Själv körde jag med två strålkastare liggandes mot hydroforen när den frös häromhelgen. :wow:
 
Tänkte höra om det är någon som har tips om hur man tinar upp PEM slang som frusit.
Jag har kopplat på en värme kabel som har tinat upp biten från marken och upp till pumpen, men värkar som det är frusit längre också..
Jag har hört om dom här värme kablarna som man stoppar inuti rören, men vilken koppling skall man använda för att få det tät i en PM slang??
Tror att vattnet har frusit i slangen efter att vatten nivån i brunnen har sjunkit lite nu på vintern, så den första biten av PEM slang har hamnat i luften..
Tanken har slagit mig att jag kanske skulle isolera toppen av brunnen lite, men hur länge funkar det??
 
Slangen tinar du på sättet tråden beskriver, smalare slang som sticka i med varmvatten.

Till värmekabelen använder du en rörgenomföring med gummipackning som tätar på värmekablen.
Tex 6128 hos Rinkaby
Montera ett T i änden på slangen, rakt igenom värmekablen, på sticket kopplar du vidare vattenet.
http://www.vkts.se/e/prefrost/e6.htm


Brunnen kan du isolera med cellplastskivor 1.5m runt om och ovanpå, då kommer markvärmen hjälpa till att hålla det frostfritt.
 
Kan berätta hur jag tinade en PEM slang för många år sen. Utanför vårt kontor/verkstad där jag jobbade skulle det byggas radhus och därmed skulle vattenstammarna dras om. Vattenmatningen till oss var då en PEM slang som låg fritt ovanpå marken. En måndag när vi kommer till jobbet fanns inget vatten, man behöver inte vara Einstein för att förstå att vattnet hade fruset. Efter ett snack med byggbasen lånade jag en stor gasbrännare, sedan värmde jag slangen genom att försiktigt gå längs hela slangens längd och värma. Så fort det blir den minsta öppning för vattnet under tryck är det klart!! Glöm inte att ha nån kran öppen dit vattnet skall, så att det blir ett flöde.
 
  • Gilla
Lars Mosslind
  • Laddar…
Hej,Undrarom ngn har ngt tips.
Jag har en stuga dären PEM-slang går ca fyra meter under huset från den kommer upp till den går in i huset.
Jag har isolerat och lagt utanpåliggande värmekabel+isolering (glasull med vindpapp virat utanpå, så det är kanske inte perfekt isolerat men iaf, självreglerande kabel som alltid är på vintertid, ligger utanpå pga högt tryck i huvudledningen). Det har funkar bra i ett par år, men nu i helgen var det stopp.

Normalt så kommer vattnet igång efter 10-12 h när man slagit på huvudkranen, men inte denna gång. :(
Är det ngn om vet omdet finns ngn värmekabel "turbo" som man kan snabbtinamed eller ngt?
 
Redigerat:
klaskarlsson skrev:
Hej,Undrarom ngn har ngt tips.
Jag har en stuga dären PEM-slang går ca fyra meter under huset från den kommer upp till den går in i huset.
Jag har isolerat och lagt utanpåliggande värmekabel+isolering (glasull med vindpapp virat utanpå, så det är kanske inte perfekt isolerat men iaf, självreglerande kabel som alltid är på vintertid, ligger utanpå pga högt tryck i huvudledningen). Det har funkar bra i ett par år, men nu i helgen var det stopp.

Normalt så kommer vattnet igång efter 10-12 h när man slagit på huvudkranen, men inte denna gång. :(
Är det ngn om vet omdet finns ngn värmekabel "turbo" som man kan snabbtinamed eller ngt?
Har du kommunalt vatten med högt tryck? För egen del har jag värmekabel i PEMslangen som går ngn meter i dagen mellan bjälklag och mark under plintgrunden. Isoleringen där är gjord med markskiva. Värmekabeln är självreglerande och är på året runt. Det alternativet har funkat felfritt alla år och utan väntetid när man slår på pumpen. Jag tycker att du ska göra likadant när du väl har fått ut isproppen alt. ta det till sommaren. När det gäller det akuta så använd tipsen med kompressor. Frilägg PEMslangen inomhus och kör med varm kompressorluft. Det förutsätter givetvis att du kan stänga av inkommande vattnet med brunnspumpen alt. minska flödet på huvudkran på tomt/gata för kommunalt vatten.
 
