Jag lämnade en materiallista till en av de 2 lokala bygghandlarna, material för totalt 60000 kanske, den som tog emot listan skrev ner ord. priserna och gav tillbaka den. På andra stället blev det 2000 dyrare än byggmax men dit har jag 15 mil och byghandeln körde ut mina varor till arbetsplatsen.
Har blivit en till lika order +allt annat som jag handlat under 7 års tid så inreda slängar så har dom missat minst 500000 på en klantig anställd...
Så se till att få prata med rätt person när du frågar efter priser
 
Hemmakatten
Vi köpte en sjövattenpump med tillbehör via elektrikern eftersom privatpersoner inte får handla på Robota. Elektrikern la inte på något extra eftersom det var vi som beställde och hämtade hos Robota. Han skickade med en kopia på fakturan från Robota och där stod att hans rabatt var mellan 40-50% på de olika delarna. Vi blev väldigt glada att få den rabatten, men elektrikern har blivit lite av en vän under årens lopp.

Han la inte heller på något när vi köpte fem dyra, italienska gatubelysningsstopar med armaturer eftersom det var jag som gjorde allt förarbete och hämtade stolparna, armaturerna och plintarna hos elgrossisten. Likaså var det när elgolvvärme skulle läggas in i sjöboden, det var just då en kampanj hos elgrossisten och vi fick elgolvet för det rabatterade priset + 10%, vilket blev en bra bit under vad vi skulle fått betala om vi köpte det själva.

Snickaren har alltid skickat med sina materialfakturor och lagt på 10%, helt okej tycker vi. De dyra kertobalkarna som kostade 75' la han inte på något alls på.

Inser att vi har lyckats anlita mycket duktiga och ärliga hantverkare. Men hittar man en duktig hantverkare så har denne ett kontaktnät med andra duktiga hantverkare eftersom man (hantverkaren) inte vill få dåligt rykte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas59 och 3 till
  • Laddar…
@hemmmakatten: notera dock att dina hantverkare mycket väl kan få en ytterligare kickback/rabatt på en separat faktura utan att du vet om den. Men annars låter det bra.
 
Vilka leverantörer kör med kickback? Jag gissar tex att woody gör det men inte beijer?
 
Hemmakatten
Lite lustigt att när man har positiva erfarenheter av hantverkare så ifrågasätts det som om det inte skulle existera. Kan berätta att timpriserna ligger i nederkant av vad som tas ut här i Sthlmsområdet. Den hantverkare som tar ut mer på materialet är rörmokaren men klagar inte eftersom han är oerhört serviceinriktad och har kommit inom några timmar och på helg när vi haft akuta problem (inget jourtillägg där inte). Snickaren har ingen servicebliskostnad (bor några km bort), elektrikern tar 140:- och rörmokaren 200:- men de bor några mil bort. Har aldrig betalat reseersättning till någon hantverkare. Plåtslagarens pålägg vet jag inte, men priset verkade rimligt och plåtarbetena är väldigt snygga. Målaren som måste komma flera ggr med tanke på torktid har inte heller debiterat extra. Så överlag har vi varit mkt nöjda, har aldrig klagat på en faktura.
 
jävla_hus skrev:
Vilka leverantörer kör med kickback? Jag gissar tex att woody gör det men inte beijer?
Tyvärr kan jag inte berätta exakt det jag vet pga klientsekretess. :( Men det är inte speciellt vanligt så vitt jag vet.

Hemmakatten skrev:
Lite lustigt att när man har positiva erfarenheter av hantverkare så ifrågasätts det som om det inte skulle existera. [...]
Är det mig du syftar på? - det var inte meningen att ifrågasätta dig i så fall. Jag har själv en hel del positiva erfarenheter och är mycket medveten om att det finns guldklimpar där ute, även om de kan vara svåra att hitta, speciellt i storstan.
 
Hemmakatten
Jo, det var nog dig jag syftade på lite men mest på den allmänna inställningen här på forumet att det inte finns bra hantverkare och finns de så luras de på materialkostnaden.
 
