roland53 skrev:
Ja, men Contura rekommenderar också i sina instrux. att man ska elda på ett lager gammal aska, dvs inte rengöra spisen efter varje eldning.
Detta asklager fungerar som en isolering och skyddar järnet i botten. ;)
Själva roster är säkert gjutjärn på alla eldstäder som har roster
 
roland53 skrev:
Ja, men Contura rekommenderar också i sina instrux. att man ska elda på ett lager gammal aska, dvs inte rengöra spisen efter varje eldning.
Detta asklager fungerar som en isolering och skyddar järnet i botten. ;)
Absolut.
 
Ok tack för alla svar! Men i min skalle känns der ologiskt att förbränningen ska vara så bra som möjligt genom att isolera eldhärden, vill ju ha ut värmen i huset och inte upp till kråkorna?

Tycker inte murstocken blir speciellt varm heller, bara precis över kaminen, antar att det är ett stort glapp mellan röret och gamla rökgången, kanske man kan fylla upp glappet med nått som överför mer värme till murstocken?

Om jag lägger en täljsten på toppen av kaminen, fördelar jag bara energin över en längre tid då?
 
Den kaminen du har är gjord för att avge värme så länge det brinner i den och kortare stund efter det, dvs avge värme snabbt.
Vill du ha något som värmer under längre tid och även efter det du eldat så får du byta den.

Men visst kan du bygga något runt den som lagrar värme, men då blir det både volym och vikt, så då det blir det kontroll av vad golvet kan bära. Några stenar är som en piss i Mississippi..
 
Det ser ut att ha eldats väldigt hårt i den spisen. Jag tror att du bör byta det krakelerade teglet mot nytt eldfast tegel och elda lite lugnare i spisen. Om du sätter täljsten på utsidan av spisen kommer det att fördröja värmen en aning, men inte så att det spelar någon stor roll. Dessutom kommer du att höja temperaturen på spisens insida så att den blir ännu varmare. Skall man i nämnvärd utsträckning öka tiden som värmen avges bör det vara fråga om något ton sten. Det sätter man inte på en befintlig kamin.
 
Värmekulit, som jag känner det, används som isolering, bl.a i skorstenar när man sätter i ett insatsrör.

Man ska komma ihåg att att eldfast tegel i sig blir ett värmemagasin, än om ett litet obetydligt sådant.

Värmekulit isolerar men kan man verkligen räkna det som värmemagasin? Det är väl bara isolerande och inget annat!!??
 
Jahajahapp ett projekt mindre då verkar det som =) Nu sitter jag å eldar med öppen lucka för att få lite mer värmestrålning, förbränningen blir ju långsammare, och man ska väl undvika det, men jag tror jag får ut mer värme i rummet..? Har en luftvärmpump ca 4m mittemot som jag sätter på fläktläget när jag eldar med autoläge på air swingen.

1422127757700-1530701033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Värmekulit, som jag känner det, används som isolering, bl.a i skorstenar när man sätter i ett insatsrör.

Man ska komma ihåg att att eldfast tegel i sig blir ett värmemagasin, än om ett litet obetydligt sådant.

Värmekulit isolerar men kan man verkligen räkna det som värmemagasin? Det är väl bara isolerande och inget annat!!??
jag kan hålla med om att eldfast sten är bättre värmemagasin än värmekulit men så här används värmekulit i skivor

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...fu2uVybl-369BBQ&bvm=bv.84349003,d.bGQ&cad=rja
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
bluebudder skrev:
Jahajahapp ett projekt mindre då verkar det som =) Nu sitter jag å eldar med öppen lucka för att få lite mer värmestrålning, förbränningen blir ju långsammare, och man ska väl undvika det, men jag tror jag får ut mer värme i rummet..? Har en luftvärmpump ca 4m mittemot som jag sätter på fläktläget när jag eldar med autoläge på air swingen.
Utgå ifrån att du får betydligt mindre värme ut i rummet och mer ut genom skorstenen när du har öppna luckor. Du får mer av den direkta värmestrålningen från elden vilket kan upplevas som att det blir mer värme. Men eftersom ventilationen ökar våldsamt så kommer dels värmestrålningen från kaninens sidor att minska och dessutom drar du ut mycket mer av den varma luften som då måste ersättas av kall luft utifrån.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Aha ok, tack! Precis nyinflyttad sen en vecka, finns elellment, ser dyra ut, kaminen och luftvärmepump, fått råd att köra på luftvärmepump och kaminen, men det går åt en jäkla massa ved tycker jag, ska iofs åka å köpa riktigt torr blandved för 280/m3 imorn, just nu kör jag loggs från Jula.
 
bluebudder skrev:
Ok tack för alla svar! Men i min skalle känns der ologiskt att förbränningen ska vara så bra som möjligt genom att isolera eldhärden, vill ju ha ut värmen i huset och inte upp till kråkorna?

