jimih skrev:
Är grannarna alltid hemma och vakna och uppmärksamma (och tittar ej på film med hög volym t.ex), dvs dygnet runt? =)

Skämtar förstås, men menar att det kanske är dumt att lita allt för mycket på att grannarna kommer upptäcka om något fuffens pågår. Om tjuven har koll på att ni lämnat huset tomt, då kanske han även har koll på att den och den grannen också lämnat sina hus tomma, och då kanske kan bryta sig in i ert hus utan att någon hör eller ser något. Och om han beslutar sig för att bryta sig in under vargtimmen är det mindre troligt att någon som kan höra/se är vaken även om denne person är hemma.
Jag menar att tjuvarna väljer hellre ett område där de kan jobba ostört än ett kvarter där husen ligger tätt. Tjuvar är normalt sett ganska lata. De söker minsta motståndets väg till grejerna de kan kränga och att de scoutar ett speciellt hus är nog mer vanligt i högstatusområden där de vet att det finns mycket grejer som är lätta att få med sig och kränga till höga summor. Sen måste man skilja på olika typer av tjyvar...men de vi diskuterar här är ju de som ett eventuellt larm kan avskräcka.


Så du menar att det är just den höga skyddsgraden som leder till ökad rädsla? Dvs själva vetskapen om att man bor i ett extra säkert hus, kan göra en person mer rädd? Det låter väldigt märkligt.
Ja, jag menar att vetskapen att man "barrikaderat" sig gör att man bli mer rädd. Min kompis bor i Madrid, i ett gated community med patrullerande vakter och han berättar att hans grannar är skiträdda för inbrott...trots att de aldrig haft en enda incident med obehöriga inne på området. Han säger själv att han blivit mer och mer misstänksam mot andra när har bott där, något som han aldrig reflekterade över när han bodde i lägenhet i centrala Madrid.

Således borde det finnas en optimal nivå av säkerhet. Generellt tror jag då att majoriteten av vanligt folk känner sig mer trygga med larm än utan.
Optimal nivå av säkerhet torde vara betongbunker under mark utan fönster och med sprängsäkra dörrar på en stor tomt med höga murar och kameror som bevakar alla som närmar sig dörrarna. Kan mycket väl vara så att "majoriteten av vanligt folk" är mer trygga med larm...jag, som tillhör minoriteten av ovanliga människor tror att jag skulle bli otryggare...

Jag tror huvudorsaken där är att samhällsklimatet generellt blivit hårdare, och media generellt blivit mer fokuserat på att skrämmas (med ständigt fokus på faror och negativa händelser). Och så kan det ju också vara så att ju mer andra skyddar sig, destå oroligare (dvs räddare) blir man för att det ska hända en själv något. Kanske var lite det du syftade på?
Givetvis är det framförallt media som gjort att de är så rädda i USA men media måste ju ha mottagliga mottagare så att säga.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Polos skrev:
Det roliga är att många med larm som kostar en del hundralappar i månaden , har dåliga lås inget lås på fönster och altan dörrar . Bättre att lägga pengar där det behövs och ha ett gömställe för värdesaker hemma .
Jag tror framförallt att det som är en stor faktor om man råkar ut för inbrott eller ej är vad man lever för liv och hur man visar det utåt. Har man uppfarten full av exklusiva bilar, endast de vräkigaste trädgårdsmöblerna, en grill stor som en husvagn, massor av fin konst på väggarna och fullt av dyr, synlig elektronik så är man givetvis väldigt lockande för tjuvarna.

Jag växte upp i ett av sveriges exklusivaste områden och vi hade aldrig ens ett försök till inbrott. Vi hade inget larm, inga kraftiga lås eller säkra fönster utan allt var original från när kåken byggdes runt 1920. Enda aktiviteten vi kunde härleda till något som hade med tjuvar att göra var en vinter då det var tydliga spår i snön efter någon som gått och tittat in genom fönstren.

Alla våra grannar hade antingen inbrott eller försök till det samma. Alla dessa hade larm och någon skrajare och otryggare människa än granndottern har jag aldrig varit med om, stackarn!