ClasseClas skrev:
Har du kommunalt vatten med högt tryck? För egen del har jag värmekabel i PEMslangen som går ngn meter i dagen mellan bjälklag och mark under plintgrunden. Isoleringen där är gjord med markskiva. Värmekabeln är självreglerande och är på året runt. Det alternativet har funkat felfritt alla år och utan väntetid när man slår på pumpen. Jag tycker att du ska göra likadant när du väl har fått ut isproppen alt. ta det till sommaren. När det gäller det akuta så använd tipsen med kompressor. Frilägg PEMslangen inomhus och kör med varm kompressorluft. Det förutsätter givetvis att du kan stänga av inkommande vattnet med brunnspumpen alt. minska flödet på huvudkran på tomt/gata för kommunalt vatten.
Tack för svaret.
Nej det är inte kommunalt utan samfällighetsvatten.
Vi bor längst ned vid ett berg/kulle därför är trycket såpass högt.
Det spelar egentligen mindre roll om värmekablen ligger i eller utanför, utanför har en rad fördelar också, tex att den inte bygger på skit i slangen (har sett en 10 år gammal värmekabel som inte var så trevlig) - men det krävs ju att man kommer åt att lägga den utanpå, vilket jag gör.

Förhoppningsvis är det bara slarvig isolering så jag kan åtgärda det i sommar, men det vore skönt för själafriden att ha en "turbo" som man kan kicka igång om den vanliga inte räcker till, har sett stugor med en sån (tex 300w eller 1000w kan man välja vid en strömbrytare).

Sen tror jag inte jag kan utnyttja tipsen i tråden ovan, jag har ju inget ställe att öppna slangen på i båda ändar. Ena änden är uppe i huset - där är det ok. Andra änden är vid inkopplingen vid tomtgräns, det är dock 2-3 m under mark där kranen sitter (som används via stålstång) och det finns ingen access utan grävskopa ! :/

/K
 
  • Gilla
Fluffoo
  • Laddar…
Ett tips som jag fick från en gammal röris var att använda ett bilbatteri.

Jag hade ett kopparrör ingjutet i väggen och ändå frös det. Jag kopplade till ett bilbatteri med startkablar. En i varje ände av det frusna området. Vänta ca 5 sekunder, låta batteriet vila. Köra igen. Röret blir varmt av kortslutningen - batteriet tar lite stryk naturligtvis men det fungerade i varje fall.
 
ConnyGsson skrev:
Ett tips som jag fick från en gammal röris var att använda ett bilbatteri.

Jag hade ett kopparrör ingjutet i väggen och ändå frös det. Jag kopplade till ett bilbatteri med startkablar. En i varje ände av det frusna området. Vänta ca 5 sekunder, låta batteriet vila. Köra igen. Röret blir varmt av kortslutningen - batteriet tar lite stryk naturligtvis men det fungerade i varje fall.
Det där låter ju totalt livsfarligt... Kortsluta ett bilbatteri?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag glömde helt att skriva hur jag gjorde för att tina min frusna PEM slang..
Jag tog en hink med vatten (varmt då i början) en vanlig pump som jag kopplade till en golvvärme slang, som jag då stoppade ner i PEM slangen. Runt PEM slangen tejpade jag på byggplast som jag förde vattnet tillbaks till hinken.
Vattnet blev snabbt kallt, men den grävde sig igenom isproppen sakta men säkert. Man kan ju säga att jag var glad inte röret var fruset hela vägen.. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Krilleman
Raptor50 skrev:
Jag glömde helt att skriva hur jag gjorde för att tina min frusna PEM slang..
Jag tog en hink med vatten (varmt då i början) en vanlig pump som jag kopplade till en golvvärme slang, som jag då stoppade ner i PEM slangen. Runt PEM slangen tejpade jag på byggplast som jag förde vattnet tillbaks till hinken.
Vattnet blev snabbt kallt, men den grävde sig igenom isproppen sakta men säkert. Man kan ju säga att jag var glad inte röret var fruset hela vägen.. :)
Samma princip som en "ång-janne" fast med flytande vatten i stället för ånga.

"Maskinen" tillverkar ånga med hjälp av en gasol-låga. Ångan matas ner i ett tunt rör som införes i en frusen PEM slang. Bottenventilen på bild läggs i en hink med vatten. Resultatet är att proppen löses upp av värmen. Fast utan att man får "återflöde" av vatten som Raptor beskriver ovan.


3660100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
En liten ide bara - men borde det inte funka att linda typ en såndär värmefilt runt röret och låta det sitta några timmar?
Helt utan att ta loss något då alltså.

Borde ju bli varmt och fint.

