Kompletterande tegeltakpannor köper du inte nya, de köper du begagnade.
Edit: Tvåa på bollen...

Blocket el i någon relativt näraliggande byggnadsvårdsbutik/centrum etc. det mesta finns. Särskilt som du bara behöver ett mindre antal som komplement.
Glöm betongpannor!

Grundprincipen för gamla hus är att använda samma material och samma byggnadsteknik. Då fungerar det bäst, utan otäcka/dyra överraskningar senare. Självklart får det bli mer el mindre inslag av moderna lösningar där det krävs, såsom t ex badrum.
Dessutom, om du bara är normalt händig och har tid och lust att göra mycket av jobbet själv, så är det gamla sättet & materialen nästan alltid väsentligt mycket billigare än moderna substitut. + att de är som gjorda för att bara byta det parti som är dåligt. Det är oändligt mycket billigare att bara t ex byta en dålig offerbräda på fasaden än att byta hela fasaden.
 
Polarens farsa är snickare han fick en massa tegelpannor mot att han tog ned dem.
Han stod och tvättade med vattenslang samt borrmaskin med stålborste.
Det såg ut som nya när han var klar.
 
Problemet med betongpannor är att de inte åldras med värdighet.

25 år gamla betongpannor kan se rätt trötta ut, medans pappen fortfarande har 15 års livslängd kvar. Vad gör man då?

Byter enbart pannorna? Då har man fortfarande ett 25 år gammalt tak. Eller ska man byta hela taket? Fast det egentligen finns 15 års livslängd kvar på pappen.
 
Ok. Ska undersöka mer ang kvallan på teglet.
ang tak stolarna så kan man nog lägga blypannor på taket om man vill väl tilltaget.

Självklart skulle jag hellre välja tegel men i slutänslutändan skiljer rätt mkt i pris och jag har en känsla det kommer dra iväg rätt rejält ändå.
kan vi använanvända det gamla teglet är det såklart en annan sak.

Ska be några kunniga kolla och räkna lite:)

På onsdag kommer sotarn o ska kolla murstocken.


Mvh/
 
När blir det dyrt att byta tak?
Man måste ju vinna enormt mycket på att göra det innan tex rötskador uppstår.
Och kan man återvinna material som tegelpannor så borde det vara en sparad kostnad.
Det man vinner i pengar, förlorar man kankse i tid?
Det ska bäras ned sorteras upp kapat okapat, tvättas, jagas enstaka ersättningspannor m.m.

Istället för att bara beställa en kontainer och skicka ned det från taket.
 
Haha det är ju ett sätt att se det:p
Har faktiskt inte fått någon offert på det men misstänker onekligen att det kommer kosta en hel del pga storlek och utformning.


Men nu blir det provisoriska lösningar tills sommaren tidigast.
 
Sotaren va på plats idag. Måste åtgärdas föga förvånande.
det som va lite surt var att skiljeväggarna för ventilationen hade rasat ovan tak men det lär iof inte va nåt jättejobb att fixa.

Har rivit lite mer på vinden i badrummet vilket hittils inte bjudit på några hemska överraskningar:)

Samt att jag råkade köpa en gersåg:)


20150121_140838.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kapten_Haddock skrev:
Ok. Ska undersöka mer ang kvallan på teglet.
ang tak stolarna så kan man nog lägga blypannor på taket om man vill väl tilltaget.

Självklart skulle jag hellre välja tegel men i slutänslutändan skiljer rätt mkt i pris och jag har en känsla det kommer dra iväg rätt rejält ändå.
kan vi använanvända det gamla teglet är det såklart en annan sak.

Ska be några kunniga kolla och räkna lite:)

På onsdag kommer sotarn o ska kolla murstocken.


Mvh/
Om pannorna är orginal/gamla så lär de definitivt gå att återanvända! Är de nyare så lär de vara av sämre kvalitet. Jag skulle aldrig byta ut gamla välbrända pannor mot den skitkvalitet som idag utgör marknaden.

/K
 
Hart du funderat på att bilda ett eget företag för detta projekt? Då kan du eventuellt köpa allt material billigare hos grossist.
 
Har inte tänkt på det. Är det vanligt förekommande?
Måste man inte ha intäkter att kvitta mot kostnaderna om det ska bli någon fördel?
Eller är det bara för att ha ett org nr när man ska handla grejor?

Mvh/ Nicklas


Thomas_Blekinge skrev:
Hart du funderat på att bilda ett eget företag för detta projekt? Då kan du eventuellt köpa allt material billigare hos grossist.
 
En firma kan existera utan intäkter och utgifter. Men med ett org nr kan du registrera dig som kund hos många grossister och förhandla om rabatter, t ex hos Ahlsells. Sedan kan du köpa. Formellt ska din firma sedan sälja varan till dig privat. Det kan vara något pappersarbete men köper du för hundratusentals så kanske det lönar sig.
 
Jag har goda kontakter när det kommer till material så jag tror inte det lönar sig för oss. Men tåls att tänkas på.
 
Bra. Ett ärligt Lycka Tilll! och berätta gärna hur det går.
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Att återanvända teglet är definitivt billigare än att köpa nytt vare sig det är tegel eller betong du köper. Rekommenderar verkligen att du behåller teglet och inte lägger betong som inte passar om du vill behålla ett gammal hus utseende. Om det saknas många pannor när du kollat igenom dem kan du antingen köpa likadana på Blocket där de är billiga och komplettera med dem eller lägga de du redan har på en sida och leta upp tillräckligt många begagnade liknande att lägga på andra halvan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.