Skillnaden mellan oss och grannarna var framförallt att vi inte hade några exklusiva grejer, inga dyra bilar och knappt någon konst alls på väggarna...och att vi inte hade larm...vi resonerade så att om någon skulle vilja bryta sig in för att ta vår gamla TV var det bättre att det var enkelt att ta sig in och ut så blev det inte så mycket brytande och knäckande...:p

Nu kan man ju inte välja livsstil efter risken för inbrott men man kan ju tänka på hur ens hus uppfattas framförallt på håll och vid tomtgräns så att tjuvar som scoutar från bil inte dras till fastigheten. (Fasadbelysning har jag hört att tjuvar inte gillar heller.) Om en tjuv tagit sig in så att h*n står och tittar in genom fönstren gäller det att det inte ligger bärbara datorer, mobiler, smycken etc framme.

Jag är lite spänd på 3:ans nya serie som startar imorgon väl: "Stoppa tjuven". Håller det samma klass som "Efterlyst" och "Stalker" så finns det nog en hel del att hämta där för oss som är målgrupp för buset! (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
T
men förvisso håller de amatörerna borta. Sector Alarm springer också i våra krokar och påstår att "grannarna har gått ihop för att skaffa larm" med undermeningen att jag ska med på tåget.
Trots klara nej dyker nya ungdomar upp ideligen från samma företag som inte känns särskilt seriösa.
SA kör med grannsäljet som antagligen är struntprat eftersom de kört med samma harang i flera år och mig veterligen har ingen skaffat nåt larm. Men antagligen går en del på det eftersom de hårdnackat kör med samma sak hela tiden.
 
Paxman skrev:
Jag menar att tjuvarna väljer hellre ett område där de kan jobba ostört än ett kvarter där husen ligger tätt. Tjuvar är normalt sett ganska lata. De söker minsta motståndets väg till grejerna de kan kränga och att de scoutar ett speciellt hus är nog mer vanligt i högstatusområden där de vet att det finns mycket grejer som är lätta att få med sig och kränga till höga summor.
Jo, naturligtvis. :)
Jag tolkade ditt inlägg mer som att det inte går att bryta sig in i ett hus i ditt område utan att grannarna märker det, och menar att sådant förtroende för grannarna kan vara osunt.


Optimal nivå av säkerhet torde vara betongbunker under mark utan fönster och med sprängsäkra dörrar på en stor tomt med höga murar och kameror som bevakar alla som närmar sig dörrarna.
Optimal och maximal är inte samma sak. :)
Den maximala säkerhetsnivån är när det inte går att få till någon högre säkerhet. Den optimala säkerhetsnivån däremot är väldigt individuell, eftersom det handlar om det den säkerhetsnivå som ger mest gynnsamt totalresultat, allt inräknat (dvs även ekonomi, bekvämlighet och den psykologiska aspekten).

Din vän i Madrid har förmodligen gått lite för långt säkerhetsmässigt, och har således inte hittat en optimal nivå för honom (eller för hans grannar). Jag tror för övrigt att den generella atmosfären i området (dvs hur grannarna är och beter sig) påverkar betydligt mer än den faktiska säkerhetsnivån på just ens egna hem. Dvs allt annat lika så borde inte en installation av ett larm öka otryggheten för en person. För tror du verkligen att din vän i Madrid hade varit rädd/orolig om alla hans grannar varit hur ko-lugna och avslappnade som helst?


Givetvis är det framförallt media som gjort att de är så rädda i USA men media måste ju ha mottagliga mottagare så att säga.
Absolut. Sverige är dock dessvärre inte immunt från denna utveckling. :(
 
Oavsett vad säljaren "får" göra så är det ju klart dålig affärsetik att prata om andra kunder utan deras medgivande.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
En del bolag är för sköna. Vill att kunden reggar kontaktpersoner som bor i närheten så blir dessa uppringda när larmet går. Vi hamnade på en sådan lista. Men vetefan om jag kommer jogga bort 1,5 km till dom när tjuvlarmet går mitt i natten... Jag har ju inget betalt, däremot tre småbarn hemma så min enkla synpunkt är väl att vaktbolaget gott kan masa sig ut för den där månadsavgiften...
 
