Sånt borde finnas över hela Sverige, men jag tror det är Linköping som tydligen valt att ha lantmäteriet i egen regi som kan göra detta.
 
Jag brukar använda metrias gratistjänst kombinerat med ratsit. Då får jag reda på iaf vem som bor på fastigheten (och även lönerankningen, vilket är lite roligt)
 
D09
Mailar alltid kommunens kartenhet / arkiv då plockar dom fram massor om fastigheten :)

Men att kunna göra det direkt själv är ju kanon :)
 
Vad har Metria som är gratis?
 
  • Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jag får frågor om hur man hittar en fastighetsbeteckning eller vem som äger en fastighet, dvs ett hus och/eller en bit mark.

Jag skriver svaret här så att det kan återanvändas. Kan vara bra också att fylla på med tips och frågor efter hand i tråden.

Har du bara adressen så hittar du fastighetsbeteckningen via Metrias tjänst FastighetSök för alla, en gratis tjänst. Klicka här för att komma till FastighetSök.

Hur får jag ett gratisresultat på vem som äger huset?
 
sy97jgu skrev:
Hur får jag ett gratisresultat på vem som äger huset?
Som nämnts ovan:
Begär utdrag ur fastighetsregistret hos lantmäterienheten i berörd kommun.
Då får man reda på hur det ser ut med servitut, bygglov, detaljplaner, etc. Dessutom får man veta vem/vilka som äger fastigheten och vad de betalade för den.

Dessa dokument faller inom offentlighetsprincipen, så de kostar inget och du kan vara anonym, om du vill.

Jag brukar ringa och be dem melja dokumenten, enklast så...
 
Har provat 22 gånger mn fungerar inte skitsida
 
Per Eskilsson skrev:
Ett enklare alternativ är att söka på fastighetskarta i App Store och ladda ner en app som heter Huskolla. Väl inne där kan man klicka på Sök via karta och tillåta att appen använder din nuvarande plats. Då får man upp en fastighetskarta med nålar på. Klickar man på en av nålarna så får man veta adress och fastighetsbeteckning, boyta, markyta, taxeringsvärde, försäljningsdatum och försäljningspris. Dessa uppgifter kostar inget. Intressant tycker jag.
tror appen är borta:/ kan inte hitta den, har den bytt namn?
 
hur ska man tolka de här: LagfartFång saknas:

på en fastighet, står inte vem som äger den?
 
berne88 skrev:
tror appen är borta:/ kan inte hitta den, har den bytt namn?
Laddade just ner appen efter att ha läst denna tråd så den finns fortfarande kvar.
 
berne88 skrev:
hur ska man tolka de här: LagfartFång saknas:

på en fastighet, står inte vem som äger den?
Nu svarar jag på en jättegammal fråga, men ändå:
Fång betyder hur man har skaffat fastigheten, kan vara t.ex. genom köp, arv, gåva, bodelning.
Saknas den informationen betyder det alltså att det inte framgår hur den lagfarna ägaren fått fastigheten i sin ägo.
 
Vrf få man inte se vem som äger en fastighet i bland, å i bland inte?

köpte nyss en fastighets "info" står bara gåva 1989, men inte vem som äger den eller har ägt den:S
 
Jag har fullständig beteckning till en viss fastighet som såldes under 2014 och skulle vilja gratis få reda på namn, adress och telefonnummer till FÖRRE ägaren av den. Vilket är smidigaste sättet?
 
Posia skrev:
Jag har fullständig beteckning till en viss fastighet som såldes under 2014 och skulle vilja gratis få reda på namn, adress och telefonnummer till FÖRRE ägaren av den. Vilket är smidigaste sättet?
Ring kommunen eller Lantmäteriet
 
Drar upp tråden lite.

Man är ju sugen på att skaffa sig en bit mark. Har nog hittat ett ställe som passar. Dock så är det bara skog/sly där och om man tittar på vad bonden självklart äger/brukar så är skogen kanske samma ägare eller annan tomtgräns. Men vad är smidigaste sättet att ta reda på vem som äger marken och hur räknas ett skäligt pris ut?

Antar att det har att göra med om det finns skog på marken. var marken finns i närhet till stad eller liknande. Är ett träsk värt noll jämnfört mot plan mark?
 
  • Gilla
joob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.