Tycker inte murstocken blir speciellt varm heller, bara precis över kaminen, antar att det är ett stort glapp mellan röret och gamla rökgången, kanske man kan fylla upp glappet med nått som överför mer värme till murstocken?

Om jag lägger en täljsten på toppen av kaminen, fördelar jag bara energin över en längre tid då?
För att komma till rätta med det ologiska så föreslår jag att du tar det ett varv till i skallen ;)
Rent krasst så har du fel. Du ska alltid eftersträva att ha en så hög förbränningstemperatur i eldhärden som möjligt - utifrån insats. Då kan du "snålelda". Ju ljusare glöden är, desto bättre, för då kan du strypa ner spjällen och suga ur så mycket värme ur veden som möjligt. Därför ska eldhärden isoleras av. Sedan ska du ta ut värmen ur rökgaserna. I den här kaminen gör du det i den övre halvan av kaminen. Men där du har veden, där det glöder, ska du absolut inte ta ut värme. Då får du bara dålig förbränning, det brinner dåligt och sotar, och det luktar skit ur skorstenen.

Jag kan ge dig ett exempel. Hjälpte en kompis att byta ut ett riktigt schabrak till kamin för ett par månader sedan. Den gamla hade nog tilltalat dig då den var utifrån dina teorier. Ganska stor, ett roster i mitten omgärdat av järn där man lade veden. Glas i front och sidor för att släppa ut strålningsvärme och, kanske framför allt, ge en fin eldupplevelse. Inte tillstymmelse till några avskärmningar av eldhärden. Installerad någon gång på 80-talet. Vi bytte ut den mot en ny Contura som är ungefär hälften så stor i omfånget. Frågade honom i dag hur den nya var att elda i jämfört med den gamla. Hans reflektioner så här långt var att han upplevde att den nya gav lika mycket värme, även om man fick elda den på ett annat vis. Den här kunde man lägga in ett ensamt vedträ utan att öppna några spjäll. Den gamla brann så kallt så när man fyllde på så fick man lägga in minst ett par vedträ och öppna spjällen för att få fart på den igen. "Och", sa han, "det går väl åt en tredjedel med ved nu mot tidigare".

Visst kan du ställa på täljsten på den. Utan att ha allt för stor kunskap i ämnet så tror jag nog att ett halvt ton eller så kan vara en bra början. Finns säkert de här som har betydligt mer kunskap och kan ge dig en uträkning på hur många kilowatt som lagras per ton. Men de kaminerna du ser som är klädda med täljsten är bara en ren utsmyckning.

Och stäng för tusan luckan! Det enda du gör är att du sänker verkningsgraden + att du suger ut en massa varmluft ur rummet. Sedan kanske strålningsvärmen känns bra. Men den säger inget om hur mycket värme som förs över till rummet. Jag har en rökgastermometer monterad mellan kamin och murstock och den dippar direkt om jag öppnar luckan mer än för att bara slänga in ett vedträ. Jag kan rekommendera att montera en råkgastermometer, särskilt kanske i ditt fall då du verkar vara lite novis i ämnet. Själv är jag nog allt annat än novis men jag har ändrat eldningsbeteende rejält sedan jag fick svart på vitt kring vad det är för temperatur på sakerna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Härliga svar! Tack Guzzi, en rökgastermometer ska införskaffas! En sista fråga (tror jag) Spjället i botten inuti är ju kanske 10x15cm, skulle man inte få jämnare förbränning om hela botten var spjällförsedd?

Typ? (Photoshopad)

2015-01-23-19.04.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Guzzi skrev:
Och stäng för tusan luckan! Det enda du gör är att du sänker verkningsgraden + att du suger ut en massa varmluft ur rummet. Sedan kanske strålningsvärmen känns bra. Men den säger inget om hur mycket värme som förs över till rummet. .
Det framgår inte av TS inlägg om kaminen har en friskluftskanal från utsidan till förbränningsluften.

Men om inte sådan kanal finns så måste förbränningsluften tas från rummets uppvärmda luft oavsett om luckan är stängd eller öppen då ev. via spjäll.
Mängden luft som går ut genom skorstenen (som avgaser) ökar förvisso med fullt öppen lucka men luckans läge är ju en funktion av hur man vill att förbränningen ska förlöpa, dvs luckan kan vara öppen, halvstängd eller helt stängd.
Strålingsvärme från spisen erhålles också, oavsett öppen eller stängd lucka :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.