Paxman skrev:
Var bor du någonstans...Bogotá, Colombia...? :x
Nej, jag bor i Sverige. Här inträffar det inbrott.

Av din fråga att döma så låter det som att du hittat en plats där inga inbrott sker. I så fall så är det bara att gratulera.

Eller menar du att det inte är något som känns viktigt? Jag vill inte att min tioåring ska ringa mig och gråtande berätta att någon svinat ner hans rum i jakt på hans dopsmycken. Då får han gå hem till mormor istället.

Är mitt resonemang konstigt?
 
Redigerat:
Inte konstigt...men det låter som att du är väldigt rädd för något som händer otroligt sällan.

Som jag skrev tidigare i tråden är jag uppväxt i ett av Sveriges exklusivaste områden där inbrott skedde lite då och då, och aldrig har jag hört någon motivera sitt larm på det sättet...det gjorde mig sorgsen att det, här i Sverige, finns människor som känner som du...
 
Jag ser ju vad du skriver men jag vet fortfarande inte hur jag ska tolka det.

Hade det känts bättre för dig om jag sagt att min främsta anledning till att ha larm var att skydda värdefulla föremål? Alla prylar går att ersätta, men ett barn som inte känner sig tryggt i sitt eget hem är svårare att sätta ett pris på. Jag vet inte hur man resonerar i "ett av Sveriges exklusivaste områden", vad det nu har för relevans.

Inbrott sker otroligt sällan? Kanske borde säga upp försäkringen också då?

Väldigt rädd? Allt är relativt. Har du själv barn? Om inte så faller mitt resonemang på plats om/när du själv blir förälder.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Paxman skrev:
...det gjorde mig sorgsen att det, här i Sverige, finns människor som känner som du...
Det där får du hemskt gärna förtydliga.
 
Ni kan ju ta det via PM.
 
Sebastian> En sån är ju klockren för dom som har problem med buset!
 
Paxman skrev:
Inte konstigt...men det låter som att du är väldigt rädd för något som händer otroligt sällan.
Jag gissar att du inte haft inbrott? Det har jag. Jag bodde i en sunkig lägenhet i ett av ortens fattigaste områden.

Nu gör jag nästan vad som helst för att inte drabbas igen.

Det går helt enkelt inte att beskriva känsla av att inte känna sig "hemma" ens i sin egen bostad. :confused:
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Helt riktigt, Nyfniken. Det har jag redan redovisat i tråden, följt av texten att mina tankar kanske kommer ändras radikalt om jag råkar ut för det. Däremot vägrar jag att leva med rädslan för något jag kanske kommer råka ut för...så kan man inte leva, då är det lika bra att ge upp direkt enligt mig. Man måste ju i så fall sluta köra bil, flyga, gå över gatan, åka buss och tåg, äta fet mat, dricka alkohol, röra sig bland andra människor och en massa andra saker som kan skada en.

Larmfirmor säljer inte larm, de säljer falsk trygghet enligt mig, och de spelar på folks irrationella rädsla. Inga blir gladare om rädslan ökar hos folk, så att dörrförsäljarna snackar om att det är inbrottsvåg i området, att grannarna skaffar larm på löpande band och visar upp bilder på hur det ser ut efter inbrott är skräckpropaganda för att sälja mer larm.

Jag skrev tidigare i tråden att jag tror att man blir räddare av att ha en massa säkerhetsprylar runt sig. Det är ju lite "hönan eller ägget" men i den här tråden verkar i alla fall de som har larm vara väldigt mycket räddare för att råka ut för inbrott än vi som har inställningen att larm är onödigt...:rolleyes:

Återigen, råkar jag ut för inbrott är det stor sannolikhet att jag ändrar inställning...men fram tills dess tänker jag känna jag mig trygg utan larm, precis som jag känner mig trygg att inte bli rånad av någon som ringer på dörren när jag är hemma...
 
Paxman> Hur hade du kännt om någon hade varit inne hos dig utan att du märkt det? Jag tänker mig nån som dyrkar upp ditt Assa-2000, plockar lite russin ur kakan, lämnar och låser efter sig. Detta upptäcker du kanske efter nån vecka, nån månad, hur resonerar du då?

