Hoj!

Går i samma tankar själv så kul med denna tråd såklart.

Det jag fastnat mest i vad gäller arbetsgången är hur man utan stor fräs eller justersåg fixar till speglarna på ett smart sätt.

Jag gissar att du kanske sitter på ett bra tips Björn...

/M
 
Jag har som sagt en mindre vertikalfräs, så speglarna gick ganska lätt att få till efter att ha byggt ett högt anhåll. En vass hyvel och ett ordentligt anhåll är något som jag gissar kan vara rätt utrustning för att få till speglarna tillsammans med en rejäl portion tålamod. Att hyvla tvärs fibrerna är nog knepigt, men det finns fler här på forumet som kan komma med bra tips och erfarenheter.
Jag skulle tro att en handöverfräs skulle kunna underlätta en hel del. Jag har sett en del fina resultat av kombinationen handöverfräs och elhyvel (dock ej dörrspeglar). Det tar sannolikt mer tid än med en stor fräs men det går nog.
Det går att såga riktigt bra för hand med hjälp av en rak regel, eller så är en styrskena till cirkelsågen väldigt användbar. Det gäller att ha en vass klinga för att få till bra snitt.
Jag har fördelen att jag även ska ha lister runt speglarna, vilket kommer att dölja en del ofullkomligheter avseende sågningen.

Jag hör till de människor som inte kan hålla en handsåg rakt utan någon form av anhåll så olika konstruktioner för anhåll är ett måste om jag inte kan maskinsåga. (Tapparna är sågade för hand.)

När det känns lite motigt ibland så kan jag alltid tänka på att spegeldörrar har byggts med ren handkraft förr i tiden och då borde det gå att göra nu också och att jag har lyxen att kunna ta hjälp av maskiner till olika saker.

Jag hoppas att min ockupation av tråden kan inspirera (eller avskräcka) andra som funderar på att bygga spegeldörrar. Jag saknade som sagt någon riktigt bra beskrivning att gå på från början även om forumet innehåller idéer här och där. De dörrar som står modell för dessa kan jagt titta på men kan ännu inte plockas isär. Så jag började fundera på hur jag skulle kunna lösa olika problem och det jag visar är mitt sätt att bygga. Sen får jag lite bra tips av andra med en större snickarerfarenhet som läser tråden, vilket är trevligt. Huruvida mitt sätt är bra vet vi först om en så där 50 till 100 år.

Hälsningar
/Björn
 
Hejsan

Har också börjat på en ny ytterdubbeldörr med speglar eftersom den gamla som jag tillverkade av en trästomme beklädd med oljehärdad masonit inte ville hålla måttet, jag har nu gjort 2st dörrar som tillsammans blir ca 8 cm tjock och fyllt mellanrummet med cellplast och sedan monterat ihop.
Jag skickar lite bilder på den gamla dörren och det jag har av den nya, den är under ihopmontering ännu, skickar även liter bilder på innerdörrar som jag gjorde för några år sedan, alla dörrarna är förresten fräsade med överhandsfräs och stål från co.

Mvh

Anders
 
  • DSC00211.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0178.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0179.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00133.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stln och 2 till
  • Laddar…
Snyggt.
Det är kul att det dyker upp fler spegeldörrar. Och roligt att dina dörrar är byggda med hjälp av handöverfräs.
Nu väntar vi bara på att någon visar på några snygga dörrspeglar som denne har hyvlat för hand.
Bjoli gjorde helt klart rätt som startade tråden.

Hälsningar
/Björn Lindgren
 
Följer tråden och uppskattar din feedback Björn. Fick tillökning i familjen så jag släpar lite på snickerifronten. Har dock kikat på fräsar från Cobalt och lurar på att nyttja det till speglarna.
/M
 
Gratulerar till tillökningen.
Är det den tvåbenta varianten så är det ju lite att göra ett bra tag frammåt (20 år eller så:))
Och så får man ju anledning att bygga mobila spjälstaket till de ställen där man inte vill använda kompostnät.
Även fyrbenta kräver sin tid, fast där är det mer accepterat att använda kompostnät.

Hälsningar
/Björn
 
ranningen skrev:
Hejsan

Har också börjat på en ny ytterdubbeldörr med speglar eftersom den gamla som jag tillverkade av en trästomme beklädd med oljehärdad masonit inte ville hålla måttet, jag har nu gjort 2st dörrar som tillsammans blir ca 8 cm tjock och fyllt mellanrummet med cellplast och sedan monterat ihop.
Jag skickar lite bilder på den gamla dörren och det jag har av den nya, den är under ihopmontering ännu, skickar även liter bilder på innerdörrar som jag gjorde för några år sedan, alla dörrarna är förresten fräsade med överhandsfräs och stål från co.

Mvh

Anders
Med stål från co? Är det från Clas, vet du vilka stål det är i så fall?
Kan du beskriva hur du gjorde innerdörrarna? Är det limträskiva eller reglar som du använt till delarna för dörren (dimension?)

Funderar på om jag kan bygga skjutdörrar på ungefär samma sätt.
 
Så här gjorde jag på kursen.. 1387046005359.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 1387046033861.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrronny och 2 till
  • Laddar…
Fanjunkarn skrev:
Så här gjorde jag på kursen..[bild]
Det ser ju bra ut. Men hur får du till regelverket så att det inte skjuter sig och blir vindt?
Sen undrar jag hur du fäster de horizontella med de vertikala reglarna?

Vad består spegeln av för material?

Många frågor :)
 
Ramvirket är vändlimmat och de liggande delarna har en fräst tapp som går in i de stående. Allt är byggt i möbeltorr furu
 
jag tycker att våran ytterdörr inte alls är fin, har läst lite å det verkar som att man bygger dörrar i furu med en alu inlimmant, och även mdf,
någon som kan bekräfta? för i sån fall, skulle man kunna ta och dela på dörren, slänga bort den gamla å börja om från början men ha kvar sj stommen,
 
Släta dörrar (ej spegeldörrar) byggs i princip alltid med en tunn aluplåt på varje sida. Denn kan limmas separat, ofta mot vattentålig MDF/HDF om dörren skall sprutmålas. Kan också vara mot plywood. Oftare är dock plåt och utsida redan kombinerade, sk doorskin.

Skicka lite bilder på din dörr så kan vi nog lista ut vad som är vettigast.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Daniel_N skrev:
Släta dörrar (ej spegeldörrar) byggs i princip alltid med en tunn aluplåt på varje sida. Denn kan limmas separat, ofta mot vattentålig MDF/HDF om dörren skall sprutmålas. Kan också vara mot plywood. Oftare är dock plåt och utsida redan kombinerade, sk doorskin.

Skicka lite bilder på din dörr så kan vi nog lista ut vad som är vettigast.

Tänkte att jag citerar så du ser mitt inlägg��
 
Sorry missade detta. Förstår inte riktigt vad du menar är problem m dörren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.