R
Jag kollar på lite nya stolplyktor då mina nuvarande är gamla och rostar. Mina nuvarande är fästa med ett spett som är nertryckta i marken, på spettet sitter en platta. På plattan ställer man sedan stolplyktan och skruvar fast med mutter. Däremot när jag nu tittar på nya stolplyktor så ser jag att man verkar behöva gjuta en plint eller vad de kallas för att förankra lyktan. Vet någon om någon säljer stolplyktor med samma typ av förankring som mina nuvarande med ett spett man skjuter ner i marken och sedan skruvar på lyktan mot denna? Känns så meckigt att behöva gjuta plintar annars...

http://www.jula.se/catalog/el-och-b...omhusbelysning/stolplyktor/stolplykta-422054/
 
För femton år sedan gjorde jag så här.
Jag tog en målarburk (10 liters), skruvade fast pinnbultarna i stolpen.
Ställde hela arrangemanget i målarhinken och hällde därefter i betong.
När betongen hade brunnit (i garaget) skruvade jag isär fundamentet och stolpen och gick ut och grävde ner fundamentet i backen.
Burken /fundamentet grävde jag ner så att ovankant är ca 5-10 cm under marknivå så att endast pinnbultarna syntes.
Sedan tog jag dubbla muttrar, en på ovansidan och en på undersidan av stolpfoten.
Då var det lätt att justera stolplyktan så att den stod rakt.
Där har det sedan stått i femton år och när jag grävde upp fundamentet häromdagen kunde man fortfarande läsa all text på målarburken!
Orsaken till att jag grävde upp det var att jag behövde byta stolpen och naturligtvis passade inte den nya stolpens infästningar med det gamla fundamentet.
Gjorde då en likadan lösning för den nya stolpen.
Jag var lite orolig för femton år sedan att fundamentet inte skulle räcka till då jag bor på blåsiga västkusten, men det stod emot både Gudrun o Per.
 
  • Gilla
Mon Amie och 1 till
  • Laddar…
R
får ta o börja fjuta plintar i garaget då...tack
 
R
Jag såg en fördel med att använda en gammal 10 liters målarburk.
Dels hade jag sådan tur att burken var 21 cm hög och de gängade stängerna ca 30 cm.
Diametern på burken är 27 cm så den blev stabil mot underlaget.
När jag grävde ut hålen för fundamenten la jag en del tid på att få underlaget i botten på gropen så rakt som möjligt.
Grävde lite djupare än jag behövde och la lite sand i botten som då blir lätt att justera.
Det blir lättare att justera pollaren/stolplyktan så den står rakt om fundamentet står någorlunda i våg från början .
Mitt förslag är att du åker till en målarfirma och frågar ifall du kan få ett gäng tomma målarburkar, tror inte det ska vara några problem.
Om du använder gjutrör måste du täta dem i ena änden inför gjutningen.
Höjden på gjutröret avgörs av längden på de gängade stängerna. Tanken är att de ska sticka upp 5-10 cm ovan betongen på fundamentet.
 
Gjuta plintar som sticker upp lite vore väl smart, eftersom rosten med hög sannorlikhet beror på hundkiss. Betong känns enklare att säkra mot sådant?
 
R
Stolplyktorna står på min tomt så de är inga hundar som kissar på dem.
Stolparna är ca 110cm höga. En 10l färgburk full med betong känns som det är i allra största laget. Jag tror de får bli ett gjutrör till varje med kanske 20cm i diameter. Sen ska jag bara hitta gängade stänger som passar i hålen. Har aldrig sett sådana gängade stänger på byggmax?
 
Gängstång finns på byggmax.
 
R
Beror nog på vad du kapar med. :)
 
R
vad ska man kapa med
 
Roland112 skrev:
OK! Fann den men om man kapar i denna stång i flera stänger, blir då inte gängan förstörd där man kapar och så kan inte muttern snurra på gängan?
Rundar du av kanterna lite lagom brukar det fungera. Ett annat "trick" är att ha en eller flera muttrar på stången innan du kapar. Efteråt gängar du av muttrarna över den kapade ändan. Muttrarna fungerar då som ett slags primitiva gängsnitt och "justerar" förhoppningsvis gängan vid kapstället.
 
Det funkar bra att kapa med en bågfil. Har alltid gjort de gångerna jag har gjort det i alla fall :)
Hur löser du det med kabelinföringen? Kommer kabeln rakt underifrån så måste du väl ha ett rör/slang i plinten där du kan dra in kabeln?
 
Roland112 skrev:
vad ska man kapa med
Bågfil om du är tålmodig. annars vinkelslip.
 
R
ok, tack. Jag får väl också antagligen gjuta in en rörlig kabelslang så att kabeln kommer in i sidan på plinten under jord och sen tittar den andra änden upp rakt upp på plintens ovansida?
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.