Själv har jag aldrig drabbats av inbrott, däremot upptäckte jag brytmärken på dörrlåset till en maskin som jag har parkerad bakom vedboden längst in på tomten vid ett tillfälle. Jag bor mitt i ett villaområde, sveriges näst största stad, återvändsgata och insyn från granne osv. Man ser inte maskinen om man inte går 40m in på tomten och runt boden. Hade aldrig kunnat tänka tanken att nån varit inne i min trädgård så långt.
Blev väldigt orolig och satte upp HD-kameror med infra och rörelsedetektion mot min infart, jag blev förvånad vad jag fick se vid ett tillfälle, en natt då min fru vaknade av ett ljud. Jag fick se en bil stanna precis vid infarten, en snubbe går ut och vandrar in i min trädgård och går tillbaka till bilen nån minut senare. Det min fru hörde misstänker vi är när han drog i dörrhandtaget.
Vi båda upplevde detta som väldigt läskigt då vi har småbarn och jag som inte ens vaknade. Man brukar säga att det man inte vet har man inte ont av. Men kontrollfreak som man är så vill man ändå ha kontroll på om nån rör sig runt mitt hus när jag sover eller inte är hemma. Eller tar sig in för den delen också.
 
A
Paxman, att man är "rädd" för inbrott bara för att man skaffar larm är din egen tolkning och jag tror dessutom att det är en helt felaktig tolkning när det gäller de allra flesta.

Angående att det är falsk trygghet osv med larm så får man ju tänka lite själv och inte ta larmfirmorna/försäljarna på orden, de försöker kränga larm och drar såklart till med precis vad som helst. Ingen skillnad från vilken annan försäljare som helst. Många personer i den här tråden har beskrivit deras motiveringar till att skaffa larm och så vitt jag kan bedöma finns det inte speciellt många som legat vakna om nätterna pga rädsla för inbrott, och blivit lurade av en dörrknackare och tror att ett larm skrämmer bort alla tjuvar....
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Tompamannen skrev:
Paxman> Hur hade du kännt om någon hade varit inne hos dig utan att du märkt det? Jag tänker mig nån som dyrkar upp ditt Assa-2000, plockar lite russin ur kakan, lämnar och låser efter sig. Detta upptäcker du kanske efter nån vecka, nån månad, hur resonerar du då?
Ingen aning, det högst hypotetiska scenariot får mig dock inte att skaffa larm.

Ni som är så rädda för att bli attackerade...varför skaffar inte ni livvakter som bevakar er dygnet runt? Funderar ni på att skaffa ett "safe room" i huset?

Jag raljerar här, och påstår inte att ni agerar fel när ni skaffar larm (även om väldigt många verkar ta det jag skriver som personliga påhopp). Min poäng är att någonstans måste man ju dra gränsen för vad man garderar sig mot och vi har (hittills) dragit gränsen att vi låser huset så att det krävs lite mer än bara att trycka på dörrhandtaget för att ta sig in. Vi drar gränsen där eftersom vi tror att ju mer säkerhet, desto räddare blir man och vi inte vill göda larmbranschen.

Alla har rätt till sin egen uppfattning och jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om det skulle vara så att vi råkar ut för ett inbrott. Jag lovar att skriva om det i den här tråden i så fall.
 
A
Paxman skrev:
Ni som är så rädda för att bli attackerade...varför skaffar inte ni livvakter som bevakar er dygnet runt? Funderar ni på att skaffa ett "safe room" i huset?
Det vore coolt. Men det kan också vara så att vi har gjort en rimlig bedömning av vad det kostar och vad vi får. Att till exempel uppskatta att nån slår en pling och skickar ut en brandbil när kameran konstaterat att tvättmaskinen står i lågor, och man själv inte är tillgänglig, känns inte riktigt samma sak som att man är ständigt rädd för att bli attackerad. Jag tror du får försöka släppa uppfattningen om att vi alla har skaffat larm i ren förskräckelse för att en sliskig försäljartyp knackade på dörren och hotade om att just vårt hus är det enda i byn som inte har deras fantastiska larm med inbrottsimmunitet.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Äh. Ni tycker olika men du ska inte behöva känna dig som en idiot.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Fred>Jag upplever det som att du inte kan acceptera att vissa vill ha larm. Och det har inget med rädsla att göra, iaf. inte för mig då larmet endast är aktiverat när vi inte är hemma. Däremot vill jag ha kontroll, precis som ett hemautomationssystem innebär. Ingen har väl hävdat att du har tvångstankar för vad du ska installera i ditt hem? Acceptera andras åsikter och vi accepterar dina istället för att likt en femåring sätta sig i hörnet och sura:D
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.