Alla har vi olika boendesituationer. Jag har uppringande larm och resonerar så att jag kan ringa ett telefonsamtal vid ett eventuellt larm och ha folk på plats inom 5min. Sedan har jag utesiren med blixtljus, och det hörs och syns, garanterat. Självklart är det sabotageskydd som utlöser larm vid åverkan. För att skoja till det ytterligare har jag 2 HD-kameror utomhus som laddar upp rörelsedeckad film till en molntjänst. Rätt praktiskt att kunna se på mobilen att allt står rätt till:)

Men bor man ute i skogen, själv har jag 10-15m till grannar åt 4 håll, så får man resonera annorlunda. Då kanske det är larm med utryckning som gäller, man har långt till närmsta granne osv. Då hade jag nog övervägt en betaltjänst.
 
RilleRock
Sir Duke skrev:
En del bolag är för sköna. Vill att kunden reggar kontaktpersoner som bor i närheten så blir dessa uppringda när larmet går. Vi hamnade på en sådan lista. Men vetefan om jag kommer jogga bort 1,5 km till dom när tjuvlarmet går mitt i natten... Jag har ju inget betalt, däremot tre småbarn hemma så min enkla synpunkt är väl att vaktbolaget gott kan masa sig ut för den där månadsavgiften...
Oftast är det inte samma väktarbolag som håller själva tjänsten.
Därför vill mottagande larmcentral hålla nere rycken då de själva får en faktura varje gång.
 
A
Nej, inget "gömställe för värdesaker hemma"! Det är ett av de absolut vanligaste och värsta misstagen.
Om det handlar om prylar som är så hanterbara att de går att gömma (smycken, kontanter, viktiga papper osv) som man inte vill riskera att bli av med så ska de inte förvaras hemma. Oavsett om man har byns dyraste larm och lås, eller altandörr av frigolit.

Tjuvarna är experter på gömställen, det är deras jobb. En amatör vinner sällan mot en expert.
Tjuvarna har sett alla typer av gömställen hundratals gånger och de lär sig hela tiden från sina arbetskamrater i branchen. Hur många husägare har inte kommit på att ett smörpaket i kylen är världens mest bombsäkra ställe att gömma smycken på under semestern? Och vad beror det på att vid i princip alla inbrott så har tjuven röjt igenom kylen? (och då pratar vi inte pundare som letar efter ölburkar). Och i skorna längst in i klädkammaren letar de säkert aaaaldrig efter mormors gamla guldringar.

Jag kan tipsa om "Stoppa tjuven" som börjar på tv3 på torsdag. Det kommer att ge en del tips från dom som verkligen vet (tjuvarna själva). När amatörer spekulerar blir det alltid som i den här tråden, dvs en del hävdar att larm avskräcker från inbrott, en del hävdar att larm inbjuder till inbrott, en del hävdar att riktiga dekaler funkar men inte fejkade, en del hävdar att fejkade dekaler räcker, en del hävdar att alla dekaler inbjuder till inbrott, en del hävdar att grannarnas uppmärksamhet är överlägsen alla tekniska system 24/7 året runt, osv...
 
Redigerat av moderator:
Personligen skaffade vi larm mest för brandriskens skull. Vi fick lite kalla fötter när det brann två hus bort. Det är förresten hon som får larmet om nåt händer, om hon är på jobbet vill säga ;-)

Om det kan göra att en inbrottstjuv väljer grannens hus istället för vårt är det ju bara en bonus.
 
aldrigklar skrev:
Nej, inget "gömställe för värdesaker hemma"! Det är ett av de absolut vanligaste och värsta misstagen.
Om det handlar om prylar som är så hanterbara att de går att gömma (smycken, kontanter, viktiga papper osv) som man inte vill riskera att bli av med så ska de inte förvaras hemma. Oavsett om man har byns dyraste larm och lås, eller altandörr av frigolit.
Jag har mina "värdesaker" i ett kassaskåp på 250kg "torrvikt" som är bultat i golvet och väggen, även brandklassat för 30 minuter vill jag minnas, det är även hyfsat dolt så det tar en stund att hitta, samt att det inte längre går att få ut ur utrymmet utan att börja kapa i huset.

Sen blir det nog en besvikelse om man nu lyckas få ut detta på något vis.

Jag ser dock inte bekymret med när folk beklagar sig över kostnaden för Verisure osv, jag har en mobilräkning som är dubbla den summan i månaden, köper kebab för mer än vad larmet kostar per månad, jag tror tom jag köper godis varje månad för en summa som är högre än vad larmet kostar mig.

Jag är tämligen övertygad om att risken för inbrott minskar med ett larm.