Är man orolig för vatten på filten så kan man ju klä in röret i ett lager plast först.
 
De flesta som har problem med frusna rör har problemet nedgrävt i marken.
 
I kraft av hemmapulare, nåt år inom markentreprenad och periodvis vaktmästare anser jag mig ha lite att tillföra i ämnet, många bra inlägg här.

När man har RIR (rör i rör) behöver man inte nödvändigtvis hålla på med hårtorkar och dylikt, om båda rörändarna är åtkomliga inomhus, t.ex matas från källaren genom golvet till köket är det bara att tejpa fast dammsugaren på en av rörändarna och den plusgradiga inomhusluften kommer tina proppen. Har man mer bråttom, ta in kupévärmaren från bilen och ställ vid den andra röränden, titta på TV ett tag, f'ärdigt. Dammsugare och kupévärmare äger alla (som har bil då iaf....).

Har man enkla rör istället och vill sköta det själv gäller att värma upp den del av huskonstruktionen där man tror proppen är. Fläktar vid rörgenomförningarna, kopparrör leder värmen inåt men tålamod kan krävas. Fläktar mot väggen/golvet där rören går. Går rören i en yttervägg, skotta självklart upp snö mot väggen för att isolera mot kyla utifrån när man håller på. Snö runt hela huset som man stampar är alltid bra, det dämpar golvdrag och skyddar mot frost. Ha en kran lite öppen så kommer proppen spolas bort så fort det blir minsta öppning.

Fruset under/utanför huset? Om du har tillgång till vatten, koka i alla kastruller du har och häll i avloppet, du kan få hålla på ett tag men om rörläggarna haft lite koll så har de lagt vattenslangen tätt intill avloppsröret och då kommer du till slut tina marken runt avloppet och även vattenslangen. Det här brukar ofta funka men man vet ju förstås inte hur det ser ut nere i marken. Det är dock alltid värt ett försök.


Så: vattnet är tinat ännu en gång. Man ska inte se det som något normalt att vattnet fryser flera gånger varje vinter. Det är ett fel i det utförda arbetet, och det ska åtgärdas, sen aldrig uppkomma igen. Fryser vattnet inne i huset beror det på felaktig rördragning eller isolering. Öppna upp väggar och golv om det krävs, vattenrör ska vara så "långt in" i huskonstruktionen som möjligt, gärna utan isolering mellan rör och innervägg så inomhusvärmen kan komma åt. Golv kanske kan tilläggsisoleras från krypgrunden? Själv hade jag ett nyrenoverat badrum med rör i golvet som frös hela tiden, då jag vägrade riva upp ett dyrt våtrumsarbete grävde jag mig in under huset tills jag hade svängrum, sen rev jag trossgolv och isolering underifrån och konstaterade att plastslangarna låg långt nere i isoleringen. Fäste dessa upp mot golvet med skruvklammer, fäste upp isoleringen igen med murarsnöre, häftade heltäckande tjärpapp under åsarna (väldigt ofta är det kalldrag genom springor som orsakar frysningar, även om det ser ut att vara bra isolerat ) och återställde trossgolvet. När jag ändå låg där skruvade jag frigolitskivor under trossen så nu jävlar är det isolerat....

På ett annat ställe frös vattnet i källartaket där det gick mot muren, ingen tätning eller isolering hjälpte. Kröp då in under huset där och drevade tätt i murens springor, en gammal naturstensmur med spruckna fogar, sen ställde jag en 100 mm rockwoolskiva rakt mot muren och strävade fast med ett par brädor. Skitjobb, visst, men det spar stora pengar också.


Fryser det ute i marken beror det på grund rördragning alternativt dålig isolering. Ring en rörmokare och få ner en värmekabel i slangen, grejerna är billiga och drar knappt nån ström alls. Alternativt gräv upp en liten bit ner och isolera med cellplastskivor. Snåla inte! Frosten kryper in under skivorna i ungefär 45 graders vinkel vilket innebär att en 600 mm bred skiva bara isolerar 600 mm ner i marken. Vid ny rörläggning på otillräckligt djup lägger man isolering väldigt nära ovanpå slangen för att undvika detta fenomen.

Hoppas det hjälper någon.
 
  • Gilla
Kromad82 och 4 till
  • Laddar…
Tänkte bara rapportera att dammsugare och kupefläkt funkade finfint för oss när rör i rör frös vid minus 20. Gick på några minuter. Detta var första gången det frös för oss men händer det igen så får vi nog installera slinga alt isolera trossbotten lite mer.
Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.