KristoferL skrev:
Ja, matlagningen! Det var nog det jobbigaste, att bo i huset samtidigt som vi slet ut köket. Vi hade en kokplatta och en elwok i tvättstugan som fick vara kök under tiden. Inte helt perfekt med det funkade :)
...
Jag känner igen det!
De tre första månaderna i vårt nya hus hade vi inget kök.
Ett enlågigt campingkök med gasoltub från Jula på matbordet och disken i tvättstugan.
Det går ett tag, i alla fall om man inte har små barn.
 
Golvet och flytspackelkakan sågades upp med betongskäraren, efter sågade vi isär golvet med tigersåg och kofot! Alla bitarna bars ut och jag började plocka bort 40-årig isolering och skräp!
Nu säger snickaren plötsligt "Men du har ju betongbjälklag! Ska vi inte gjuta golvet istället?"

Efter en hel del velande fram och tillbaka, bestämde vi oss för att göra just det, gjuta!

Eftersom vi skulle ha klinkers på golvet och min kära frun inte vill ha kalla golv på sommaren, så hittade vi en shunt/cirk.pump från Thermotech som byggdes ihop med två stycken 350w elpatroner som ska hålla golvet ljummet då värmepumpen inte skickar ut varmvatten i systemet.

golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I ungefär samma veva kom järnbalken och efter lite bök så fick vi upp den på de limträbalkar (90x90mm) som håller upp den.
Järnbalken blir i framkant på köksskåpen och mellan de två trästolparna blir det sedan kyl/frys och ett högskåp. Parkettgolvet ska nu kapas för att ge plats till det större köksgolvet.

balk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


stolpar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Gjutningen drogs igång! Att gjuta med EPS-betong är lite som att bygga sandslott, som att bygga med lera!

gjuta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Jag känner igen det!
De tre första månaderna i vårt nya hus hade vi inget kök.
Ett enlågigt campingkök med gasoltub från Jula på matbordet och disken i tvättstugan.
Det går ett tag, i alla fall om man inte har små barn.
Jag tror det jobbigaste var att man inte har nån ordning på allt, kyl och frys uppe, skafferigrejer i plastlådor, diska för hand osv osv.
 
En av grejerna jag länge längtat efter var en ordentlig spis! Och tack vare detta fantastiska forum så blev också den drömmen sann! Fick nämligen tips om ett ställe i Italien som sålde bl.a. Ilve-spisar till väldigt bra priser!
Efter lite mailande hit och dit med Italien och oro för att bli blåst och att man skulle få ett paket med sten så stod den plötsligt här på uppfarten! Min spis!

En 100 cm bred gasspis från Ilve!

spis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
T
Måste ha kostat en hel del att gjuta den ytan med EPS-cement?
 
tank77 skrev:
Måste ha kostat en hel del att gjuta den ytan med EPS-cement?
Jo, men eftersom golvåsarna var rätt klena och dåliga så ställde vi det priset mot att regla om hela golvet med nåt Nivell-golv och sedan flytspackla på golvspånskivorna, visst blev det dyrare men inte astronomiskt. Det är i alla fall 25 kvm golv ... Dessutom är det betong nu hela vägen, vilket jag gillar!
 
När gjutningen var klar så var det bara för rörkillen att lägga ut slang för golvvärmen. Det blev två slingor som går shunten från Thermotech.

gjutet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


gjutet2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är shunten som används, på höger sida kan man se de två vita kablarna som går till varsin elpatron, dessa används bara på sommaren då för att hålla klinkersgolvet lite ljummet.

shunt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåt som är väldigt jobbigt i all renovering är att det ser ut så här i resten av vardagsrummet som vi dessutom måste passera mer eller mindre varje dag!

stök1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


stök2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Efter gjutningen och flytspackling klädde jag alla väggar med plywood. Vår snickare rekommenderade det även om vi hade spåntat virke i alla väggar nu. På så sätt skulle vi aldrig behöva oroa oss för om det skulle gå att skruva i väggen i framtiden :) Sagt och gjort, det blev plywood på alla väggar sedan vanlig gips på det!

Direkt efter det lades allt klinker in och täcktes ganska omgående med plast och täckpapp, så det såg vi inte många timmar :D
Nu började det äntligen synas något litet ljus i tunneln, det började se ut som ett rum igen! Snickaren började direkt med att bygga upp den vägg där kyl/frys & högskåp skulle in. Det blev lite pyssel eftersom balken stack net lite så vi fick kapa ur några cm i överskåpen ovan kyl/frys, men det syns knapps nu.
Vi kunde också börja ställa ut skåpstommarna för att se lite hur det skulle bli!

bygge2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bygge1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickaren limmade också en våtrumsmatta under alla bänkskåp och upp en bit på väggen där vatten, avlopp och diskmaskin stod. Kan tydligen vara rätt bra om det börjar läcka vatten någonstans då det rinner fram på golvet då och inte ner bakom skåpen! På bilden har han bara hunnit halvvägs, den fortsätter runt hörnet idag eftersom varm/kall-vatten kommer upp där.

matta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Här är en bild när vattnet är framdraget, hela våtrumsmattan är klar och shunten på plats. Tillhöger i bild ser man bänkskåpet bredvid, måste säga att elektrikern mätte ganska bra när han satte fyrvägs-uttaget! :D Skåpet var nämligen inte på plats då!
Runt alla rör osv tätades det med silikon.
När allt var på plats så visade det sig att man glömt att detta var ett enrörssytem :) Så det blev till att komplettera med några delar till innan allt blev som det var tänkt!

shunt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu började jobbet med att dölja ventilationen till köksfläkten och balken. Vi ville ha en "låda" med spotlights över alla bänkar i vilket fall som helst så det blev ganska enkelt att bygga in allt i den!
Den gjordes av MDF som kexades, limmades och sköts ihop med spikpistol.
Vi hade lite funderingar kring djupet på lådan, dvs hur långt ut från väggen den skulle gå. Eftersom balken satt i framkant på bänken vid kyl/frys så bestämde vi att ha samma djup överallt och vi valde att göra den 60 cm djup, dvs hela bänkskåpens djup. Vi var lite oroliga att det skulle se konstigt ut men så här med facit i hand är jag glad att vi inte gjorde den mindre!

låda2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


låda1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


låda3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan passade vi på att byta ut de smutsiga och slitna smygarna kring fönstren. Elkablarna som ticker ut från väggen är för spotlights som ska fällas in i två hyllor som ska sitta där senare ...

smygar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När äntligen lådan var klar fick jag spendera natten med att sätta upp den taklist som skulle dit eftersom målaren skulle komma morgonen efter. Tack och lov så lånade snickaren ut sin såg och sin spikpistol så det gick relativt fort! Efter att målaren varit där kunde vi börja se hur det skulle bli! Kändes oerhört skönt!
Det blir sån skillnad med lite färg! :D

vitlåda2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vitlåda1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vitlåda3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
När målningen var klar kunde vi äntligen riva bort all skyddspapp! Härligt att se golvet igen! Dock blev det till att täcke det igen eftersom det skulle snickras en hel del mera :D Nu började bänkskåpen komma på plats! Även högskåpet som skulle in bredvid kyl/frys kom på plats! Den omålade väggen rakt fram är inte målad eftersom det kommer att vara kakel hela vägen upp på den väggen.

golv1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skåp1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skåp2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi hade köpt en vinkyl tidigare som vi skulle ha i vårt nya kök, dock var min fru inte helt förtjust i det blå LED-ljus som var i kylen. Men har man världens bästa elektriker så löser det mesta sig! :D Han bytte de två LED-stripparna som satt i kylen mot vita!

vinkyl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.