aldrigklar skrev:
Nej, inget "gömställe för värdesaker hemma"! Det är ett av de absolut vanligaste och värsta misstagen.
Om det handlar om prylar som är så hanterbara att de går att gömma (smycken, kontanter, viktiga papper osv) som man inte vill riskera att bli av med så ska de inte förvaras hemma. Oavsett om man har byns dyraste larm och lås, eller altandörr av frigolit.

Tjuvarna är experter på gömställen, det är deras jobb. En amatör vinner sällan mot en expert.
Tjuvarna har sett alla typer av gömställen hundratals gånger och de lär sig hela tiden från sina arbetskamrater i branchen. Hur många husägare har inte kommit på att ett smörpaket i kylen är världens mest bombsäkra ställe att gömma smycken på under semestern? Och vad beror det på att vid i princip alla inbrott så har tjuven röjt igenom kylen? (och då pratar vi inte pundare som letar efter ölburkar). Och i skorna längst in i klädkammaren letar de säkert aaaaldrig efter mormors gamla guldringar.
Jag kan tänka mig ett väldigt stort antal presumtiva gömställen i min lilla lägenhet. Hur många ställen kan man då inte ha i ett större hus? Och lägg då till det faktum att man kanske har en jäkla massa grejer på alla dessa platser. Kylen är full med glasburkar som alla kan innehålla något värdefullt. Likaså frysen, skafferiet och köksskåpen. Och sen alla skorna längst inne i garderoben, alla gamla vinterjackor med en massa fickor man kan gömma saker i, alla cd/dvd-fodral och böcker (kan ha gömda fack) i bok- och videohyllorna. Kanske något ligger invikt i något av alla 50-tal olika lakan, täcken, kuddfodral eller handdukar i linneskåpen. Kanske är något gömt i en plastpåse i vattencisternen i en av husets 3 toaletter, eller i en av ca 15 flaskor rengöringsmedel i skrubben? Ska jag fortsätta? :)

Jag säger inte att tjuvarna inte kan lista ut var saker är gömda, om dom har tid. Men det rimmar illa med dom där 10 minuterna som man pratade om tidigare. Hur 17 skulle man hinna med alla dessa platser på så kort tid?

Givetvis, handlar det om några gamla släktklenoder eller något som är värt säg 50.000 eller mer så är det nog värt att överväga bankfack eller kassaskåp. Det gäller att väga fördelar mot nackdelar.
 
jimih skrev:
...Kylen är full med glasburkar som alla kan innehålla något värdefullt. Likaså frysen, skafferiet och köksskåpen. Och sen alla skorna längst inne i garderoben, alla gamla vinterjackor med en massa fickor man kan gömma saker i, alla cd/dvd-fodral och böcker (kan ha gömda fack) i bok- och videohyllorna. Kanske något ligger invikt i något av alla 50-tal olika lakan, täcken, kuddfodral eller handdukar i linneskåpen. Kanske är något gömt i en plastpåse i vattencisternen i en av husets 3 toaletter, eller i en av ca 15 flaskor rengöringsmedel i skrubben? Ska jag fortsätta? :) ...
Ja, fortsätt gärna :)

Men alla de där orimliga gömställena gör ju att du inte hittar dina grejer själv när du vill ha fatt i dem.
Då är det väl egentligen lika bra att sälja dem på blocket eller pantbanken (eller skänka dem till Emmaus).

Eller hur tänker du:
Nu i kväll skall jag ha manchettknapparna i guld med monogram, var finns de nu igen?
Ja visst ja, i det turkosa lakanet med blekgula ränder och i höger tennissko med trasiga skosnören :cool:
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Det jimih skriver tycker jag utan tvekan har stor substans. Att det skulle vara omöjligt att gömma något för tjuvarna anser jag vara helt felaktigt. Tänk bara på allt junk man har på sin kallvind (om man har en sådan). Inte en chans i världen att en tjuv skulle kunna gå igenom alla fulla flyttkartonger, gamla påsar och diverse annat skräp man har där uppe. Hur hittar man då själv sina grejer? Enkelt, man gör en lista som man "gömmer" i sin dator namngivet till typ "Bokslut 1998.doc" eller liknade. En tjuv sätter sig knappast ned vid datorn och börjar leta efter eventuella hemliga listor på gömda grejer. Antagligen nöjer han sig med att sno datorn men kränger den säkert utan att ens ha startat den.

