Tomas Andersson skrev:
@ gunric Tack
@ Berne88 Tack.

Och nä jag är bilmekaniker men har ganska lätt för mig att se i huvudet hur jag vill ha det. Man kan säga att jag jobbade fysiskt på dagarna och kvällar men kopplade el och multimedia i huvudet på nätterna så det var lite svårt att sova. När allt var klart var jag mycket trött men lycklig. Det tog nog lika många månader att bli normal igen som renoveringen tog. Jag ska även tillägga att jag har en duktig fru som inte är rädd för att jobba fysiskt.. Tack Mia

Eftersom allt var mina idéer var jag var tvungen att rita upp lite på papper så elektrikern som hjälpte mig skulle förstå hur jag ville att vi skulle koppla. Man bör ha en förstående elkille om man vill ha det så här. Och själv får jag ju inte göra det eftersom man skulle bryta mot lagar och regler. Han tyckte däremot att det var roligt att jobba lite utanför ramarna av det alldagliga. Tack Hasse


Har en liten fundering,

När du börja riva, rev du ut allt? Altås alla golv, väggar ja inte dom som är bärande, å alla ytterväggar?

Funderar på hur stadigt huset blir när man väl gör de, för alla ytterväggar bärande delar måste ju stå på mark, som du sedan gräver runt, å
Gräver ut, då minskar ju marken runt om.

Hade du någon som var hemma hos dig å räkna på de?
 
Jättekul att se!!
 
Jag rev ut alla golv och eftersom jag inte skulle förändra rumsindelningen fick alla väggar vara kvar. Jag tog bort golvåsarna och stöttades upp väggarna med järnrör med en liten förspänning eftersom trycket mot backen blev högt och jag tänkte att dom skulle sjunka lite under tiden.
Jag sparade 10cm extra utrymme under väggarna så plattan blev ca 15 cm under väggarna och 10 cm i övrigt alltså går väggen ner i plattan ca 5cm klädda med plast. Ytterväggar påverkades inget utan dom står kvar på grundmuren. Allt var stadigt under hela bygget och när ett hus som detta är byggt på lösvirke under 60 talet och mycket av virket var dessutom rivningsvirke i från en annan byggnad så kan man säga ett dom tog till virket och det känns som allt var dubbelt så grovt en vad man bygger i dag. tex har jag takstolarna sittandes på 80 cc.
Under huset sög vi ut ca 20 cm matjord eftersom det hade varit ett växthus på denna grund innan detta hus byggdes. På den tiden lämnade man jorden under huset och den skapade lukten vi ville bli av med. Det lustiga är att väldigt många har sagt att det luktar mögel i huset men jag har hela tiden sagt att det luktar jord och någon mögel fans det ingen stans. Det var ju skönt men ännu skönare är det att bli av med all tråkig lukt.
En annan rolig sak är att när betong brinner bildas värme. Tempen i huset dagen efter gjutningen var 40c och fuktigheten var hög trots fönster öppna på flera ställen.
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
men var du ledig från jobbet, eller gjorde du de här efter jobbet?

la du lumpapp uppe på betongen sen, å sen de nya golvet

när kommer nästa film:)?
 
Jag har en egen verkstad och förklarade för mina kunder vad jag gjorde så jag tog endast akuta problem med bilarna och hoppas att dom skulle återvända till mitt företag efter renoveringen. Jag tror nästan alla återkom så jag måste ha riktigt bra kunder :)
Ingen papp på betongen utan där laminatgolv lades finns det en plast som man skall lägga mellan. Klinker lade jag direkt mot plattan (efter rätt tid i snävaste laget) tror det var ca 6 veckor efter gjutning. En kompis hade en mätare för betong. Annars kan man tejpa byggplast på golvet och ta bort den efter ett dygn och då får det inte finnas fukt där.
Den tredje och kanske roligaste filmen kommer ta längre att göra eftersom allt roligt finns i den och nu jobbar jag som vanligt med både verkstaden, smartahem, och barna måste få sin del av mig. Men håll ut jag lovar att den kommer.
Tomas
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Byggde lite släpljus efter väggarna i dag i ett av badrummen.
Lite missvisande i färgerna men det är knäppt med mobilkamera
IMG_0052_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0043_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inköptslista

Lister från bauhaus
Led stripes varmvit från kjell o company (3,4W per meter)


Kika nedre vänstra hörnet på andra bilden. Detta vägguttag kan jag verkligen rekommendera som smälter in i miljön fint.
 
Film nummer 3 är uppe på min hemsida http://mowi-tech.se och handlar om hur jag styr min multimedia.
Det kommer även fler filmer framöver som handlar om mina lösningar i hemmet. Jag har beslutat mig för att göra korta filmer om olika lösningar så det inte grötar ihop sig och för att jag skall komma vidare. Nästa riktigt korta fil kommer att handla om hur jag byggde mina rullgardiner motorstyrda.
Ni här på denna tråd har säkert liknande lösningar som jag är nyfiken på så dela gärna med er så kanske man får lite nya idéer.
 
Även en 4 film med hur jag byggde motoriserade rullgardiner som styrs av zipato och fibaro kom upp ikväll. :)

http://mowi-tech.se
 
Häftiga lösningar. Jag skulle vilja bygga ett litet system till mitt biorum som liknar ditt. Inte en massa olika fjärrkontroller utan allt styrs via en iPad. Får läsa mig in lite mer på automation :)
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
@Ramnemark Jag kan verkligen rekommendera Irule som mediastyrning. Ganska lätt att göra det vanligaste kontrollerna och funktioner som är mer avancerade en vad jag har lärt mig så man är inte direkt fullärd i irule.
 
Okej. Hade varit gött att få in din styrning så projektor och belysning styrs av de. Kul med lösningar över det vanliga :)
 
Så här kan man logga temperaturer hemma med zipatoboxen. Roligare än open.sen.se tycker jag eftersom det loggas från start och lång tid framåt sedan är det bara välja intervall själv.
Det kan ta lite tid innan loggarna dyker upp

http://mowi-tech.se/temperatur-hemma-hos-mig
 
När du sög ut jorden, vad hade du för fläkt/sug?
Jag har börjat med att försöka få bort 70m2 med jord som varit "isolering" i golvbjälklaget nu och att skotta det i sopsäckar o bära var besvärligt...
 
asenstam skrev:
När du sög ut jorden, vad hade du för fläkt/sug?
Jag har börjat med att försöka få bort 70m2 med jord som varit "isolering" i golvbjälklaget nu och att skotta det i sopsäckar o bära var besvärligt...
Jorden måste sugas med sugbil eftersom inga vanliga fläktar kan uppnå det undertryckte i så grov slang (mycket effekt)
Däremot spånet är ju lätt så där gick det med en fläkt som har suttit på en industri som utsug. Denna gick att köra på vanliga säkringar (trefas)
 
Tomas Andersson skrev:
Så här kan man logga temperaturer hemma med zipatoboxen. Roligare än open.sen.se tycker jag eftersom det loggas från start och lång tid framåt sedan är det bara välja intervall själv.
Det kan ta lite tid innan loggarna dyker upp

[länk]
Hur löste du det här? Har kollat efter en bra lösning för temperatur-loggning ifrån zipaboxen men inte hittat någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.