Motorn är byggd 1976. Vet inte hur ventilsätena är men hoppas dom är lösa. På motorer byggda i gjutjärn var det populärt med ventilsätena direkt i gjutjärnet. Dessa krävde bly i bensinen för smörjning. Inget problem förrän blyet fasades ut under 80-talet. 98 oktan var den sista bensinen som man tog bort blyet ur. Därför varnade man under 90-talet för att köra oblyad bensin i äldre motorer och rekommenderade 98 oktan som gick parallellt men 95 oblyad. Sedan blev även 98 oktan oblyad. Motorer byggda i aluminium hade alltid lösa ventilsäten eftersom aluminium är mjukt och dessa ventilsäten var i material som klarade blyfri bensin. Likadant motorer för katalysatormarknader (USA, Japan) gjordes för blyfri bensin och hade alltid lösa ventilsäten i hårt material. Likadant krävde förgasarna blyad bensin för smörjningen. I princip hade alla bilar med katalysator insprutning och denna gjordes för oblyad bensin.
Sedan ger 98 oktan något högre effekt även i förgasarmotorer med modern motorstyrning genom att man kan ställa upp tändningen något men skillnaden är marginell, det är på turbomotorer man ser en skillnad.