Jag har en plan på att bygga en blindvägg som ska dölja ett utrymme för vår router och datorernas backup. Denna vägg skall se ut som att den är fastskruvad men ska vara enkel för mig att ta bort för ev. omstarter och annat underhåll. En sådan lösning har jag svårt att tro att den mest erfarna tjuv hittar...jag menar h*n kan ju inte gå omkring och känna på alla väggar i huset för att eventuellt något skulle vara gömt bakom dem...
 
  • Gilla
Tompamannen och 1 till
  • Laddar…
Fast BRÅ, Brottsförebyggande rådet, har visat statistik att det INTE är färre inbrott i villor med larm. Däremot som du säger, tjuvarna har inte lika lång tid på sig och är man bortrest så får man åtminstone veta vad som hänt.
 
Paxman skrev:
Det här inlägget är OffTopic och speglar endast mina egna uppfattningar om larm. Jag förstår att andra kan tänka helt annorlunda och det respekterar jag fullt ut.

Vi har valt bort larm av två huvudanledningar:

1. Kvarteret vi bor i är utformat så att grannar har bra koll på varandras hus.

2. Larm och andra säkerhetsprylar ökar rädslan i samhället.

Förklaring:

1. Detta är ju inget man kan välja i efterhand...och det har ju givetvis nackdelen att insynen är stor alltid. Fördelen är att om någon kraschar en ruta så är det ett tiotal grannar som hör ljudet. Det är mycket svårt för en tjuv att agera i det dolda eftersom det inte finns någon sida av huset som inte har insyn från granne eller gatan.

2. Jag tror att ju mer vi skyddar och spärrar in oss desto räddare blir vi. Jämför med vapenlagarna i USA...det finns inget folk som är så rädda som amerikanarna och det tror jag har mycket med att göra att de skaffar en massa vapen, stängsel, kameraövervakning och "gated communitys". Jag tror att vi skulle gå över en mental gräns om vi skaffade larm...så länge vi inte har det är vi övertygade om (kanske lurar vi oss själva) att vi inte kommer råka ut för inbrott. Skulle vi skaffa larm tror jag att vi skulle bli mer rädda för att något skulle ske.

Sen ser jag nyttan med detektorer för brand, översvämning etc och det finns det planer på att bygga upp det med ett hemautomationssystem. Kanske blir det även kameror då...så jag erkänner att jag inte är helt konsekvent i mitt tänkande! (y)
Ingen i kvarteret har jobb och alla är hemma samtidigt eller?
Många inbrott sker även dagtid när folk inte är hemma. Att höra en ruta krossas när du är inne och det krossas två hus bort och du kollar på tv. Du lär inte höra det! Sedan bryter de oftast upp en dörr eller ett fönster vilket inte låter mycket alls...
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ja, fortsätt gärna :)

Men alla de där orimliga gömställena gör ju att du inte hittar dina grejer själv när du vill ha fatt i dem.
Då är det väl egentligen lika bra att sälja dem på blocket eller pantbanken (eller skänka dem till Emmaus).

Eller hur tänker du:
Nu i kväll skall jag ha manchettknapparna i guld med monogram, var finns de nu igen?
Ja visst ja, i det turkosa lakanet med blekgula ränder och i höger tennissko med trasiga skosnören :cool:
Jag inser nu att jag kanske var otydlig. Jag spann alltså vidare på tanken att någon gömmer något i ett smörpaket i kylen under en semester. Dvs jag pratade i första hand om presumtiva gömställen för värdesaker när man är bort en lite längre tid.
 
Magasinetblogg skrev:
Fast BRÅ, Brottsförebyggande rådet, har visat statistik att det INTE är färre inbrott i villor med larm. Däremot som du säger, tjuvarna har inte lika lång tid på sig och är man bortrest så får man åtminstone veta vad som hänt.
Var finns den statistiken, har du någon länk?
 
Jag skulle säga att vad för typ av larm du skaffar, beror på vad du vill ska ha för effekt på larmet.

En del vill ju ha bort tjuven så fort som möjligt, och då är det ju bra med ett ordentligt tjutlarm. Observera också att sirénljudet får inte vara för högt så att tjuvens hörsel tar skada - det kan man åka på skadestånd på.

