Hur vill du att den nya skall se ut.

pär
 
Lite mer klassisk med 2glas tex speglar osv så den ser lite gammal ut:)


Ne det är inte fel dörren, vill göra om bara:)
 
Det kan man teoretiskt göra, men ekonomiskt är det inte lönt, bättre att bygga en ny dörr då i mitt tycke. Doorskinnen kommer att sitta fast väldigt hårt och det är stor risk att fördärva mkt om du ska riva loss dem.
 
Redigerat:
Hmm, detta var intressant.

Jag håller på och ska bygga en dörr till vårt skafferi. Tänkte använda en gammal (30-tal) dörr för materialets skull. Tror ni det funkar med två Domino-pluggar per sammanfogning, eller är krafterna i dörrar så stora att man behöver mer limyta? Tyvärr tillåter inte det material jag har att göra äkta tappfogar, men jag kan ju alltid köra lös tapp.
 
Tillägg: Det känns uppenbart att svaret är "ja" om man hade haft en Domino XL. Jag har tyvärr bara tillgång till en 500. Jag tänkte köra 4mm plywood i speglarna, så det borde ju ge bra stabilitet.
 
jonmo skrev:
Hmm, detta var intressant.

Jag håller på och ska bygga en dörr till vårt skafferi. Tänkte använda en gammal (30-tal) dörr för materialets skull. Tror ni det funkar med två Domino-pluggar per sammanfogning, eller är krafterna i dörrar så stora att man behöver mer limyta? Tyvärr tillåter inte det material jag har att göra äkta tappfogar, men jag kan ju alltid köra lös tapp.
Vad är det för dimensioner på ramträet? Vad är det för storlek på det färdiga dörrbladet?
 
Ska börja med luckan som ska sitta ovanför skafferiet, den ska vara ungefär 540 x 540. Sedan skall dörren ha samma bredd, men vara 2m hög. Dörren tänker jag ska ha tre speglar, så fyra tvärgående bräder. Virket när jag slipat bort färg och planhyvlat borde vara runt 3 cm. Det är furu, men rakt och torrt.
 
Hej jag är ny på forumet. Planerar att en parytterdörr. Dörren skall ha speglar på både ut och insida.
Tjocklek på dörren ca 72 mm.
Isolering 50 mm cellplast.
Speglar av HDF.
Några funderingar...
Notspår för speglarna, räcker 4 mm bredd ?
Yttekanten runt speglarna, räcker 7 mm för att fästa lister ?
Rekommenderad tjocklek på HDF i speglarna ?
Kan tänka mig att gå ner till 40 mm isolering i syfte att göra spegelkonstruktionen stabilare.
Tacksam för lite tips...
Hälsar/GEKO
 
Hej Fanjunkarn !
Din spegeldörrar ser intressant ut. Jag har ställt lite frågor på forumet ang parytterdörr men tyvärr inga tips/svar. På din din dörr verkar speglarna hållas på plars av listerna i falsen, är det så? Hur tjocka är dina speglar i falsen ? Har du speglar på både in och utsida ? Hur mycket isolering får du plats med?

Vänliga hälsningar/GEKO
 
Tack för tipset jonmo, när du har läst boken får du gärna ge mig en hint om det även avhandlas isolerade spegeldörrar. Påbörjar inte mitt dörrbygget i närtid. Håller på och tilläggsisolera min lilla hobbyverkstad och det tar sin tid...
GEKO
 
Will do!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.