Framförallt så har jag känt en trygghet i att någon åker ut och gör en åtgärd, jag har jobbat en hel del i asien och tillbringat mycket tid där, jag kan inte förlita mig på att grannarna ska springa och kolla till mitt hus 4-5 månader om året, inte heller kan jag begära att de ska stå och tejpa igen mitt fönster om någon pajat det eller om det av någon anledning skulle börja brinna, det kan ju även tänkas vara den kategorin "småbus" som orsakar detta.
Även om det nu skulle ta securitas 30 minuter att komma till platsen, så är det ju bättre at det tar 30 minuter och någon täpper igen fönstret än att det tar 4-5 dagar till någon släkting åker förbi och kollar läget.
 
Redigerat:
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Det roliga är att många med larm som kostar en del hundralappar i månaden , har dåliga lås inget lås på fönster och altan dörrar . Bättre att lägga pengar där det behövs och ha ett gömställe för värdesaker hemma .
Ett "gömställe" är nog inte så bra, har man smycket etc är det bättre att köpa ett litet värdeskåp och bulta fast det i golvet. Givetvis går det att få upp ett sånt också, men det tar tid. Och tid har man ont om när larmet tjuter om man är tjuv.
 
Enligt statistiken som någon postade i början av tråden så är risken att drabbas av inbrott 1 på 5 om man bor i villa i 30 år, ganska låg risk tycker jag. Bor man dessutom inte i Stockholms Västerort (högst andel i Sverige) som jag, utan i en mindre stad så faller säkerligen risken betydligt mer. Är det verkligen värt hundratals kronor i månaden för att skydda sig mot något som förmodligen aldrig kommer att hända, och om det gör det täcks av försäkring?

"Men kränkningen är ju det värsta!" Larmet stoppar inte tjuven, utom i en liten del av fallen enligt statistik ovan, så det enda larmet gör är då att tjuven måste jobba lite snabbare. Men kränkningen blir ju inte större för att tjuven är inne 20 istället för 10 minuter, eller?

Personligen ser jag inte jättestor skillnad på kränkning av privatlivet vid inbrott och den som sker när allsköns hantverkare som ingen har koll på (underlev i 4 led och ofta såg klart skumma ut) gavs tillträde till min fd bostadsrätt när jag inte var hemma.... men det är kanske en annan tråd.
 
Hade larm 2002-2006 från Falck tror jag dom hette innan dom bytte namn till G4S. Men inre kontroll.
2003 flyttade jag till hus från lägenhet och tog med larmet och byggde ut det.
2005 hade jag ett falsklarm och fick då information om att dom saknade nycklar. Och jag kontaktade bolaget och blev hänvisad än hit och än dit.
Jag var övertygad om att jag lämnat in nya nycklar efter att flyttat.
Men bolaget höll fast vid att jag inte lämnat in några.
Dessvärre hittade jag inte inlämningskvittot.
Jag slutade betala för att tjänsten inte fungerade och ansåg att dom slarvat bort mina nycklar. Givetvis gick det vidare till inkasso och kronofogden. Men då jag kunde visa på en tvist lade man ner ärendet.
Hela tiden försökte jag få kontakt med någon som kunde förklara.
Av en slump när jag efter nästan 2 års tvist skulle städa ur en gammal avställd bil hittade jag inlämningskvittot.

Då när jag kunde visa upp det blev det annat ljud i skällan. Och jag kunde sätta hårt mot hårt.
Straxt senare hittade jag dessutom en gammal utryckningsrapport där man hade gått in med nyckel.
Och nu blev jag än argare. Här hade troligen någon väktare missat att återlämna min nyckel efter en inre kontroll.
Under 3,5 år hade möjligen någon väktare som tydligen var mindre nogräknad haft nyckel hem till mig. Dessutom haft koder till mitt larm.

Den obehagskänslan det gav, var i paritet med känslan jag en gång hade efter att fått inbrott och någon snokat i allt mitt.

Sedan dess kommer jag aldrig ha larm där bolaget har nyckel.

Idag skulle det fungera med inre kontroll då jag har kodlås som jag kan öppna på distans, så ett samtal från väktaren skulle göra att jag kan låsa upp dörren via mobilen.
Men behovet av inre kontroll är mindre när man har kameror både inne och ute.

///P
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.