Har en rookiefundering på hur en grundkonstruktion kan se ut.

På vårt hus så har tidigare ägare byggt ut huset med "platta på mark" grund. Och sådana konstruktioner har jag letat fram på nätet. Men det jag inte hänger med på riktigt är när man vill ha plattan i samma höjd som den tidigare grunden, dvs ca 1m upp från mark.

Murar man sockeln på plattan och fyller allt med betong eller hur brukar man lösa det?

Nu kanske man slipper ligga sömnlös och fundera på detta :)
 
  • Gilla
Sajke
  • Laddar…
Vi har en sluttande tomt och där murade man upp en grund med lecablock som sen fylldes och packades och på det så gjöts en vanlig platta. Vill du har mer info eller bilder på hur det såg ut kan jag fixa det.
 
Gärna! Vad fyllde ni grunden med, singel?
 
Ber om ursäkt för ett sent svar. Grunden fylldes med kross/singel och jag bifogar några bilder under arbetets gång och det färdiga resultatet.

P1010429.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1010432.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC02011.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC02107.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC02181.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
marmi
  • Laddar…
Tack!! Det där förklarade nästan alla mina funderingar. Är det en sula den står på eller är det packat grus som muren är ställd på?

Nu fick jag idéer på hur grunden kan bli konstruerad för vår kommande tillbyggnad.

Än en gång, tack så jättemycket!
 
Allt står på en gjuten sula. Bilden visar gjutformen för sulan.

P1010421.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har med en liknande konstruktion, och där står leca-muren på en sula. Har för mig att den var 20cm hög och 40cm bred.
 
Jag håller också på att titta på en sluttande tomt och blev intresserad av din konstruktion mr_bygg. Hur mycket merkostnad blev det med den konstruktionen jämfört med om det hade varit en vanlig tomt tror du, det ser ut som att du höjde upp sulorna ganska mycket också? Övervägde du krypgrund istället och hur kom det sig att du valde detta istället?
 
bjolo360 skrev:
Övervägde du krypgrund istället och hur kom det sig att du valde detta istället?
Bump! Blev också nyfiken. Tycker ts att det blev bra eller hade du gjort något annorlunda idag?
Vad tror forumet om denna lösningen på sluttande mark istället för krypgrund?
 
bjolo360 skrev:
Jag håller också på att titta på en sluttande tomt och blev intresserad av din konstruktion mr_bygg. Hur mycket merkostnad blev det med den konstruktionen jämfört med om det hade varit en vanlig tomt tror du, det ser ut som att du höjde upp sulorna ganska mycket också? Övervägde du krypgrund istället och hur kom det sig att du valde detta istället?
Merkostnaden blev ca 70 000 - 80 000:- jämfört med en vanlig platta utan några extra fyllnadsmassor. Så får vår del hade det troligen blivit mycket dyrare att fylla ut för en platta utan uppmurad sockel och då hade vi också förstört karaktären på tomten. Vi övervägde aldrig en krypgrund då extrakostnaden för lösningen med vår konstruktion inte blev så hög.

Pompadom skrev:
Bump! Blev också nyfiken. Tycker ts att det blev bra eller hade du gjort något annorlunda idag?
Vad tror forumet om denna lösningen på sluttande mark istället för krypgrund?
Jag är inte TS men jag kan svara i alla fall. Jag tycker att vår lösning blev väldigt bra och jag hade nog inte gjort något annorlunda idag. Det jag funderat på i efterhand eftersom sockeln blev så hög att vi skulle kunnat klämma in ett kallförråd under plattan för förvaring. Nu har vi byggt en altan runt en del av huset så där har vi fått massor med yta att gömma undan saker.
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Vi gjorde en tillbyggnad i samma förfarande som den andra tillbyggnaden.
Och jag ångrar inte en sekund att vi murade upp fyllde med kross, isolerade och sedan gjöt en platta med golvvärme.

För ca 17kvm gav vi ca 65000kr.
Kan nog leta fram lite bilder som visar grunden ifall det är intressant.

En offert vi fick var med krypgrund, men eftersom vi bor i slutning så är det aldrig aktuellt eftersom det är ofta fuktigt i marken.
 
Jag ska förlänga vårt hus 4m utmed nock (8.4 m brett)med 2 våningar, och har samma problem med hög sockel, drygt 1.3m till mark på ett av hörnen.
Ska ha gjuten betongplatta med golvvärme på nybygget och har krypgrund på det befintliga delen.

Mina frågor till er som har byggt på detta vis med en gjuten betongplatta på ca 10cm överst är:

-Är denna platta som gjuts mellan lekastenarna förankrad på något vis till lecastenen.

-vilken bredd har ni valt till lecastenen?, är det taklasten som styr bredden?, eller väggtjockleken? eller är det hur mycket isolering av kantbalken man vill ha?

-Har läst många trådar där det diskutteras den dåliga isoleringsförmågan som lecan har jämfört med dagens isolerade kantelement. Har ni kompletterat er kantbalk med isolering utanpå eller möjligtvis på insidan av leca muren?

Tacksam för era svar.
 
Plattan är inte förankrad utan den gjuts på samma sätt som om det hade varit kantelement. Vi hade leca hela vägen upp och isoleringsförmågan är troligen usel. Jag missade att tänka på det självklara utan räknade med att de som gjorde konstruktionen skulle tänkt på den biten. Så skulle jag gjort motsvarande konstruktion igen så skulle jag se till att välja isolerade kantelement högs upp eller nån liknande lösning.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Lika hos oss.
Man kan mäta upp en lägre temperatur på golvet närmast kanten när det är kallt ute.
Men det bör gå att sätta ett L element längst ut och gjuta en klassisk grund ovan.
 
Man skulle ju kunna mura de sista skiften Leca med ett block som är 150 mm bred. Och sedan ställa isoleringen innanför då hamnar ju större delen av väggen på isoleringen men får bra stöd av lecan. Dock skall man nog armera alla dessa skift ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.