Mikael_L
ribbones skrev:
Så om en moderator inte gillar en post => ban
Men vi får inte diskutera modererande publikt
Jag är ganska säker på att du får diskutera moderenandet privat med Marlen, via PM.
Helt säker är jag inte, då jag aldrig själv provat att nyttja möjligheten.

Prova sen att diskutera styret av landet, eller lagstiftningen eller likn med Stefan Löfven helt privat, så får du se.
Ibland är en demokrati mer sluten än någon annan diktatur ... ;)


edit:
Sen ser jag inte alls någon koppling mellan din bild och det du skriver.
Det känns som att du vill säga en annan sak.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och glöm inte, att reglerna gäller alla. Det är ju nästan lite demokratiskt va ... ? ;)

Jag får inte heller diskutera modereringen i inlägg, utan får, som alla andra, ta det via PM.
Även om jag ibland har tänkt att det är åt helv ....

Jag tror jag har lyckats ganska hyfsat (att inte bryta mot den regeln).

Jag har åtminstone brutit grymt mycket mer mot regeln att inte gå off-topic ... :surprised:
Så guds bästa forumbarn är inte jag heller ...
 
Det känns som om det skulle underlätta BETYDLIGT om Kunder och Hantverkare började med att skriva ett kontrakt.
 
  • Gilla
LarssonBygger och 1 till
  • Laddar…
Enligt myndigheterna så är jag oskyldig, vet ej vem som är skyldig eller bryr mig. Mogen administration att banna så fort någon är av en annan åsikt. Upplägget var ej svart från början de beslutet togs av chefen efter tidens gång. Handen på hjärtat så skulle nästan alla kunna tänka sig att göra något liknande om dom insåg att dom jobbat gratis i en månad.
Och skippa skit snacket admin de handlar ej om att vi inte var överens om priset. Diplomaten ville inte pruta han ville ha de gratis. När du ändå håller på så försök inte heller leka juridiskt kunnig för de är du inte heller. Finns inget i lagstiftningen som tvingar dig att banna mig och mitt ip. Men vet du vad jag kan och kommer vara och skrivs så mkt jag vill på detta forum. Du kan ej stoppa mig. Nytt ip ny användare :) bring it on
 
  • Gilla
fsn och 5 till
  • Laddar…
Oberoende av om en firma fått betalt eller ej så finns ingen laglig rätt att stjäla, gäller både firmaägare eller anställd. Finns inte chans att om man skulle försöka driva det via rättsinstans att man skulle få rätt.
Skulle "diplomaten" anmäla stöld och det kan bevisas så blir man dömd. Svartarbete och utebliven betalning kan sedan leda till ytterligare ett rättsfall.
Hade man kört enligt regelverket, dvs att chefen inte tagit beslut om att göra svartarbete, hade man kunnat driva detta rättsligt.

Kan bara konstatera att det är firman som gör arbetet som är orsaken till problemen, man hade inte behövt göra något svart. Och att sedan lite "stolt" beskriva hur man utfört en stöld gör det till en ännu mera beklämmande läsning.
 
Dags att gå in i elforumet och rensa upp bland allt kriminellt folk där då!
Kommer bli rätt tomt där! :)
 
  • Gilla
Smile.75
  • Laddar…
Nu tycker jag vi lägger detta åt sidan och går vidare ;)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag försöker gå On Topic igen.

Har betalningsmoralen blivit sämre på senare tid?

När jag jobbade aktivt med mitt företag så skickade jag tusentals fakturor. Det var i princip aldrig något problem. Några påminnelser fick jag skicka, men det var bara en eller två som var verkligt besvärliga.

Nu har jag rent privat, och i mycket mindre omfattning, sålt en del böcker. Också dessa mot faktura. Beloppen är också mycket mindre, en tiondel eller en hundradel. Men nästan samtliga har det varit krångel med. Folk betalar inte, de hämtar inte ut paketen. Jag tror jag fått skicka betalningspåminnelser i precis varenda affär. Det är inte det att kunderna är missnöjda, ingen enda har klagat. De bara "glömmer" att betala.

Är det här en trend eller är det jag som har otur hela tiden?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det beror på att du nu gör affärer med 80 och 90-talister. Dom tror att det är någonannans fel att dom beställt en bok dom inte vill ha eller har råd med.


Eller som alternativ förklaring: [video=youtube;T1lvMJ-l0_A]https://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A[/video]
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är nog ett tecken i tiden typ.
Kanske lite som det Mathias är inne på, delvis en generationsfråga.

Men mest tror jag det beror på det förändrade samhället, från i förr då man kände eller åtminstone visste om de flesta personer man kom i kontakt med. Större social kontroll.
Ens anseende och heder var en mycket värdefull tillgång.

Affärer gjordes upp med ett handslag, åtminstone mellan hedersamma människor.
Det funkar inte på samma vis idag.

Felet beror inte bara på konsumenterna. När företagen alltmer går mot att snabbt och hårt slå till med påminnelser och inkasso utan att ha med någon mänsklig interaktion eller mjukhet, så tenderar det också till få affärsklimatet att hårdna generellt. Det finns inte utrymme för anseende och heder längre. Eller jag menar väl mer att det inte är något värt, och därför har man mindre att förlora på att släpa med betalningar osv.
 
Eller så är det helt enkelt så att man är mer noggrann när det rör sig om fakturor i 10 000kr-klassen än hundralappar.
Det har hänt mig flera gånger, speciellt i de fallen där fakturan skickas med i lådan istället för i brev, att den hamnar någonstans där man "ska ta hand om den senare".
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vår snickare säger också att han har haft problem med kunder som inte betalar. Därför har han börjat fakturera per vecka och vill ha betalning direkt. Han är väldigt juste och duktig. Han dyker alltid upp i tid, svarar alltid när man ringer. Därför är det inga problem att gå honom till mötes.
 
Jag tycker det är ett helt ok upplägg. Har man inte pengar att betala med ska man inte beställa något. Det är också en bra kompromiss för att undvika förskottsbetalningar (vilket fortfarande, uppenbarligen, är väldigt vanligt) - betalning direkt efter slutfört arbete (eller delmoment).
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
KTJL föreskriver faktiskt kontant betalning på anmodan om inget annat avtalas. Inte 30 dagar som många tror är standard.

Hur som helst så är a´conto betalning ett bra sätt att veta att man får betalt.

Själv har jag väldigt goda erfarenheter av privatpersoner vad gäller betalning. Snarare så att företag/ företagare har en tendens att slira med betalningarna....
 
PatrikJo skrev:
Eller så är det helt enkelt så att man är mer noggrann när det rör sig om fakturor i 10 000kr-klassen än hundralappar.
Det har hänt mig flera gånger, speciellt i de fallen där fakturan skickas med i lådan istället för i brev, att den hamnar någonstans där man "ska ta hand om den senare".
Jag sålde precis en fåtölj för 5 kr på Blocket. Killen som kom och hämta den (som kom i en hantverkarbil) ursäktade sig och sa, jag hittade inte pengar i bilen men jag kan föra över pengarna om jag får ditt kontonummer. Jag sa, ta den bara.

Jag tror att om beloppet är lågt så tror jag värdet av betala i tid av många anses mindre viktigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.