Excel
PeterStrandberg skrev:
Ni med larm, tänk på att larmen har en händelselogg med tidsstämpel för när väktarens kodplats larmat av.
Det vore ju bra, men jag misstänker att kunderna kommer inse att det betalar mycket för väldigt lite. Dvs inte i larmoperatörens intresse...
 
Sålde gallergrindar och säkerhetsdörrar i slutet av 90-talet.
En Daloc säkerhetsdörr med installation kostade då 11 900 kr till slutkund. När jag ville ha en monterad för egen del så var priset 6 000 kr.

Vi sålde primärt till bostadsrätter och metodiken var att insinuera att man var där i samförstånd med föreningen pga att det varit mkt inbrott i området.
Väl inne så började samtalet med att "skrämma" kunden. Vi hade till och med bilder på hur det kunde se ut efter ett inbrott.
Vår metodik var baserad på gamla electrolux utbildningen.

Inget fel på dörrarna som även hjälper vid brand och är ljudisolerade men säljmetodiken var ohederlig. Med mitt samvete sålde jag inte många dörrar och blev därmed kortlivad i branschen.

Enda anledningen jag kan se till att ha larm med utryckning är att någon lappar ett trasigt fönster för att undvika fuktskador eller dylikt.
Annars torde kamera, översvämningslarm via sms och siren vara nyttigt, tillsammans med skyltning om detsamma.
Grannsamverkan, där det fungerar, är överlägset som jag har förstått det.
 
Förutsätter ju att vaktbolaget de facto har nycklar.
Om man annars vill undvika fusk så välj ett bolag som kör digitalt, där går det inte att fuska...
 
Sector är mästare på att dra lögner när de står och försöker sälja.
På två adresser jag bott på har de dragit en vals om vilka grannar som köpt av honom för att jag skulle då göra en bra deal... detta var lögn och båg.
 
Hur rätt känns det att köpa larm av en dörrnasare?

Verisure var här igen och ringde på och trots att han kunde se både larmskyltar och magnetkontakten på ytterdörren föreslog han att jag behövde en uppdatering av larmet. Grabben gav sig inte ut naglade sig fast dörren och vägrade att lämna huset. Trist att behöva bli otrevlig för att bli av med en typisk krokodilförsäljare som inte förstod vad "nej" betyder. Stor käft och små öron.

Med larm installerat väljer nog spontantjuven grannhuset utan larm. Kan tänka mig att en indikator kan vara nyrustat.
 
Det här inlägget är OffTopic och speglar endast mina egna uppfattningar om larm. Jag förstår att andra kan tänka helt annorlunda och det respekterar jag fullt ut.

Vi har valt bort larm av två huvudanledningar:

1. Kvarteret vi bor i är utformat så att grannar har bra koll på varandras hus.

2. Larm och andra säkerhetsprylar ökar rädslan i samhället.

Förklaring:

1. Detta är ju inget man kan välja i efterhand...och det har ju givetvis nackdelen att insynen är stor alltid. Fördelen är att om någon kraschar en ruta så är det ett tiotal grannar som hör ljudet. Det är mycket svårt för en tjuv att agera i det dolda eftersom det inte finns någon sida av huset som inte har insyn från granne eller gatan.

2. Jag tror att ju mer vi skyddar och spärrar in oss desto räddare blir vi. Jämför med vapenlagarna i USA...det finns inget folk som är så rädda som amerikanarna och det tror jag har mycket med att göra att de skaffar en massa vapen, stängsel, kameraövervakning och "gated communitys". Jag tror att vi skulle gå över en mental gräns om vi skaffade larm...så länge vi inte har det är vi övertygade om (kanske lurar vi oss själva) att vi inte kommer råka ut för inbrott. Skulle vi skaffa larm tror jag att vi skulle bli mer rädda för att något skulle ske.

Sen ser jag nyttan med detektorer för brand, översvämning etc och det finns det planer på att bygga upp det med ett hemautomationssystem. Kanske blir det även kameror då...så jag erkänner att jag inte är helt konsekvent i mitt tänkande! (y)
 
  • Gilla
hsd och 3 till
  • Laddar…
Sector-alarm är totalt oseriösa. Jag fick besök av en försäljare som sa att mina grannar hade skaffat larm från Sector och nu skulle han boka in en tid med mig. Jag blev riktigt förbannad eftersom att han utan att fråga om jag var intresserad hade bestämt att vi skulle ha ett möte på 30 min. Han fick dörren i ansiktet och jag kunde höra honom gapa utanför dörren. " Hur kunde jag vägra?"