Men om man vill ha tjuvarna gripna, så har jag faktiskt en bättre idé:
1: Du har ett larm, med larmdekaler och väktarutryckning.
2: Larmet konfigureras till att larma tyst, utan att sirén går.
3: Den riktiga MAP:en/kodpanelen göms bakom en tavla eller liknande. Tänk även på att kabel måste döljas. En annan idé kan vara att bygga in MAPen helt i väggen, och så har du en bricka du larmar av/på med som du bara håller på det där hemliga "särskilda" stället på väggen.
4: Montera sirén och blixtljus synligt, även inomhus.

Nu till dunderidén:
1: Fixa nu manöverpaneler av samma variant som "originalet", men som är fejk. Dessa falska manöverpaneler skall bara säga "Larm frånkopplat, ange kod för tillkoppling" och en grön lampa (OAVSETT det riktiga larmet status). Vill man stärka effekten så kan man även sätta en sådan där "indikeringsdosa" ovanför som man har på vissa företag, där det står en röd och grön lampa "Larm frånkopplat" och "Larm tillkopplat", och så lyser den gröna "Larm frånkopplat".
En vettig idé kan vara att köpa in flera sådana här falska larmpaneler och sätta vid altandörren, vid skrubbingången, vid garagegenomgången, vid huvudentrén osv. Larmpanelernas status får INTE synas genom ett fönster - de ska ju inte locka till inbrott - men det gör inget om man ser panelen lite från sidan eller liknande.

Viktigt att de falska larmpanelerna reagerar som en riktig vid knapptryckning. Tex kan ju larmpanelerna fråga efter kod för vad man än gör på panelen och sedan neka alla fyrasiffriga koder. Detta så att tjuven inte ska kunna testa om panelen är fejk.

2: Nu skrids verket till: Vitsen med dessa larmpaneler är nu 2-funktionellt. Om tjuven står utanför och är i färd att bryta in, så skall han avskräckas av synliga skyltar + synliga larmpaneler. MEN....

3: Om tjuven bryter sig in, så kommer han nu se "Larm frånkopplat, ange kod för tillkoppling" samt att den där gröna lampan "Larm frånkopplat" lyser. Tjuvarna tänker "aha - husägaren har glömt att larma på, då kan vi ta oss lugnt. Hämta kapsågen så plockar vi även alla kassaskåp vi hittar - vi har all tid i världen.".
Här är vitsen att om tjuven står utanför så ska han avskräckas, men om han väljer att bryta sönder en dörr eller fönster så skall han lockas till att vara kvar så att han blir gripen.
Dessutom ser tjuven blixtljuset och sirénen, som monsteras synligt. Så tjuven tänker också "Sirenen och blixtljuset har ju inte gått heller, så larmet är verkligen avlarmat".

4: Meanwhile.... så har ditt tysta larm larmat iväg till vaktbolaget, och tjuvarna kommer inom kort att få smaka väktarfängsel och väktarbatong.

Och fördelen med detta är då att du får fast tjuvarna så du kan kräva dem på skadestånd för din förstörda dörr och fönster och sådant. Och de tjuvarna kommer nog aldrig mer göra inbrott i en larmmärkt villa.
 
Redigerat:
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
A
Paxman skrev:
Att det skulle vara omöjligt att gömma något för tjuvarna anser jag vara helt felaktigt.
Grejen är att väldigt, väldigt, väldigt många innan dig har ansett det. Det är dagligen massor av människor som anser det. De har ju minsann kommit på världens bästa ställe som ingen tjuv någonsin skulle kunna komma på. De har ju så stort hus, med massor av finurliga gömställen! Och varje dag blir väldigt många av dessa drabbade.

I stället för att anse/tycka/gissa/spekulera så bör man titta på hur verkligheten ser ut. Att det är "omöjligt" att gömma värdesaker stämmer såklart inte, men verkligheten visar att gemene man oftast misslyckas kapitalt, och rådet att gömma värdesaker hemma är därför inte bra. Att gömma värdesaker hemma är i klass med att skrämma tjuvar genom att sätta ett par lampor på timer.

