man måste i princip leta efter spikskallarna för att hitta dem.
 
Monterade också färdigmålade
vita socklar.
Hade inga problem med att snittet blev
ojämnt. Har en 24t klinga dock helt ny.
Har Du testat lägga listen med färgen neråt
i anhållet på gersågen?
Använde också vit list skruv och fick en tråkig
"trasning" runt skruvskallen.
Löste det genom att förborra listen och då blev
resultatet bättre.Hade dock bara en hall och
ett kök att sockla.
Finns annars en bättre list skruv med en skalle som
är lite mindre och rundare i formen men vet dock
inte om den finns vitmålad.
Har använnt den i jobbet och trasningen blir mycket mindre.

Mvh Putte
 
Hej

Är det så att man skall ha "framsidan" neråt?

MVH Emil
 
Tack för tipset!

Ska testa att vända på listen med färgen mot anhållet.
Har nu införskaffat en 48t klinga men inte hunnit testa den än.

Fick även tipset av bygghandeln att om man spikar kan man förborra och använda spikdrivare för att slipa "sprickningar" i träet och märke efter hammarskallen.
 
Jag har provat att använda Grabbers list/sockelskruv (vitmålad) men gillar den inte. Även om skallen är liten så ser det gropigt ut tycker jag. Det är bättre att köra med varmgalvad dyckert (som är strävare än elförzinkad) och sedan dutta lite färg på skallarna med pensel eller tops.
 
så många tänder som möjligt skall klingan ha och det enda och bästa man fäster lister med är en dyckertpistol.

Helt oumbärlig om man skall spika en del lister, panel m.m kan få en hyffsat bra för ca 1.000 kr. Sedan latex på dom små små spikskallarna och girningarna på listerna.

 
Testade att såga ett snitt med den nya 48t klingan igår och resultat blev enligt min bedömning bra.

Om nu planeringen går som jag hoppas så ska jag sätta lite lister i helgen, så då får vi se hur det går med spikandet också.

Tyvärr har jag ingen kompressor så dykertspistol får jag nog stryka :(.

 
Det går att limma fast listerna med montagelim. Fungerade utmärkt när jag satt upp skugglisten mot taket.
 
Milkshaken
DJ: NEJ inte framsidan nedåt. då repar du listen och färgen mot godset....

En fintandad såg är det bästa, alternativt lägga listen ned fast med färgen uppåt.

Dock ska du tänka på att om du lägger listen ned så måste du ställa sågen i flera vinklar i olika geringar...
 
Hej

Okej, då gjorde jag rätt när jag la listen ner men med färgen uppåt.
Tolkade kanske Byggputte fel när han skrev.
"Har Du testat lägga listen med färgen neråt
i anhållet på gersågen? "
Skall snart ta tag i foder runt 4 dörrör samt lister i köket så då får jag prova lite nya tips.

Emil
 
Jo man kan mycket väl köra med färgen nedåt. Det gör jag och har man målat sina lister ordentligt och låtit dem torka så är det inte minsta problem med listerna.
Får man något lite färg på anhållet så tar man bort det med en trasa och lite lacknafta när man är klar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.