Hej, alla hustillverkare har ett elskåp på utsidan på fasaden någonstans. Jag frågade flera varför (tycker det är så jävla ful) men ingen kunde svara riktigt. Vissa menade att det är föreskrivet men ingen visste var.
Om det tidigare varit så för att elmannen skulle kunna läsa mätaren så är ju det överspelat med att alla mätare fjärravläses idag.
För mig är det mer naturligt att ha elskåpet innen vid proppskåpet så att man t ex själv kan läsa mätaren utan att behöva gå ut.
Någon som har en riktig referens till någon föreskrift?
 
Jag hade en diskussion med vår nätägare avseende detta och de hävade att det kommer från rätten att kunna avläsa mätaren utan att kunna behöva kunna komma in i huset. Om fjärravläsningen slutar fungara eller om de behöver byta/serva något, måste de kunna komma åt det utan att behöva jaga fastighetsägaren.

/N
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det är nätägaren som vill ha mätaren åtkomlig utan att behöva gå in i kåken.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Sedan tror jag räddningstjänsten tycker det är trevligt att kunna bryta strömmen på ett enkelt sätt vid brand.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Mikael_L
Precis som redan skrivits, det är nätägaren som kräver detta.
Dvs ingen föreskrift eller krav i elinstallationsreglerna t.ex.

Det lär nog vara vansinnigt svårt, om inte rent omöjligt att få nätägaren att gå med på att sätta sin mätare och slutet på sin servisledning i ett låst utrymme hos kunden.


Sätt mätarskåpet på garagets vägg om det känns bättre.
Eller så kan det möjligen gå att ordna så det sitter ett utanpåliggande skåp på en stolpe, t.ex. vid tomtgräns.
elskc3a5pet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
gunric skrev:
Sedan tror jag räddningstjänsten tycker det är trevligt att kunna bryta strömmen på ett enkelt sätt vid brand.
Och det gillar inbrottstjuven också.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi har vår mätare i källaren, inne i kåken. Huset är byggt -33, så kanske sattes den där innan eventuella regler eller krav från nätägaren kom, och sedan har man bara successivt bytt den mot modernare. Men uppenbarligen har det inte varit så viktigt för nätägaren att de brytt sig om att försöka få mätaren på utsidan.
 
Mikael_L
Precis, dom brukar acceptera sakernas tillstånd, om man säger så.

Men om du plötsligt hör av dig för att du vill flytta på mätarplatsen i källaren någon annanstans i källaren (du behöver kanske det utrymmet för något annat! ska t.ex. bygga bastu.) så kan det bli så att dom går med på flytt bara förutsatt att det blir utvändigt mätarskåp samtidigt.
 
Och tycker man inte om den grå färgen så kan man måla skåpet i vilken kulör man vill, mitt är "falurött"

Protte
 
Eller som min morbror efter 4 bytta mätarskåp under ett år målade sitt "ambulansorange" :)
 
hempularen skrev:
Och det gillar inbrottstjuven också.
Inbrottstjuven fixar det enkelt med en yxa.


Fast egentligen tror jag inte inbrottstjuven är intresserad av att bryta strömmen. Larm har alltid batteribackup.
 
Snarare då ligister som skule tänkas göra det av okynne, men jag har aldrig hört talas om det.
Min mätare sitter inne i hallen där den har suttit sen 1957. Det har sina fördelar, men även nackdelar precis som allt annat.
 
Om man är rädd att någon ska bryta spänningen via mätarskåpet kan sätta en magnetkontakt som är kopplad till larmet.
 
OK, ni tycker att nätagaren vill det. Men igen, finns det något konkret skrivet där det framgår? Anslutningsvillkor? Kontrakt? Eller är det bara alla som tror det?
 
Ett exempel:

http://www.eon.se/upload/eon-se-2-0...ät/Allmänna avtalsvillkor nät 2012 K_E ON.pdf

3.4 Elnätsföretaget har rätt att inom anslutningsfastigheten installera och bibehålla mätare jämte annan för kontroll av förbrukningen erforderlig utrustning, här kallad mätanordningen. Plats för denna väljes av elnätsföretaget efter samråd med konsumenten och ska upplåtas utan kostnad för elnätsföretaget.
Mätanordningen är elnätsföretagets egendom eller upplåten till dennes förfogande och får hanteras endast av elnätsföretaget eller någon som detta anlitat.
Om elnätsföretaget avser att byta mätare ska, om inte särskilda skäl föreligger, konsumenten i god tid innan informeras om orsak och tidpunkt för bytet.
För konsument som önskar annan mätning än den elnätsföretaget tillämpar för konsumenter inom schablonberäkningen finns särskilda bestämmelser om kostnader för mätare m.m. i
ellagen.
3.5 Konsumenten ska se till att för denne tillgänglig mätanordning är lätt åtkomlig för
elnätsföretaget. Elnätsföretagets plomberingar eller andra spärrdon får inte brytas.

Det är tydligen SS 437 01 40, punkt 6.1.3 som säger att mätaren ska vara lätt åtkomlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.