Fick nyss 17-22% rabatt på Woody, behöver ca 15-20 pall leca till husbygge så de fixade ordning konto eftersom jag kommer behöva mer prylar framöver. Även fast jag är privatperson :) Iofs hamnade lecan efter rabatt på samma pris som Bauhaus..
 
Jag har fruktansvärt olika rabattatser beroende på vad jag köper. Virke är runt 20%, gips, isolering osv ca 30%, spik, skruv, lim mm ca 50%, verktyg/tillbehör 0-40%, takpapp och pannor 20-40% osv
Vissa grejer som trall tex är det ibland 5% och ibland inte någon rabatt på.
Allting handlar om vilka marginaler handlaren har på just dessa saker.

Färghandlaren jag handlar på skickar alltid med en en följesedel med fantasipris på. Fakturan brukar ligga på hälften ungefär.
Tycker det är ett rätt fult sätt egentligen och brukar dela rabatten så kunden får 25% (ungefär vad han skulle fått om han gick och handlade själv)

Kickback är rätt ovanligt.
Men fina julbord, julklappar, reklamtröjor/mössor/kepsar och sånt brukar dyka upp.

Den största fördelen jag ser med att handla på "proffsbutiken" är att dom har "allt", jag vet var grejerna finns, kvaliteten är hög och skulle den mot förmodan inte vara det får dom tillbaka skiten, no questions asked samt att det är enkelt, jag kan dra iväg ett mail sent på kvällen och om jag missat något och det kommer med leverans tidigt nästa dag.

Men, viktigt att påpeka är att det är priset på sista raden som är intressant, inte rabattsatsen.


Bonus: var inne på Hydroscand för ett tag sedan, utan att fråga fick jag 90% på ett par slangkopplingar. Sjukt!



Blev betydligt längre än menat...
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
pinussen skrev:
Fick nyss 17-22% rabatt på Woody, behöver ca 15-20 pall leca till husbygge så de fixade ordning konto eftersom jag kommer behöva mer prylar framöver. Även fast jag är privatperson :) Iofs hamnade lecan efter rabatt på samma pris som Bauhaus..
Det är svårt att konkurera med Byggmax, Bauhaus osv då dom inte har samma service, personalen har oftast inte en aning vad dom säljer osv
 
hantverkare1 skrev:
[...]Bonus: var inne på Hydroscand för ett tag sedan, utan att fråga fick jag 90% på ett par slangkopplingar. Sjukt!
Jag känner en av sönerna till ägarfamiljen till Hydroscand mycket väl. Nu förstår jag varför han bor i sånt fint hus. :)
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Det jävliga är att jag innan jag såg att jag fått så mycket rabatt tänkte: fan vad dyrt det blev!
 
Vi (byggföretag) frågar för det mesta på pris hos ett antal bygghandlare på alla inköp över 10.000:- eller därikring, trots att vi har en favoritbygghandel. Inte ovanligt på en order där offerterna ligger på säg 30.000:- att det går att pressa ytterligare 5-10,000:- när de ställs mot varandra. Ofta är det någon som vill åt ordern, mest för att någon av konkurenterna inte skall få den.

Principen är rimligtvis lika för privatpersoner med lite skinn på näsan och som inte skäms för att ställa säljarna mot varandra per telefon, även om startbuden må vara lite högre än för oss som är stora kunder från början. Till sist är det alltid någon säljare som vill ha ordern lite mer än någon annan.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C
Påminner mig om jonselektriska.se eller vad den hette. Affärsidén var att man beställde prylar på hans webbsida, ordern gick vidare till Storel och sen åkte man dit och hämtade ut grejorna själv. Han gjorde förstås ett påslag, men priserna låg ändå under grossistlist. Han fick väl bra rabattsats med de volymerna. Tyvärr blev det inte så långlivat. Jag hann handla en del prylar iallafall.
 
Bauhaus system för rabatter är att ju högre belopp du handlar för, desto högre procent rabatt får du.
Eller, du får inte rabatt men värdecheckar att använda på Bauhaus nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.