Angående hur lång tid ett inbrott tar så varierar det beroende på vilken sorts tjuv det handlar om. Anser de att det är värt att vara inne i flera timmar, då är de inne i flera timmar. Pundartjuven är utrustad med skruvmejsel och kofot, riktiga tjuvar har utrustning som utklassar det mesta som vi hemmapulare har i kap- och borrväg. Men det är klart, grannarna jobbar ju i skift och går upp och tar ett varv runt huset var tionde minut, speciellt under regniga nätter. De har ju ett grannsamverkansklistermärke på dörren och allt.
 
Redigerat av moderator:
sebastiannielsen skrev:
Men om man vill ha tjuvarna gripna, så har jag faktiskt en bättre idé:
Att din idé skulle kunna lära en tjuv att inte gå in i larmmärkt villa, tror jag inte alls på.

Nu beror det på vilken typ av tjuvar du råkar ut för, men oftast är det inte många minuter de tar på sig att söka efter värdesaker.

Är det så att det går rykte att du har en hel hög med värdesaker gömt i ditt hus, kanske det fungerar att tjuvarna känner sig säkra och tänker göra en grundlig undersökning.

Men det finns andra tjuvar.

Narkotikapåverkade som enbart är ute efter något som går att omsätta i pengar och de går bara in. Ser knappast larmdekal eller bryr sig om det tjuter. Har de lyckan på sin sida, är de borta innan någon väktare eller annan reagerat.

Ett annat sätt är när fyra välklädda män kommer i en alldaglig bil. Fort ger sig på fyra hus genom att ta sig in genom altandörrarna. Plockar på sig smycken och pengar under några få minuter. Kör fort iväg med bilen till någon annan kommun och gör nya inbrott.
 
aldrigklar skrev:
Grejen är att väldigt, väldigt, väldigt många innan dig har ansett det. Det är dagligen massor av människor som anser det. De har ju minsann kommit på världens bästa ställe som ingen tjuv någonsin skulle kunna komma på. De har ju så stort hus, med massor av finurliga gömställen! Och varje dag blir väldigt många av dessa drabbade.

I stället för att anse/tycka/gissa/spekulera så bör man titta på hur verkligheten ser ut. Att det är "omöjligt" att gömma värdesaker stämmer såklart inte, men verkligheten visar att gemene man oftast misslyckas kapitalt, och rådet att gömma värdesaker hemma är därför inte bra. Att gömma värdesaker hemma är i klass med att skrämma tjuvar genom att sätta ett par lampor på timer.
Jag håller inte med. Eller snarare, jag tror att vi pratar om lite olika saker här. Allt beror på vad det realistiska alternativet är. Om en person tycker det är värt pengarna och besväret att skaffa kassaskåp, ja då är det alternativet att föredra. Samma sak när det gäller bankfack.
Men gemene man är lat och snål, och det realistiska alternativet för många till att gömma sina värdesaker kan vara... att inte gömma sina värdesaker. Och vad tror du är bäst då? Värdesakerna gömda i ett dolt utrymme i en av de många dekorativa soffkuddarna, eller värdesakerna liggandes fyllt synliga i lådan under sängbordet?

Allt som kan fördröja tjuvens agerande är bra. Även om tjuven de fakto hittar värdesakerna så är det något bra att man åtminstone lyckats stjäla lite av hans tid. Tjuvar är en del av samhället riktiga bottenskrap rent moraliskt, om du frågar mig. Så allt man kan göra för att göra deras yrke lite omständligare är av godo.

Dessutom får man inte glömma att för många så är de faktiska värdesakerna något som går att ersätta. Det stora problemet med ett inbrott är själva kränkningen, som någon nämnde tidigare. Det handlar mycket om psykologi, och något som eventuellt kan trösta lite är vetskapen att tjuven åtminstone fått leta runt lite.
 
Redigerat:
Flera har skrivit om att grannar har koll.

Vi hade inbrott mitt på dagen, en varm sommardag och grannarna var hemma och rörde sig i trädgården. Tjuven tog sig in genom att bryta upp ett källarfönster. Fönsterhakarna, den gamla modellen, gick av. Polisen sa att det tar en erfaren tjuv mellan 8-15 sekunder att öppna fönstret på det sättet.

Att gömma saker kan naturligtvis vara bra, men som flera har sagt blir det med tiden lätt komplicerat. Ett rejält värdeskåp kan vara lösningen. Samtidigt som det sänder signaler om att här finns det något värdefullt och kommer inte första tjuven in, har hen säkert en kompis som är duktig på värdeskåp. Så det kan bli flera objudna gäster. Enligt polisen på plats.

