Jag håller med HEM2121. Då inte ens den som skrev ut fakturan kunde skilja på stycken och förpackningar, så är det en mycket befogad fråga.
 
Fortfarande kan man ta till sannolikhetsläran i detta fall.... Låter det rimligt.. Nej... Alltså är det fel.. Samma om volvohandlaren skriver 29900 för en ny bil... Låter det rimligt nej.. Alltså fel..
 
TommySjoberg skrev:
Varför ens skriva här... Fakturan är ju felaktig.. St/fp är fel..
Den är saltad. För en förpackning kostar 200:- inte 1500:-.
 
H
Om det bara var seriösa bolag på marknaden så hade det varit lätt att bedöma om fakturan var utskriven med fel eller inte. Men så fungerar det inte i verkligheten, det kan även vara en saltat faktura, med går det så går det attityden.
 
TommySjoberg skrev:
Fortfarande kan man ta till sannolikhetsläran i detta fall.... Låter det rimligt.. Nej... Alltså är det fel.. Samma om volvohandlaren skriver 29900 för en ny bil... Låter det rimligt nej.. Alltså fel..
De flesta har ett hum om vad en ny bil kostar. Vad däremot hantverkare tar betalt för material, är inget man kan ha 100% koll på, om man inte ständigt har samma hantverkare hemma hos sig.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Och så undrar de varför det finns så många hemmapulare...
 
  • Gilla
Kire_78 och 5 till
  • Laddar…
H
Bland annat är det Därför det bra att ha en skriftlig bekräftelse i alla former av produkter och tjänster innan man säger ok, så att man hinner att kolla upp. Är det panik så kanske man inte hinner göra några stora kontroller men man ska ha klart med företaget vad de kommer att debitera.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Hej,

Orkade tyvärr inte läsa alla inlägg så svaret kanske har kommit fram.
Jag är elektriker själv och många elföretag jobbar med en grundnettoprislista(GNP) med skyhöga priser som man istället ger rabatt på. Ett konstigt system ur flera synvinklar, förståeligt ur andra.

Hursomhelst, det verkar ha blivit fel i systemet och fakturan har gått ut utan rabatterade GNP-priser, och där styck dessutom är hopblandat med paket.

Sånt händer ibland, men det är oerhört slarvigt att inte märka det och dubbelkolla fakturan när den går ut.

Så, med största sannolikhet bara ett (rejält) misstag.



Med vänlig hälsning, Zyx

Edit Utan rabatt ja, haha! :)
 
Redigerat:
H
Det var nog inte så mycket till rabatt :) :D mer åt andra hållet. Med rabatt brukar det bli billigare har jag för mig ;)...
 
  • Gilla
Zyxer och 1 till
  • Laddar…
Det borde ni varna att gå vidare med, ifall firman/hantverkaren inte vill rätta sig och skicka ut en ny faktura med rätt summa !?
 
HEM2121 skrev:
Hur skall en vanlig konsument kunna läsa ut det?
Jag tror nog att de allra flesta vanliga konsumenter begriper att det exempelvis inte går åt sex förpackningar med skruv för att montera ett uttag.
 
  • Gilla
osociala jävel och 1 till
  • Laddar…
H
Alfredo skrev:
Jag tror nog att de allra flesta vanliga konsumenter begriper att det exempelvis inte går åt sex förpackningar med skruv för att montera ett uttag.
Det kan så vara om det framgår tydligt på faktura, vet dock inte hur originalfakturan ser ut, hur det är uppspaltat.
Ser man endast till den inkopierade texten som TS har skickat så är det definitivt inte lätt att utläsa klart och tydligt vad som har gått åt. Mao ganska rörigt, man får sitta och räkna för varje rad med hjälp av priset hur många tex skruv det gått åt. Men som sagt jag har inte sett originalfakturan.

Sen kan det vara ett rent misstag att fakturan har blivit fel.
Låt oss säga att den som registrar fakturor har fått underlag tex 6 st skruv men i datorn är det registrerat som förpackning (FP) och har då inte sett upp utan att det har gått in som 6 FP i stället. Det kan vara personen som har skrivit underlaget också som har skrivit fel, det kanske alltid skall anges i hela FP men personen har skriv hur många st som gått åt.
Huvudsaken nu för TS är att fakturan blir rättad och får en faktura med rätt pris.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.