En snabb sökning på nätet visade snabbt hur många som känner sig lurade av Sector.
Seriösa Larminstallatörer springer inte runt och knackar dörr.
 
Grannen hade Securitas. Det tog två timmar från det att jag hörde larmet gå igång och jag hade näsan i fönstret tills dess att en väktare anlände. Jag berättade detta för grannen som numera är en fd. kund hos Securitas. Jag har själv larm som inte är anslutet till nån tjänst, dock till våra telefoner. Anser att det är viktigare med bra grannar som även har telefonnummer osv. om något händer.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Sympatiskt resonemang, Paxman!
Och jag tänker i mycket som du, och har inte heller något tjuvlarm.

Fast larmet är väl lite som försäkringarna; oftast känns de onödiga, men när de verkligen är allvar är det bra att ha.

Men går det inte att öka "avskräckningseffekten" hos larmen?
En gång gick brandlarmet i ett hotell jag bodde på, vid fyratiden på natten.
(Det var ett "lägenhetshotell" i Charleston, South Carolina).
Larmet var så ljudligt så det var omöjligt att stanna inne.
Ett högt visslande ljud som gjorde att hjärnan slutade fungera.
Man bara måste UT.
Försökte först under några sekunder peta sönder larmgrejen (som satt högt på en vägg) med en bordskniv, men det gick inte.
Det var bara UT, UT, UT som gällde.

Hur mycket låter era tjuvlarm idag?
Är det bara som billarmen, som står och piper på kundparkeringarna,
så är det ju inte mycket att bry sig om för tjuven :p
 
KnockOnWood skrev:
Men går det inte att öka "avskräckningseffekten" hos larmen?
Jodå, det finns något som heter inferno sirén. Den avger ett outhärdligt ljud som gör att ovälkommet besök helst vill komma bort från ljudet.
 
RilleRock
Texan skrev:
Jodå, det finns något som heter inferno sirén. Den avger ett outhärdligt ljud som gör att ovälkommet besök helst vill komma bort från ljudet.
Mycket trevlig pryl :D
 
Tack KnockOnWood!

Jag har dock en misstanke om att detta resonemang skulle göra en helomvändning om vi råkade ut för inbrott tyvärr...

Jag läste i någon hemautomationstråd om en kille som gjort ett scenario där om huset var i larmläge och någon sensor triggades tändes ALLA lampor i och utanför huset (kan ha varit att de blinkade av och på också), alla lås öppnades och alla stereoapparater körde ut Valkyriornas ritt (alltså anfallsmusiken för Robert Duvalls helikoptergäng i filmen "Apokalyps Now") på max! :wow: Tanken var att tjuvarna skulle göra på sig i byxorna, ha lätt att ta sig ut och alla grannar skulle fatta att något var på gång. Givetvis triggades alla kameror också och pushades till ägarens telefon. Detta tror jag är en av de bästa lösningarna man kan ha för att slippa intrånget och kränkningen av den personliga integriteten som ett inbrott innebär.

Jobbigt om man har mycket falsklarm dock...grannarna skulle nog inte bli så glada...:p
 
  • Gilla
llehs och 2 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Det är mycket svårt för en tjuv att agera i det dolda eftersom det inte finns någon sida av huset som inte har insyn från granne eller gatan.
Är grannarna alltid hemma och vakna och uppmärksamma (och tittar ej på film med hög volym t.ex), dvs dygnet runt? =)

Skämtar förstås, men menar att det kanske är dumt att lita allt för mycket på att grannarna kommer upptäcka om något fuffens pågår. Om tjuven har koll på att ni lämnat huset tomt, då kanske han även har koll på att den och den grannen också lämnat sina hus tomma, och då kanske kan bryta sig in i ert hus utan att någon hör eller ser något. Och om han beslutar sig för att bryta sig in under vargtimmen är det mindre troligt att någon som kan höra/se är vaken även om denne person är hemma.


