Bilder?
 
Ska fixa nån framövers. Känns lite intimt att slänga upp bilder på ens hus känner jag nu när man väl står med ett själv:p
 
Kapten_Haddock skrev:
Och jobbmässigt handlar det ju mkt om ens egen lön kan matcha en snickares...
MVH/
En ROT-avdragen snickare kostar ungefär 250kr/h netto. Då behöver du en bruttolön på omkring 60000:- för att själv dra in 250kr/h netto.

Man kan ju hyra ut lokal i egna huset till firman. Kanske ryms det någon slags anpassning av lokalerna på firmans bekostnad inom lagens råmärken?
 
Haha hur kunde det bli så:p
Känns som att det är bygghantverkare man borde ha blitt:)

MVH/

pelpet skrev:
En ROT-avdragen snickare kostar ungefär 250kr/h netto. Då behöver du en bruttolön på omkring 60000:- för att själv dra in 250k netto.

Man kan ju hyra ut lokal i egna huset till firman. Kanske ryms det någon slags anpassning av lokalerna på firmans bekostnad inom lagens råmärken?
 
efter att ha renoverat ett hus med 2 lgh och byggt 2lgh från grunden i ett annat så har jag endel tips, men andra har kanske andra idéer om hur man ska göra.... så plocka russinen ur alla tips du får :)

Börja med att få taket tätt, provisoriskt om du planerar byta hela om 5-10år, och håll koll på det!

Grunden är nog nästa steg, har du källare och ska ha den uppvärmd så isolera utsidan, kostar mycket pengar att värma en källare.

När du håller på med grunden så byt avlopp, tänk även till om du ska upp med ett Attefalls hus då kan du planera lite för avlopp och vatten dit, även om du ska bygga garage eller dra kulvert nånstans.

Byt alla avlopp, all el och även om det är möjligt även värmesystemets ledningar, då får du ett nybyggnadsår på huset när du tecknar försäkring, planera för bytena river du upp golv så lägg ner elmatningar, vatten osv innan du slår igen, även om nästa rum blir om 4år

Läs tråden "egen glidgjutning godkänd" tror det är mycket bättre med en glidgjuten pipa i murstocken än ett insatsrör som man isolerar runt, då får du ingen värme i murstocken.

Enl en energirådgivare jag pratade med så sparar man nästan ingenting i pengar på att byta fönster, ska du byta fönster så kolla på pvc fönster OM det kan vara nåt för dig.

Läs lite byggnadsvårdstrådar också, man kan få lite tips där om hur man åtgärdar dragiga golv osv

Kolla med en firma som sprutar isolering, kan vara bra i tex golv då går dom in från utsidan och fyller tomrummet mellan sågspån och bef. golv.

Jag skulle nog satsa på golvvärme, skruva 28*70 på bef golv lägg i plåtar och slang, skruva 22spån och matta eller lägg ett parkettgolv direkt på

Var i landet finns du?
 
  • Gilla
Kapten_Haddock och 1 till
  • Laddar…
Huset ligger i Östersund/Frösön och vi vill inte modernisera det för mkt men samtidigt som sagt ha ett säkert och tryggt hus.

Precis som du säger kommer jag börja med att provisoriskt fixa taket då det läckt in i en vägg, som tur var i trappuppgången tills vindslyan så det är nog förhoppningsvis inte så stor skada skedd.
Jag är osäker på hur man ska göra med taket men troligtvis kommer hela läggas om inom några år.

Sedan kommer huset lyftas i ett hörn och grunden göras om på ovansidan, allt däneras ordentligt och tillägsisoleras.

Vi har ju en "strikt" budget på hur mkt vi kan göra under överskådlig framtid så det gäller att prioritera rätt.

MVH/
 
Redigerat:
Är det ett tegeltak med riktigt tegel? Isåfall behöver det inte bli så dyrt med takbyte. Om du hyr en tegelhiss borde du kunna ta ner alla pannor utan att ha sönder dem. Sedan kan du rengöra dem med högtryckstvätt och vips har du "nya" pannor som är både bättre, snyggare och hållbarare än betongpannor. Riv sedan bort läkt, plåt och papp, reparera eventuella skador i råspont och sätt nya plåtdetaljer och ny papp. Sedan tillbaks med teglet.
 
Jag är dock osäker på hur fräscht teglet är. Gissar det är org taket från 22. Det håller tätt överallt utom ett ställe men frågan e om man inte ska lägga nytt betongelement istället känns som deska pannor är sköra (utan att ha några egentliga belägg)
 
Redigerat:
Betongpannor på ett gammalt hus är så fel. Fråga mig, jag vet - vi har det nämligen själva. Vi har tänkt byta sedan vi köpte huset men ännu ej kommit till skott. Lertegel är oändligt mycket vackrare och dessutom mer hållbart. Se det så här - om en tegelpanna har klarat sig i hundra år, då borde den väl hålla "ganska" bra kvalitet?
 
Jag har för mig att tegelpannor kan hålla väldigt länge, särskilt äldre pannor. Fast kolla. Ser pannorna hela ut så är de nog hela också. Ytan borde ju vittra först.
 
Ja då lär man ju i så fall måsta hitta likadana pannor o ersätta de trasiga.
Jag får helt enkelt kolla mer noga o känns hur kvaliten känns på dom.
Men jag inbillar mig som sagt att dom är mkt sköra.

Men betongpannor som e orange är ju ändå rätt snygga tycker jag och kostar ju en bråkdel av nytt tegel.

MVH/

20141214_135209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Råkade visst knappa hem ett herrans lass makita maskiner iaf:)
Så nu kan man inte längre skylla på dom när det går åt skogen...
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
"råkade".. jo tjena. Men troligen ett bra köp.
 
Inte riktigt men jag har alltid sagt att när jag väl köper ett hus ska jag inte kunna skylla på verktygen och så vitt jag förstår är Makita rätt bra grejor.

Idag har det röjts en massa och nya lampor installerats där vi fart fram, Jula ledlampor, man får väl va glad om dom håller ett år:p

MVH/

pelpet skrev:
"råkade".. jo tjena. Men troligen ett bra köp.
 
Kapten_Haddock skrev:
Men betongpannor som e orange är ju ändå rätt snygga tycker jag och kostar ju en bråkdel av nytt tegel.
Betongpannor är tunga. Det är inte säkert ditt "klena" hus klarar av vikten. Dessutom förstår jag inte; ska du lägga om taket själv? När jag la om taket så var kostnaden för nya tegelpannor bara en bråkdel av hela kostnaden och då hade jag maxat rotavdraget. Vill du spara pengar skaffar du förstås begagnade tegelpannor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.