Många försäkringsbolag ger rabatt på godkänt larm, i mitt fall 10%. För en konspirationsteoretiker går detta naturligtvis att misstänkliggöra på flera sätt, men det kan ju vara så att försäkringsbolagen ser ett värde i larm. De är ju i branschen för att tjäna pengar.

Men, som både polisen och försäkringsbolaget sa, SKALSKYDDET är det viktigaste. Det går inte att till 100% skydda sig mot inbrott, så det gäller att förlänga tiden det tar att komma in och på så sätt exponera tjuven.

Läs på polisens och försäkringsbolagens hemsidor innan ni skaffar larm.

Köp inte larm vid dörren, utan sök upp en försäljare efter att ha läst på. Då är du bättre förberedd på försäljningssituationen. Vid dörren är du ett lätt offer, varför skulle de annars knacka dörr?
 
BRÅ:
http://www.bra.se/

Kontakta dem för info om statistik gällande inbrott i bostäder med resp utan larm. Det gjordes en rapport (eller en avhandling) om detta för ett par år sedan. Slutsatsen var att det inte syns en skillnad vad gäller inbrotten i bostäder med eller utan larm, som är statistiskt säkerställd.
 
aldrigklar skrev:
Grejen är att väldigt, väldigt, väldigt många innan dig har ansett det. Det är dagligen massor av människor som anser det. De har ju minsann kommit på världens bästa ställe som ingen tjuv någonsin skulle kunna komma på. De har ju så stort hus, med massor av finurliga gömställen! Och varje dag blir väldigt många av dessa drabbade.

I stället för att anse/tycka/gissa/spekulera så bör man titta på hur verkligheten ser ut. Att det är "omöjligt" att gömma värdesaker stämmer såklart inte, men verkligheten visar att gemene man oftast misslyckas kapitalt, och rådet att gömma värdesaker hemma är därför inte bra. Att gömma värdesaker hemma är i klass med att skrämma tjuvar genom att sätta ett par lampor på timer.

Angående hur lång tid ett inbrott tar så varierar det beroende på vilken sorts tjuv det handlar om. Anser de att det är värt att vara inne i flera timmar, då är de inne i flera timmar. Pundartjuven är utrustad med skruvmejsel och kofot, riktiga tjuvar har utrustning som utklassar det mesta som vi hemmapulare har i kap- och borrväg. Men det är klart, grannarna jobbar ju i skift och går upp och tar ett varv runt huset var tionde minut, speciellt under regniga nätter. De har ju ett grannsamverkansklistermärke på dörren och allt.
Jag tror att verkligheten ser ut så att gemene man tror att de hittat bästa gömstället genom att lägga grejerna bakom kylskåpet eller tejpat obligationerna under matsalsbordsskivan. Folk är oftast inte så smarta. Men du tror på allvar att en tjuv skulle hitta mitt pass om jag la det i mitten av en flyttkartong märkt "Skolgrejer" ståendes långt in uppe på vår kallvind som är helt överbelamrad med prylar...? I så fall är vi nog körda allihop eftersom våra tjuvar måste ha röntgensyn i stil med Stålmannen och någon slags "Force" i stil med Yoda!

Sen är det självklart att inte grannarna jobbar skift...du behöver inte fåna dig...det handlar om att tjuvarna väger risken mot belöningen. Om vårt hus inte ser ut att vara speciellt exklusivt och grannarna har stor insyn är risken för tjuven att bli störd större än den presumtiva belöningen. H*n väljer då givetvis ett annat hus med dold baksida och där han har sett att det finns värdefulla grejer att stjäla. Det finns så otroligt många hus så varför skulle en tjuv välja ett hus med låg belöning där risken att bli upptäckt är stor?

Förövrigt har jag hört både "före detta tjuvar" och polisen säga att just Grannsamverkan är ett av de effektivaste sätten att förebygga inbrott. Det värsta tjuvarna vet är att bli avslöjade som obehöriga i området så om någon tittar extra noga på dem när de scoutar med bil, eller ännu hellre att någon frågar vem de är, så åker de vidare till nästa område. Det ska bli intressant att se om detta bekräftas i morgondagens "Stoppa tjuven".
 
Tjuvarna är idag så fräcka så att dom går in medans boenden i huset är hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.