Jag tror att ju mer vi skyddar och spärrar in oss desto räddare blir vi.
Så du menar att det är just den höga skyddsgraden som leder till ökad rädsla? Dvs själva vetskapen om att man bor i ett extra säkert hus, kan göra en person mer rädd? Det låter väldigt märkligt.

Eller du kanske menar att man efter en tid vänjer sig vid en hög säkerhetsnivå, och därefter kan känna sig otrygg vid en lägre säkerhetsnivå, trots att man kanske kände sig helt trygg vid den nivån ett par år tidigare? Då kan jag till viss del hålla med dig, men det betyder inte att lägre säkerhet alltid gör en mindre rädd. Vi är nog alla överens om att det skulle kännas väldigt otryggt att bo i ett hus helt utan lås eller liknande. Således borde det finnas en optimal nivå av säkerhet. Generellt tror jag då att majoriteten av vanligt folk känner sig mer trygga med larm än utan.


Jämför med vapenlagarna i USA...det finns inget folk som är så rädda som amerikanarna och det tror jag har mycket med att göra att de skaffar en massa vapen, stängsel, kameraövervakning och "gated communitys".
Jag tror huvudorsaken där är att samhällsklimatet generellt blivit hårdare, och media generellt blivit mer fokuserat på att skrämmas (med ständigt fokus på faror och negativa händelser). Och så kan det ju också vara så att ju mer andra skyddar sig, destå oroligare (dvs räddare) blir man för att det ska hända en själv något. Kanske var lite det du syftade på?
 
  • Gilla
Tuffsi18
  • Laddar…
1. Larm med väktarutryckning har man inte primärt för att väktaren ska gripa eventuella inbrottstjuvar. Du får oftast vänta ganska länge innan de är på plats, om inte annat för att i många fall är det samma väktare som kör på flera olika typer av larm. Företag är mer prioriterat än privata hem, och ofta kan de röra sig över ganska stora områden. Väktare har inte rätt att köra fortare än vanlig hastighetsgräns.

2. Larm avskräcker småbus och knarkare. Just den typ av inbrottstjuvar som oftast gör inbrott och som ställer till mest problem. En professionell tjuv går in, gör sin grej och försvinner, fortare än fort.

3. En professionell tjuv gör en riskanalys. Larm, lås, insyn, förvaring av värdesaker, ev kameror, husdjur etc. Desto mer på risksidan desto mer avskräckande att försöka göra inbrott. En professionell tjuv gör i princip inte att hålla ute, men man kan höja nivån, och tyvärr, så länge din nivå är högra än motsvarande grannars, slipper du inbrott. Lite cyniskt men det är så i praktiken.

4. Väktare är ibland på plats väldigt snabbt. Med kameror går det bra mycket snabbare om de identifierar personer som de ser göra inbrott. Samt att polis larmas till platsen direkt, inte när väktaren är på plats och konstaterar inbrott. På jobb har vi haft tider på mellan 3 minuter till 30 minuter.

5. Om en väktare har chansen att göra ett gripande, gör de troligen det. Har vid 2 tillfällen varit med om att väktare samt väktare+polis gemensamt gripit inbrottstjuvar. I det ena fallet inne i lokalen och i det andra fallet när de sprang därifrån. Det ingår inte i deras arbetsuppgifter att göra det, i många fall låter de bli om de är ensamma, men det händer absolut.

6. När larmet går vet jag om det. Dels får jag automatiskt notifiering i mobilen, dels ringer de mig. Bra på flera sätt.

7. Alla larm har larmloggar, så det är enkelt att kolla faktiska tider. Jag har Verisure och det innebär att jag kan se alla händelser direkt i mobilen.

8. Även om inbrottstjuven kan anta att det tar 20 minuter innan det kommer en väktare, så vet de också att jag får veta om att det händer, samt att ibland kommer väktaren snabbt. Osäkerhetsmomentet ökar.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Det roliga är att många med larm som kostar en del hundralappar i månaden , har dåliga lås inget lås på fönster och altan dörrar . Bättre att lägga pengar där det behövs och ha ett gömställe för värdesaker hemma .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.